اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

واکاوی علل بی توجهی برخی مردم به دستورالعمل های کرونایی

مردم همواره نشان داده‌اند که در خط مقدم رعایت و پیشگیری هستند، اما این روزها اگر چرخی در شهر بزنید دیگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های ستاد کرونا و هشدارها در خصوص پیک جدید بیماری آنطور که باید مثل قبل اثر ندارد.

واکاوی علل بی توجهی برخی مردم به دستورالعمل های کرونایی

خبرگزاری فارس - محمدرضا آقاباقری: بیشتر از یک سال است که کرونا ویروس توسط راه‌های هوایی مسیر ورودش به ایران را پیدا کرد و مهمان ناخوانده کشور ما و تمام کشورهای جهان شد. از همان موقع همه دولت‌ها و حکومت‌ها از ضعیف‌ترین تا قدرتمندترین چراغ‌های آزمایشگاه‌هایشان را روشن کردند برای ساخت واکسن، تخت‌های بیمارستان‌هایشان را گرم کردند برای دسته دسته بیمارانی که آزمایش کرونایشان مثبت بود و البته اتاق فکر تشکیل دادند برای  تبلیغات و فرهنگسازی و استفاده مردم از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی و ترغیب به در خانه ماندن و قرنطینه و دست ندادن و هزاران کار دیگر، تا جان کمتر افرادی در این دوران بیماری مسری گرفته شود.

در این بین سیاست‌گذاری غلط برخی از دولت‌ها، موجب شد شرایط افزایش سیر صعودی بیماری در کشورها رقم بخورد. در کشور ما هم بعضا تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا موجب شد شرایط مطلوب کنترل کرونا ادامه نیابد.

طی بیش از یکسالی که کشور درگیر شیوع کرونا شده برخی تناقض‌ها و تصمیمات دوگانه در قبال محدودیت‌های کرونایی موجب شد که امروز اعتماد عمومی نسبت به این محدودیت‌ها کمتر شده و به همین خاطر شرایط شیوع نیز گسترده‌تر شود.

لغو مراسمات مذهبی، لغو عزاداری‌ها، لغو نماز جمعه، تعطیلی مساجد و امکان مذهبی، لغو مراسمات ماه رمضان، ماه شعبان، لغو سفرهای زیارتی عتبات و... در عین‌حال برقراری بسیاری از اتفاقات و تجمعات و سفرها از جمله پروازهای تفریحی کیش، قشم، ترکیه و و سفرهای پی در پی هنرپیشه‌ها و تعداد زیادی از مردم عادی به کیش با قیمت پایین تر که موجب بیشتر شدن داوطلبین هم می‌شود، امروز شاهد همین ماجراست.

التماس وزیر بهداشت برای لغو سفرهای نوروزی!

سعید نمکی وزیر بهداشت ۱۹اسفندماه سال ۹۹، در سخنرانی‌اش در یک مراسم از مردم درخواست کرد که در ایام عید نوروز به دید و بازدید و سفر نروند. وی هر آمد و شدی را باعث بیماری کووید ۱۹ دانست و از مردم خواست تا ویروس را در گوشه ای از کشور به گوشه دیگر نبرند.

نمکی در این سخنرانی خود انتقال ویروس کرونا از طریق سفر را سوغات مرگ نامید و گفت: در جمعیت ساکن غیر شناور مدیریت ساده تر می‌شود. وقتی جمعیت مواج باشد مدیریت سخت می‌شود، از مردم میخواهیم: مسافرت نروید، بمانید. حضرت عباسی نروید اگر بروید ضرر می‌کنید.

وی از این موضوع گلایه کرد که وزیر بهداشت کشور باید مرتبا خواهش و تمنا کند؛ دست ببوسد، پا ببوسد، تا کار انجام شود در حالی که در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت موضوعی را نوشت، انجام می‌شود.

این سخنان وزیر بهداشت در حالی ۱۰ روز قبل از تعطیلات نوروز عنوان شده که دولت سفرهای نوروزی را تنها به شهرهای قرمز کشور ممنوع کرد و همین امر موجب افزایش شدید سفرهای نوروزی در کشور شد و در شرایطی که کشور به مرحله کنترل ویروس رسیده بود و اکثر شهرها به وضعیت آبی رسیده بودند به یکباره پس از تعطیلات نقشه کشور قرمز شد.

لغو سفر عتبات و ادامه سفرهای ترکیه

مساله دیگر اینجاست که از ابتدای شیوع کرونا سفرهای زیارتی کربلا لغو شده و در عین حال تورهای گردشگری ترکیه و... برقرار است. موج انتقادات به این تناقض ستاد کرونا زمانی شدت گرفت که به صراحت پس از شرایط رو به سیاهی برخی شهرهای گردشگری ترکیه وزارت بهداشت درخواست لغو سفرها به این کشور را کرد و رئیس‌جمهور پس از نامه وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت کرده و در حال حاضر فقط عنوان تورهای گردشگری لغو شده و سفرها و پروازها همچنان برقرار است.

این روزها و در شرایطی که به نیمه ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم و کشور در آستانه رویداد بزرگ انتخابات است، پس از یک موج سنگین تبلیغاتی که وضع کشور عادی شده و رئیس جمهور هم به صراحت اعلام کرد پیک کرونا به اتمام رسیده است، تمام شهرها درگیر وضعیت قرمز کرونایی شده‌اند. روحانی اوایل فروردین‌ماه در جلسه ستاد ملی کرونا گفت: به نظر من پیک کرونا پایان یافته است. مقابله با این بیماری از ۱۴ ماه تا الان سهل‌تر و آسان‌تر شده است. من امیدم این است که تا پایان این دولت بطور کامل این بیماری مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ همه مردم واکسینه شوند. امید است واکسن خودمان را حتی بتوانیم در پایان سال صادر کنیم.

اما رئیس جمهور ۱۴ فروردین با یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای گفت «در دو استان، موج چهارم آغاز شده و در برخی از استان‌های دیگر نیز اگر مراعات نکنیم ممکن است وارد موج جدید بیماری کرونا شویم!» و امروز کشور درگیر شرایط سختی شده و مجددا تعطیلی و شیوع گسترده بیماری زندگی بسیاری را با خطر مواجه کرده‌ است.


آغاز پیک کرونایی در قم پس از سفرهای نوروزی

در استان قم نیز چنین شرایطی طی ماه‌های اخیر برقرار بود؛ شهر قم از 11 آذرماه از شرایط قرمز کرونایی خارج شده بود و آمار بیماران بستری کرونایی در مراکز درمانی قم به زیر 100 نفر رسیده بود و کنترل خوبی بر این بیماری انجام شد و تا همین روزهای ابتدایی سال نیز وضعیت آبی در این شهر برقرار بود، اما به یکباره با آزادشدن سفرهای نوروزی پیک جدیدی در این شهر شکل گرفت.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، در حال حاضر آمار فوتی‌های کرونا مثبت در قم دورقمی شده و بیش از 500 بیمار نیز در مراکز درمانی قم به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند.

تنها طی 24 ساعت گذشته در قم بیش از 120 بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی قم پذیرش شده اند که 103 نفر از آنها بستری شده اند. در حال حاضر قریب به 550 بیمار نیز در بخش های کرونایی بستری هستند و حال 100 بیمار وخیم گزارش شده است.

مردم همواره نشان داده‌اند که در خط مقدم رعایت و پیشگیری هستند، اما این روزها اگر چرخی در شهر بزنید دیگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های ستاد کرونا و هشدارها در خصوص پیک جدید بیماری آنطور که باید مثل قبل اثر ندارد.

بی اعتمادی و بی توجهی مردم به هشدارهای کرونایی

تناقض در تصمیمات موجب شده مردم اعتماد خود را به این هشدارها از دست بدهند و از طرف دیگر تعطیلی بی ضابطه مراکز و مشاغل مختلف بدون تامین مالی و توجه به شرایط زندگی مردم، بستر عدم رعایت هشدارها را بیش از پیش کرده است.

محمدعلی اسماعیلی یکی از شهروندان قمی که در خیابان شهدای قم در یک عطر فروشی مشغول به کار است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به ممنوعیت فعالیت اصناف در شرایط فعلی گفت: من در دور اول تعطیلی در سال گذشته برای سلامت مردم و خانواده‌ام مغازه را تعطیل کردم اما دولت تنها فشارش روی مردم است؛ هر اتفاقی که می‌افتد سریعا من باید مغازه‌ام را ببندم در حالی که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ فعال هستند و شلوغ.

وی اضافه کرد: هیچ‌یک از ادارات اگر مراجعه کنید ضوابط را رعایت نمی‌کنند و مردم در آنها تجمع می‌کنند. آیا کرونا از صف‌های مرغی که مردم کنار هم تجمع کرده‌اند منتشر نمی‌شود. من اگر یک روز مغازه‌ام را ببندم همان روز درآمدی ندارم که زندگی‌ام را بچرخانم اما دولت فکری به این مساله نکرده و صرفا دستور تعطیلی می‌دهد.

رضا فهیم از دیگر کسبه قم است که در صنف لوازم خانگی در خیابان شهید کیوانفر قم فعالیت می‌کند؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: جریمه سنگینی در این روزها برای مغازه‌هایی که باز هستند مشخص شده ولی ما نمی‌توانیم کارمان را تعطیل کنیم. سه نفر از این مغازه امرار معاش می‌کنند و در دور اول که سال گذشته بود مغازه را بستیم ولی کسی به فکر هزینه‌های زندگی ما نبود.

وی افزود: همه کارها، همه سفرها، همه برنامه‌ها برقرار است؛ سفرها را آزاد می‌کنند بعد شرایط وخیم می‌شود فشارش روی مردم است. در این خیابان تمام کسبه مغازه هایشان باز است و دیگر مردم هم این را می‌دانند و برای اینکه جریمه هم نشویم کرکره‌ها را می‌بندیم و مردم برای خرید از درب پشتی وارد می‌شوند تا بتوانیم حداقل هزینه روزانه خود را تامین کنیم.

رعایت بیشترین دستورالعمل های بهداشتی از سوی مذهبیون 

مذهبی‌ها، کسانی که دلشان برای یک عزاداری کوتاه، برای یک نماز جمعه پر می‌کشید، جزو آن دسته از مردم بودند که با جان و دل تمام تلاشاشان را برای جلوگیری از شیوع انجام دادند و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز بر این امر تاکید کرد که بیشترین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مذهبیون بوده است.

همین مذهبیون هروقت گفته شد پای روی دلشان برای خلق محبوبشان گذاشتند و در خانه ماندند، اگر مراسمی بود با فاصله دو متر در محیط‌های وسیع برپا کردند و اعتقادشان بود نباید دین به گردن خود بیندازند.

انتهای پیام/۷۸۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول