اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ترویج فرهنگ اقامه نماز در مسجدی مجازی با حضور پویای ۱۰۰ نوجوان

یک مشاور و مربی کودک در شیراز، با راه‌اندازی یک گروه مجازی، تاکنون حدود ۱۰۰ نوجوان را تشویق و پایبند به نماز اول وقت نموده است.

ترویج فرهنگ اقامه نماز در مسجدی مجازی با حضور پویای ۱۰۰ نوجوان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاید هنوز هم چگونگی برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و قرار گرفتن در شرایط کرونایی برای بسیاری از از ما به صورت روش‌مند جا نیفتاده باشد و در موقعیت‌های مختلف دچار سردرگمی باشیم.

اما در این میان هستند افرادی که در موقعیت‌های مختلف شغلی برنامه‌های خود را بر اساس این شرایط تغییر داده و شرایط خود را با موقعیت فعلی، وفق داده‌اند.

حدود یک سال پیش، یک روز صبح که از خواب بیدار شدم طبق معمول و بدون هماهنگی قبلی در گروه‌های بسیاری در فضاهای مجازی عضو شده بودم، اما عنوان یک گروه توجهم را جلب کرد، عنوان گروه، نماز اول وقت یاران مهدی(عج) بود.

عنوان گروه هر تصویری را برایم مجسم می‌کرد به غیر از یک مسجد مجازی، مسئول گروه یکی از دوستانم بود، دوستی که اسمش بیانگر اهمیت و جدیت در کارش بود.

عنوان گروه و حضور دوستم در این فضا، خبر از یک فضای کودکانه و فعالیتی زیبا و متفاوت می‌داد، حدسم درست بود، دوست روانشناسم از شرایط کرونایی فرصتی ساخته و در یک گروه مجازی بیش از ۱۰۰ کودک و نوجوان را نمازخوان و مقید به نماز اول وقت کرده‌ است.

سمیه کشورز، خود را مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز معرفی می‌کند، ایده اولیه راه‌اندازی گروه از ارتباطش با شاگردانش شروع شده است.

کشاورز با آرامشی که همیشه در او دیده‌ام می‌گوید: من در محیط کار و کلاس چادری هستم و شاگردانم از چادر و حجاب زیاد سوال می‌پرسیدند، این سوال و جواب‌ها باعث شکل‌گیری رابطه‌ای قوی و در نهایت دوستی بین ما شده‌ است.

با تشویق و مشاوره او، اولین شاگردش که به نماز علاقه‌مند می‌شود، تصمیم می‌گیرد یک گروه مجازی راه‌اندازی و بچه‌ها را تشویق به نماز اول وقت کند.

با چند عضو شروع می‌کند و برنامه به این صورت است که بچه‌ها با کد مشخص، بعد از هر نماز یومیه در گروه اعلام می‌کنند که نماز خوانده‌اند و آخر هر شب بین افرادی که هر سه نوبت کد ارسال کرده‌اند قرعه‌کشی و هدیه کوچکی نیز به یک نفر تعلق می‌گیرد.

جوایز و هدایا نیز با کمک دوستانی که به عنوان خیرین نماز در گروه عضو شده‌اند تهیه و به صورت ماهیانه مبلغ کمی به مدیر پرداخت می‌شود.

تشویق روزانه و اشتیاق بچه‌های ۷ تا ۱۷ ساله‌ای که عضو گروه هستند تعداد اعضای فعال این گروه را  به بیش از ۱۰۰ نفر رسانده است.

کشاورز که تا کنون بسیاری از دوره‌های برخط مشاوره و آموزش کودکان و نوجوانان را برگزار کرده است می‌گوید: ابراز رضایت خانواده‌ها از تغییر رفتار فرزندانشان زیباترین حس را برایش ایجاد می‌کند، او معتقد است این روش بسیار موثرتر از آموزش مستقیم است و با یک تشویق ساده و هدیه‌ای کمتر از دو هزار تومان در روز این گروه حدود ۱۰۰ عضو فعال و ثابت در روز دارد.

حضور مادران در کنار فرزندان ویژگی مثبت دیگری است که حضور نوجوانان در این گروه مجازی را پررنگ و با‌ انگیزه‌تر نموده است.

تلاوت روزانه قرآن برنامه دیگری است که بچه‌ها با اشتیاق دنبال می‌کنند، کشاورز می‌گوید شاید ابتدای کار جایزه گرفتن و برنده شدند برای بچه‌ها خیلی مهم بود ولی به گفته بسیاری از مادران، آرامش و انس با نماز و اشتیاق به عبادت در حال حاضر خیلی قویتر از حس اولیه است و از این بابت خوشحال و شکرگذار هستیم.

این مسجد مجازی نمونه‌ای از ظرفیت‌های خوب فضای مجازی است که بسیاری از ما تاکنون از آن غافل بوده‌ایم و انتظار می‌رود در شرایط حاد کرونایی وضعیت خطر و قرمز را با ایجاد تنوع و بالا بردن انگیزه افراد برای حضور هدفمند در این فضا مهیا و استفاده از این ظرفیت را مفیدتر نماییم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول