اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تکلیف امتحانات پایان سال دانش‌آموزان چه خواهد شد؟/ واکنش آموزش و پرورش به ابهامات

با پایان تعطیلات نوروزی و افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، رنگ کرونایی مناطق هم تغییر کرد و در نتیجه، شرایط سخت‌گیرانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده است اما در چنین وضعیتی، تکلیف کلاس‌های حضوری و امتحانات دانش‌آموزان چه خواهد شد؟!

تکلیف امتحانات پایان سال دانش‌آموزان چه خواهد شد؟/ واکنش آموزش و پرورش به ابهامات

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: وقتی از اول بهمن سال گذشته، ستاد کرونا اجازه بازگشایی مشروط برخی مدارس را داد، گمان بر این بود که کم‌کم با بهتر شدن وضعیت، سایر مدارس هم بازگشایی خواهند شد اما سفرهای نوروزی و دورهمی‌های عیدانه، موجب شد که به رغم پیشرفت‌های خوب در زمینه تولید و خرید واکسن کرونا، نه تنها به سمت کاهش کرونا حرکت نکنیم، بلکه با افزایش آمار مبتلایان به کرونا هم مواجه شویم.

حالا در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که وضعیت حضور دانش‌آموزان و امتحانات آنها در مدارس چه خواهد شد؟ اردیبهشت سال گذشته و در شرایطی که زمان زیادی از آغاز ورود کرونا به کشور نگذشته بود، مدارس کشور به مدت یک ماه بازگشایی شدند تا دانش‌آموزانی که از نظر درسی دچار مشکل بودند، بتوانند برای رفع اشکال به معلم خود مراجعه کنند. 

اما برخی معتقدند که با ورود انواع ویروس کرونا، شرایط فعلی متفاوت‌تر و حتی سخت‌تر از گذشته شده است و باید در بازگشایی مدارس، تمام ابعاد را در نظر گرفت. البته وزارت آموزش و پرورش بارها و بارها اعلام کرده است که در بازگشایی مدارس کشور چه برای رفع اشکال و چه برای امتحانات، حرف آخر را ستاد مدیریت بیماری کرونا می‌زند.

* فعالیت حضوری ـ داوطلبانه مدارس متناسب با تغییر رنگ‌ها

همانطور که اشاره کردیم از اول بهمن سال 1399، مدارس کشور با شروطی باز شد؛ کلاس‌های دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی دایر شد؛ مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز در وضعیت آبی باز شد؛ ضمن اینکه کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی هم دایر ‌شد؛ البته در همه این موارد، حضور دانش‌آموزان در مدرسه، اختیاری بود.

محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس اظهار کرد: آن قاعده قبلی به قوت خود باقیست و همان شرایط برای بازگشایی مدارس وجود دارد منتها به معنای این نیست که مدارس هر منطقه همچنان دایر است بلکه متناسب با رنگ است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در تهران، زمانی که رنگ منطقه از نظر کرونا زرد بود، کلاس درس طبق دستورالعمل دایر می‌شد و حالا که رنگ کرونایی به قرمز تغییر یافته است، کلاس‌ها قطعاً دایر نیست و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 رنگ برخی از مناطق تغییر کرده است و در مناطقی که شرایط کرونا به رنگ نارنجی و قرمز درآمده است، کلاس‌ها دایر نیست

محسن بیگی درباره نظارت بر مدارسی که از اول بهمن دایر شد، افزود: حضور بچه‌ها در مدرسه داوطلبانه بوده است و به همین دلیل در بازگشایی مدارس در مناطق آبی و زرد با تراکم و شلوغی مواجه نبودیم و نگرانی از این جهت نبوده است و گزارش هایی که داریم نیز حاکی از این است که رعایت پروتکل‌ها شده است.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز به فارس گفت: در سال گذشته اعلام شد که مدارس متوسطه دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز در وضعیت آبی باز شود و کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در وضعیت زرد و آبی هم دایر ‌شود که این موضوع کماکان اجرا می‌شود منتها رنگ برخی از مناطق تغییر کرده است و در مناطقی که شرایط کرونا به رنگ نارنجی و قرمز درآمده است، کلاس‌ها دایر نیست.

* وضعیت برگزاری امتحانات منوط به تصمیم ستاد کرونا 

خب تکلیف مدارس مشخص است اما امتحانات چگونه است؟ در زمینه امتحانات نیز مسؤولان آموزش و پرورش برای پایه‌های نهم به دلیل هدایت تحصیلی و به ویژه در پایه دوازدهم که در سرنوشت کنکور مؤثر است، اصرار دارند که آموزش‌ها حضوری باشد اما این موضوع به این معنا نیست که حتما حضوری باشد. 

سلامت دانش‌آموزان در اولویت است و وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا، درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی تصمیم‌گیری می‌کند

مدیرکل سلامت و تندرسی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به فارس گفت: امتحانات پایان سال در خرداد برگزار می‌شود و هنوز بیش از یک ماه دیگر زمان باقیست و باید دید شرایط کرونایی چگونه خواهد شد.

وی تصریح کرد: سلامت دانش‌آموزان در اولویت است و وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا، درباره نحوه برگزاری امتحانات نهایی تصمیم‌گیری می‌کند.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص اظهار کرد: کماکان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها که در سال‌های گذشته حضوری بوده‌اند مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم، زیرا تأثیرگذار هستند و اگر خللی ایجاد شود و مورد مناقشه قرار گیرد، ممکن است حقوق دانش‌آموزان تضییع شود.

وی افزود: بنابراین ترجیح ما این است که دانش‌آموزان در یک آزمون هماهنگ حضوری شرکت کنند، مگر آنکه وضعیت کشور این اجازه را به ما ندهد که در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: هر آزمونی را به ما اجازه دهند که حضوری برگزار کنیم، برگزاری حضوری را ترجیح می‌دهیم اما اگر با محدودیت‌های کرونایی مواجه شویم از روش‌های غیرحضوری برای برگزاری آزمون‌ها استفاده خواهیم کرد.

به گزارش فارس، بر این اساس باید دید که وضعیت کشور از نظر کرونا چگونه خواهد شد و متناسب با آن هم درباره امتحانات تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول