اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«جباراف»: مجارستان شریک استراتژیک قرقیزستان دراتحادیه اروپا است

رئیس جمهور قرقیزستان در دیدار وزیر خارجه مجارستان از این کشور به عنوان شریک استراتژیک «بیشکک» در اتحادیه اروپا نام برد.

«جباراف»: مجارستان شریک استراتژیک قرقیزستان دراتحادیه اروپا است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که در راس یک هیات به «بیشکک» سفر کرده است با «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان دیدار کرد.

در این دیدار مقامات ارشد دو کشور در مورد موضوعات مهم همکاریهای دو جانبه قرقیزستان و مجارستان تبادل نظر کردند.

 جباراف در این دیدار گفت: مجارستان شریک استراتژیک قرقیزستان در اتحادیه اروپا است و به منظور توسعه بیشتر این مشارکت من پیشنهاد ایجاد یک شورای استراتژیک دو کشور را جهت رسیدگی موثر به موضوعات مهم همکاری دوجانبه را پیشنهاد می‌دهم.

رئیس جمهور قرقیزستان با ابلاغ سلام خود به «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان، از وی برای سفر به بیشکک دعوت کرد.

جباراف با اشاره به اهمیت گسترش بیشتر همکاری های تجاری و اقتصادی، به پویایی مثبت گردش تجاری بین دو کشور اشاره کرد و در عین حال بر پتانسیل قابل توجه موجود برای افزایش بیشتر آن تأکید نمود.

وی با ابراز علاقه به تجربه مجارستان در استفاده از فن آوری های جدید در کشاورزی، طرف مجارستانی را به بررسی امکان ایجاد مشارکت های مشترک در قرقیزستان برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست دعوت کرد.

به منظور تقویت همکاری بین محافل تجاری، جباراف خواستار ایجاد یک شورای تجارت بین قرقیزستان و مجارستان شد و پیشنهاد داد تا نمایندگی آن در شهر بیشکک باشد.

وی به دلیل وجود ریشه های مشترک ترکی، به ظرفیت قابل توجه همکاری های فرهنگی و انسانی بین دو کشور اشاره کرد و از سیارتو برای سهم شخصی وی در توسعه همکاری های دوجانبه تشکر نمود.

سیارتو نیز در این دیدار خاطر نشان کرد: صندوق توسعه مجارستان و قرقیزستان فرصت خوبی را برای شرکت های مجارستانی برای مشارکت در توسعه اقتصادی قرقیزستان فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد که رهبری مجارستان اهمیت زیادی را برای مشارکت مجارستان در فعالیت‌های شورای همکاری کشورهای ترک زبان قائل است و با استفاده از این فرصت از طرف قرقیزستان برای حمایت از مواضع مجارستان در این شورا تشکر کرد.

در این دیدار هم چنین موضوع افتتاح پروازهای مستقیم از بیشکک به بوداپست به طور فعال مورد بررسی قرار گرفت و از طرف قرقیز برای افتتاح سفارت در مجارستان ابراز خرسندی کرد. 

وی مجدداً تأکید کرد که مجارستان تمام تلاش خود را برای حفظ سطح بالای روابط استراتژیک با قرقیزستان انجام خواهد داد.

امروز هم چنین وزیر خارجه مجارستان با وزیر خارجه قرقیزستان نیز دیدار کرد.

در این دیدار «روسلان قزاق بایف» وزیر خارجه قرقیزستان  اعلام کرد که ما توافق نامه‌ای در مورد ایجاد صندوق توسعه دو کشور امضا کردیم.

هدف این صندوق این که شرکتهای مجارستانی بتوانند در فرایندهای نوسازی قرقیزستان مشارکت داشته باشند به این ترتیب شرکتها و فن آوریهای مجارستان می‌توانند در توسعه ساختار آب، کشاورزی، فن آوری و دارو در جمهوری قرقیزستان مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: این صندوق فرصتی را برای شرکت های مجارستانی برای تأیید اعتبار در قرقیزستان فراهم می‌کند. ما با کمک این صندوق در راه اندازی اقتصاد جمهوری قرقیزستان سهیم خواهیم شد.

سیارتو گفت: در اول کار  16 میلیون دلار به این صندوق منتقل می شود، امیدوارم که بتوانیم از آنها در اسرع وقت استفاده کنیم و تا پایان سال فرصت انتقال 34 میلیون دلار باقیمانده وجود خواهد داشت.

وی افزود: می خواهم هرچه سریعتر مدیریت و ریاست صندوق توسعه راه اندازی شود و طبق توافق ما 3 مدیر از قرقیزستان و 2 مدیر از مجارستان بر کار نظارت خواهند داشت.

خاطر نشان می شود  که گردش تجاری بین دو کشور در سال جاری 2.5 برابر نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول