اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

از صادرات به روسیه تا مشکلاتی که گریبان گلخانه داران را گرفته است

بی‌توجهی به گلخانه داران در استان ایلام آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته و متعقدند که حمایت‌های متولیان امر تنها در حد حرف باقی می‌ماند.

از صادرات به روسیه تا مشکلاتی که گریبان گلخانه داران را گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، گلخانه‌ها باعث رونق اقتصاد، تولید و اشتغال برای جوانان مناطق مختلف استان ایلام می‌شوند؛ گلخانه داران با هزاران امید پای به عرصه این کار گذاشته‌اند اما با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

 بی‌توجهی و سنگ اندازی مسوولین سبب شده تا گلخانه‌ها نه تنها از تولید و رشد اقتصادی بهره نمی‌برند بلکه باعث تعطیلی آنها نیز خواهد شد.

گلخانه‌هایی که در مناطق محروم از طرف جوانان تحصیل کرده این استان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود در تلاطم مسائل اقتصادی گرفتار نامه ‌نگاری‌های بی‌رویه اداری می‌شود در حالی که باید در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها این موانع از طرف مسوولین برداشته شود.

هیدروپونیک کشت بدون خاک است

مهدی هواسی یکی از گلخانه داران شهرک گلخانه‌ای صالح آباد گفت: در حال حاضر ۱/۵ هکتار از گلخانه‌ام را به کشت فلفل دلمه‌ای رنگی به صورت هیدروپونیک اختصاص داده‌ام؛ هیدروپونیک کشت بدون خاک است و اکنون نزدیک به یک سال است که به دلیل مصرف کم آب و ارگانیک بودن محصول به صورت هیدروپونیک کشت می‌دهیم.

وی افزود: در حال حاضر این زمین‌ها از طرف جهاد کشاورزی به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شده که مسوولیت گلخانه سازی و انجام دادن به آن واگذار شده است اما شخصی که مسوولیت این شرکت شهرک‌ها کشاورزی را بر عهده دارد هیچ تخصصی در این زمینه ندارد و جزء ایجاد موانع سر راه گلخانه داران هیچ کار مفیدی انجام نداده است.

 

صادرات به کشور روسیه

این گلخانه دار ادامه داد: در هر هکتار حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن تولید داریم و به کشور روسیه هم صادرات می‌کنیم.

 وی افزود: الان نزدیک به یک سال است که در این گلخانه‌ها کار می‌کنیم اما مسوول این شرکت یکبار هم از گلخانه‌ها بازدید نداشته و هیچ گونه خدمات رسانی برای گلخانه داران انجام نداده است و سازمان جهادکشاورزی هم برخوردی با این مسئله ندارد.

کشت هیدروپونیک جهت ورود به بازار صادرات است

رضا حیدری کارشناس ارشد باغبانی و یکی از گلخانه داران گفت: هدف از ایجاد گلخانه در مراکز خصوصی احیا محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی برای مردم بومی و ارزآوری برای کشاورزان است و همچنین تولید محصول با علم روز دنیا کشت هیدروپونیک جهت ورود به بازار صادرات است.

 وی افزود: از سال گذشته شروع به کار کردیم؛ در هر هکتار ۱۵ تا ۲۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند که نیمی از آنها را بانوان روستایی تشکیل می‌دهند.

این گلخانه دار ادامه داد: در حال حاضر ۲/۵ هکتار از شهرک گلخانه‌ای صالح آباد به بهره برداری رسیده و امیدواریم به زودی تمام واحدها فعال شود و در هر ۷/۵ هکتار بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال زایی داشته باشیم.

 وی همچنین افزود: برای بیمه کارگران با موانعی مواجه شدیم که باید از تعرفه مناطق محروم یا تعرفه نظام کشاورزی محروم و بیمه کارگران به صورت آزاد پرداخت شود که مشوول پرداخت هزینه زیادی برای این کارگران بوده و از توان کارفرماها خارج است.

این گلخانه دار ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی و زیرمجموعه آن شرکت شهرک‌های کشاورزی ایلام هیچ گونه همکاری را با گلخانه داران شهرک گلخانه‌ای صالح آباد انجام نداده‌اند و تنها به دادن وعده‌ و وعید اکتفا کرده‌اند.

مجتمع گلخانه‌ای دانشگاهی مکمل تولید است

اکبری کارشناس مجتمع گلخانه‌ای دانشگاه ایلام گفت: مجتمع گلخانه‌ای دانشگاهی به منظور تحقیق و آموزش است و نتیجه تحقیقات را در اختیار بخش خصوصی و به ویژه گلخانه داران قرار می‌دهند تا از آن بهره ببرند و با توجه به شعار امسال این مجتمع می‌تواند به عنوان مکمل در کنار تولید قرار گیرد.

 وی افزود: امسال یکی از اساتید گروه زراعت در این مجتمع روی تولید گوجه و کودهای زیستی و محصولات ارگانیک تحقیق کرد که چطور می توان دیگر از کودهای شیمیایی استفاده نکرد.

کارشناس مجتمع گلخانه‌ای دانشگاه ایلام گفت: در استان گلخانه‌های قرار دارد که دچار آفات گیاهی شده‌اند که با انجام تحقیقات در مجتمع گلخانه ای دانشگاه ایلام عامل اصلی آفات شناسایی و با انجام راهکارهای موثر از نابودی محصولات جلوگیری می‌شود که این موضوع می‌تواند ارتباط بین دانشگاه و بخش خصوصی داشته باشد.

برگزارش جلسه برای رفع مشکلات

 محمدربیع جهانگیری روابط عمومی جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: جلسه‌ای با حضور گلخانه داران و رئیس شرکت شهرک‌های کشاورزی ایلام در سازمان جهاد کشاورزی برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم موانع و مشکلات را برطرف کنیم و با هماهنگی و همکاری همه عزیزان این مشکلات برطرف شود.

لازم به ذکر است؛ قبلاً این جلسات با حضور گلخانه داران  و مسوولان جهاد کشاورزی برگزار شده بود و طبق گفته‌ی گلخانه‌ داران متاسفانه این جلسات هیچگونه خروجی قابل قبولی نداشته و تنها وعده می‌دهند.

 قطعاً ورود هرچه سریع‌تر استاندار ایلام و دستگاه‌های نظارتی برای برخورد قاطع و قانونی با عامل یا عاملینی که باعث ایجاد موانع برای گلخانه داران که در سال تولید و پشتیبانی و مانع زدایی باعث احیای دوباره این شغل در جامعه و در مناطق محروم و باعث اشتغال زایی شده است، باشد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول