اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

خضریان: برخلاف برخی ادعاها FATF نمی‌تواند کشورها را از برقراری روابط تجاری با یکدیگر منع کند

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: بر خلاف برخی ادعاها FATF در نظام بین‌الملل جایگاهی الزام‌آور ندارد و نمی‌تواند کشورها را ملزم به قطع روابط تجاری با یکدیگر کند.

خضریان: برخلاف برخی ادعاها FATF نمی‌تواند کشورها را از برقراری روابط تجاری با یکدیگر منع کند

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در واکنش به اصرار برخی از دولتمردان برای تصویب لوایح FATF، گفت: بر خلاف برخی ادعاها FATF در نظام بین‌الملل جایگاهی الزام‌آور ندارد و نمی‌تواند کشورها را ملزم به قطع روابط تجاری با یکدیگر کند. شاهد مدعا اینکه با وجود قرار دادن⁧ ایران⁩ در لیست سیاه این نهاد در زمستان ۹۸، ایران در ۱۱ ماهه ۹۹ بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار صادرات و واردات داشته است.

وی بیان کرد: تا زمانی که ایران به کنوانسیون‌های ⁦ CFT⁩و ⁧ پالرمو⁩ نپیوسته است، هیچ تعهدی برای اجرای آن ندارد، اما تصویب این کنوانسیون‌ها موجب الزام‌آور شدن تعهدات بین‌المللی خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس سابقه FATF، الحاق به این کنوانسیون‌ها با حق شرط، مورد پذیرش اعضای کنوانسیون قرار نخواهد گرفت، تصریح کرد: هیچ تضمینی ارائه نشده است که با الحاق به این کنوانسیون‌های تکلیفی FATF خروج از لیست سیاه و بهبود جایگاه ایران را در پی خواهد داشت.

خضریان تاکید کرد: خطر بزرگ پذیرش این دو کنوانسیون، فراهم کردن شرایط برای اعمال دقیق تحریم‌هاست و سوابق حاکی از این است که در صورت الحاق به این کنوانسیون‌ها، اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌ها مصداق ⁧ پولشویی⁩ قلمداد شده و علیه کشور در ⁧ شورای امنیت⁩ سازمان ملل پرونده تشکیل خواهد شد.

وی در واکنش به اظهارات اخیر لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ما حق تحفظ جدید برای پالرمو و CFT قید می‌کنیم و این دو کنوانسیون هم تحفظ های ما را قبول می‌کنند، اظهار داشت: سوال ما این است که چه کسی تضمین می‌کند که پیوستن ایران به پالرمو و CFT زمینه خروج ما از لیست سیاه را فراهم می‌کند و اگر اینگونه است، باید سند آن منتشر شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مستندات FATF نشان می‌دهد که ما به مرحله بعد می‌رویم و اینکه مرحله بعد چه مرحله‌ای است، ظاهراً ایجاد یکسری شروط جدید است و ضمن اینکه کشورهای عضو FATF باید تصویب کنند که ایران از لیست سیاه خارج شود که با توجه به حضور رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در آنجا، این کار تقریباً غیرممکن است.

خضریان تصریح کرد: اگر FATF این تعهد را به صورت رسمی داده است که حق تحفظ های ما را قبول می‌کند، باید آن را به صورت مستند منتشر کنند.

وی ادامه داد: سوابق گذشته FATF نشان می‌دهد که این حق شرط‌ها پذیرفته نمی‌شود اما اگر این بار حق تحفظ های ما پذیرفته شده است، باید به صورت مکتوب منتشر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما با نهادی در سطح FATF باید به صورت مکتوب ارتباط داشته باشیم و به صورت شفاهی نمی‌توانیم این موضوع را بپذیریم. خانم جنیدی حقوقدان است و باید بداند که ما نمی‌توانیم به صورت مکتوب تعهد دهیم، در حالی که طرف مقابل به ما قول شفاهی دهد و اگر این موضوع به صورت مکتوب اعلام شده است، باید منتشر شود.

خضریان تاکید کرد: با توجه به این وضعیت، تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران وجود دارند، الحاق به CFT و پالرمو خلاف مصلحت است و از مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار می‌رود ضمن مخالفت با الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی در شرایط فعلی، بررسی الحاق به آنها را منوط به لغو عملی تحریم‌ها علیه کشور کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول