اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

تدابیر مساجد برای برگزاری مجالس رمضان/ مردم از چندصدایی ستاد کرونا ناراحتند

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مساجد مهیا هستند تا برنامه‌های دعا و مناجات و نماز جماعت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه رمضان اجرایی کنند.

تدابیر مساجد برای برگزاری مجالس رمضان/ مردم از چندصدایی ستاد کرونا ناراحتند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران شب گذشته چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه در برنامه مصباح شبکه قرآن سیما اظهار داشت: در ماه رمضان اقشار مختلف و گسترده مردم در مساجد حضور پیدا می‌کنند و این در دیگر ماه‌های سال وجود ندارد. باتوجه به اینکه این ماه مهمان‌های بسیاری دارد، امامان جماعت، خادمان و هیأت امنا خود را برای پذیرایی از مهمانان آماده می‌کنند. به همین منظور دهه تکریم و تعظیم مساجد در دهه پایانی ماه شعبان برای آمادگی مساجد ایجاد شده است.

تجربه شب قدر و محرم سال قبل مساجد

وی با اشاره به اینکه در این دهه برای ورود به ماه خدا آمادگی ایجاد کرده‌ایم، گفت: باتوجه به اینکه بهترین ماه محرم در این شرایط کرونایی رخ داد و تجربه بسیار عالی برای متولیان هیأت‌ها و مساجد ایجاد شد و همچنین تجربه شب‌های قدر سال گذشته را نیز برای ماه رمضان امسال داریم که از سوی ستاد ملی کرونا یکی از بهترین نهادهای رعایت کننده پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مساجد بودند، می‌توانیم در ماه رمضان امسال نیز برنامه‌های مذهبی را برگزار کنیم.

مساجد بیش از انتظار مسئولین پروتکل‌ها را رعایت کردند

ذاکر با اشاره به اینکه ما قائل هستیم که عقل و شرع توامان هستند، گفت: در ایام سال بیش از انتظار مسئولین وزارت بهداشت رعایت دستورالعمل‌ها اتفاق افتاد تا اینکه زبان تحسین آن‌ها را هم باز کرد. متدینین در مساجد و مجالس خود با زبان امر به معروف و نهی از منکر رعایت دستورالعمل‌ها را تذکر می‌دهند و امروز اگر در مساجد کشور رصد کنید، تمام افراد حاضر دارای ماسک مناسب برای جلوگیری از شیوع این بیماری هستند.

تدابیر مساجد در شرایط کرونایی

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: در ابتدای ورود افراد به مسجد با تب سنج بررسی اولیه صورت می‌گیرد. مُهرهای تربت مساجد نیز با مُهرهای سنگی جابجا شده است و در هر نوبت شست‌وشو و ضدعفونی می‌شود. دستورالعمل‌های بهداشتی در مساجد به صورت کامل رعایت می‌شود و هیچ مورد ابتلایی در مساجد گزارش نشده است. بعد از یکسال بارها مکان‌های شیوع این بیماری اعلام شده است اما هیچ‌گاه نامی از مسجد نبوده است زیرا متدینین نظر مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب می‌دانند و خود را مکلف به رعایت دستورالعمل‌ها می‌دانند.

مردم از چندصدایی ستاد کرونا ناراحتند

وی با بیان اینکه برنامه مساجد در مدت زمانی کوتاهی محدود شده است، تصریح کرد: مردم از چندصدایی در ستاد کرونا ناراحت و نگران می‌شوند، نجابت و تاب آوری حد و اندازه‌ای دارد. وزیر بهداشت کارشناسی می‌کند و نظری می‌دهد اما در ستاد کرونا وتو می‌شود. این برای مردم سوال برانگیز است. مردم تابع ستاد هستند، اما طبق نظر مقام معظم رهبری باید نظر ستاد کرونا به خصوص در امور دینی کارشناسانه باشد.

ذاکر ادامه داد: در ماه‌های بسیاری، نماز جماعت تعطیل شد اما در مساجد بسته نشد و طرح‌هایی همچون طرح شهید سلیمانی، پخش دعای هفتم صحیفه سجادیه و اجرای رزمایش همدلی و کمک مومنانه اجرا شد. اگر مساجد تعطیل بود این اتفاقات رخ می‌داد؟

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: اگر مساجد در ماه رمضان باز باشد و با محوریت دعا و توسل برنامه داشته باشند، براساس روایات که دعا دفع بلاست، این بلا ان شاء الله برطرف خواهد شد و مجددا رزمایش کمک مومنانه را اجرا خواهند کرد.

طرحی برای تعطیل نشدن نماز جماعت در هر شرایطی

وی با اشاره تمهیدات اندیشیده شده مرکز رسیدگی به امور مساجد برای برپایی نماز جماعت در ماه رمضان گفت: کار کارشناسی با مشورت با مسئولین وزارت بهداشت صورت گرفته که منجر به تدوین طرحی شده است تا در هر صورت مساجد کشور در شرایط کرونایی باز باشند. در ماه رمضان هوا مساعد است و می‌توان از فضای باز استفاده کرد، فاصله‌گذاری‌ها را می‌توان بیشتر کرد و با ممانعت از حضور افراد با تب‌سنجی، ظرفیت برگزاری مجالس و نماز جماعت را در ماه رمضان ایجاد کرد.

ذاکر ادامه داد: ائمه جماعت مساجد هم در سخنرانی‌های خود بارها تذکر می‌دهند که افراد دارای علائم حاضر نشوند و در صورتی که فردی هم حضور پیدا کند با فیلترهایی مانع حضور او در مسجد خواهیم شد. علاوه بر این در حوزه فضای مجازی نیز فعال هستیم تا از برنامه‌ها به دلیل تعداد محدود افراد حاضر در مساجد در زمان برنامه‌ها، افراد بیشتری بتوانند استفاده کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پایان خاطرنشان کرد: مساجد مهیا هستند تا برنامه‌های دعا و مناجات و نماز جماعت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه رمضان اجرایی کنند. ان شاء الله بعد از پایان رمضان و با دعاهای مردم شاهد کاهش ابتلا و مرگ و میر کرونایی باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول