اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

معطل ماندن طرح‌های فعال پشت درب تسهیلات/ تنها تابلویی از شهرک‌های صنعتی ایلام باقی مانده است

در این گزارش به بررسی مهمترین مشکلات تولیدکنندگان ایلامی از جمله سخت‌گیری بانک‌ها به منظور ارائه تسهیلات، نبود صنایع تبدیلی و... پرداخته‌ایم.

معطل ماندن طرح‌های فعال پشت درب تسهیلات/ تنها تابلویی از شهرک‌های صنعتی ایلام باقی مانده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندین سال است که سیاست کلی کشور کلمه تولید را یدک می‌کشد؛ اما آیا تولید به راستی سیاست کلی کشور در سال‌های اخیر بوده، یا صرفا در حد یک شعار باقی مانده است؟

در استان ایلام سال‌هاست که بانک‌ها خبر از پرداخت تسهیلات ویژه کارآفرینان می‌دهند، مدیران و مسوولین در رسانه‌ها به شرکت‌هایی اشاره می‌کنند که توسط آنها راه اندازی یا احیا شده، قانون گذاران خبر از قوانین و دستورالعمل‌های ویژه برای حمایت از تولید کنندگان می‌دهند و مشاوران از کارآفرینانی سخن میگویند که با کمک آنان راه درست تولید را پیدا کرده‌اند.

تا این جا همه چیز خوب به نظر می‌رسد؛ در استانی چون ایلام با منابع سرشار نفت، گاز، پتروشیمی، معادن، کشاورزی و حجم عظیمی از نیروهای تحصیل کرده و سال‌ها آماده به خدمت( تعریفی جدید از بیکاری) آیا اوضاع تولیدکنندگان آن به شیرینی همان لبخندهایی است که هنگام بازدید مسوولین تحویل دوربین‌ها می‌دهند؟ 

۶۰ درصد واحدهای صنعتی فعال هستند

اقبال اسماعیلی، مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر تعداد ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در استان ایلام وجود دارد که 60 درصد از این واحدها فعال و 40 درصد نیز غیر فعال هستند.

وی علت اصلی غیرفعال شدن واحدهای صنعتی تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را کمبود نقدینگی و تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش و یا سرمایه  ثابت دانست و گفت: بدهی‌های بانکی و سود و جرایم دیرکرد و بدهی‌های تامین اجتماعی و مالیاتی از دیگر عوامل اصلی غیرفعال شدن و رکود واحدهای صنعتی تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است.

اسماعیلی گفت: عامل دیگری که باعث تعطیلی برخی واحدها شده؛ عدم بروز رسانی خط‌های تولید و عدم رقابت پذیری با دیگر واحدهای هم صنف در کشور و بعضا اختلافات شرکا است که در مجموع بخش اعظم مشکلات واحدهای تعطیل بدهی‌های بانکی و نیاز به تسهیلات خواهد بود.

وی افزود: این شرکت در سال گذشته تعداد ۳۰ دوره آموزشی با تعداد ۶۱۰ نفر برای مدیران، کارشناسان و مشاورین واحدهای صنعتی برگزار کرده و موفق شده ۱۷ واحد صنعتی را به چرخه تولید بازگرداند.

برگزاری تورهای صنعتی و استارت آپ، مستندسازی تجارب کارآفرینی، حمایت از پایان نامه‌ها و معرفی واحدهای صنعتی به فرا بورس از دیگر فعالیت‌هایی بودند که رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی به آنها اشاره کرد.

لزوم تسهیل روند اداری و دریافت مجوزها

عبداللهی یکی از تولیدکنندگان استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، تسهیل روند اداری و دریافت مجوزها را راهکاری مهم برای پیشرفت تولید در استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ ماه است که درگیر اخذ مجوز برای تولید پد الکلی هستیم! این در حالی است که در پیک اول کرونا، این واحد تولیدی تعداد ۶۰۰ هزار پد الکلی را برای تامین نیازهای استان تولید کرده بود.

وی ادامه داد: اگر اختیار اعطای مجوزهای تولیدی به خود استان‌ها داده شود بسیاری از مشکلات تولیدی حل خواهند شد. 

دیگر طرح متوقف شده‌ی آقای عبداللهی، طرح تولید ماسک، ملحفه و لباس‌های بیمارستانی بود که به دلیل شرایط کنونی بازار، واردات بی‌رویه، عدم حمایت مسوولین و بانک‌ها، قادر به ادامه کار نبوده است.

این تولید کننده که به عنوان یکی از واحدهای تولیدی فعال و موفق استان به خبرنگار ما معرفی شده بود، گفت: در حال حاضر به دلیل وجود واردات بی‌رویه و رانت خواری، قادر به رقابت با نمونه‌های بی‌کیفیت اما ارزان قیمت موجود در بازار نیستیم و فعلا از جیب خود خرج می‌کنیم تا مانع ورشکستگی طرح‌ها و جلوگیری از بیکاری چندین کارگر شاغل باشیم.

عبداللهی افزود: نیازمند مساعدت مسوولین در خصوص اعطای وام با بهره پایین و دوره تنفس معقول و همچین تشکیل یک کارگروه ویژه برای حمایت از تولید کنندگان هستیم که با نظارت و هماهنگی مسوولین در این کارگروه علاوه بر مشاوره فنی و بررسی طرح‌های توجیهی کارآفرینان، شاهد رونق تولید باشیم و ادارات و نهادهای مربوطه نیز، موفقیت و بقای کسب و کارها را بر منفعت‌های خود مقدم بدارند.

در ادامه به سراغ یکی دیگر از تولید کنندگان استان رفتیم تا اوضاع کسب و کارش را جویا شویم.

بزرگ‌ترین مشکلات تولید در ایلام

بتول هوری تولید کننده فریم عینک در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما، نبود تسهیلات مناسب و عدم کارشناسی طرح‌ها از نظر توجیه اقتصادی، عدم نیاز سنجی و انطباق با ظرفیت‌های استان است.

وی افزود: برای خرید تجهیزات طرح مرکز جراحی چشم، خانه خود را فروختم تا بتوانم بخشی از تجهیزات را خریداری کنم اما به دلیل عدم حمایت بانک‌ها و سود بالای تسهیلات پیشنهادی قادر به ادامه کار نیستم.

گفتنی است؛ در صورت افتتاح این مرکز جراحی، علاوه بر اشتغال زایی نیازهای پزشکی استان در حوزه‌ی چشم به طور کامل برطرف خواهد شد و دیگر شاهد مراجعه هم استانی‌ها به سایر استان‌ها نخواهیم بود.

در حالی طرح تولید صنعتی فریم عینک خانم هوری نیمه کاره رها شده است که کلینیک اپتومتری و مرکز عینک این کارآفرین ایلامی در حال حاضر با اشتغال زایی بالغ بر ۱۱ نفر به کار خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم تا در صورت حمایت مسوولین و ارائه تسهیلات مناسب، جهت رونق تولید در استان و اشتغال زایی هر طرح کارشناسی شده و پیشنهادی توسط مسوولین را در استان اجرا کنیم.

لازم به ذکر است؛ هر دو کار آفرین یعنی خانم هوری و آقای عبداللهی در صحبت‌های خود از عملکرد اداره کل شهرک‌های صنعتی استان اعلام رضایت کرده و مشکلات مالی و عدم کارشناسی طرح‌ها را عامل مهم شکست تولیدکنندگان عنوان کردند.

توجه به تسهیل‌گری و مانع زدایی 

مونا صیدی مسوول روابط عمومی اداره صمت در پاسخ سوال خبرنگار فارس در رابطه با فعالیت‌های اداره صمت در سال 99 برای تحقق شعار سال و همچنین افق پیش روی این اداره برای سال جدید گفت: برای سال جدید بسته سیاستی در راستای تحقق شعار سال توسط وزارت صمت تدوین و به ستاد اقتصادی دولت ارسال شده؛ در این بسته سیاستی، بخش‌های مختلفی نظیر موضوعات مالیاتی، بیمه‌ها و تأمین اجتماعی، موضوعات ارزی، صدور مجوزها، موضوعات پولی و بانکی، موضوعات زیر ساختی و… با دو نگاه تسهیل‌گری یعنی پشتیبانی بیشتر از تولید و مقررات زدایی یعنی مانع زدایی مورد توجه قرار گرفته شده است.

وی افزود: پس از طی مراحل اداری، برش استانی نیز مشخص می‌شود و تمام توان خود را برای تحقق اهداف مربوطه در راستای شعار سال پیش خواهیم گرفت.

روابط عمومی اداره صمت گفت: در سال جهش تولید هم در ابتدای سال برنامه‌های وزارت صمت در ۷ محور ابلاغ شد و خوشبختانه توانستیم اهدافی که برای استان ایلام تعیین شده بود را محقق کنیم از جمله‌ی آنها برگزاری منظم جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار، کسب رتبه دوم کشوری در این زمینه، راه اندازی کلینیک شبانه روزی بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، تسهیل در صدور جواز و پرداخت تسهیلات مالی است.

دلیل شکست طرح‌های اقتصادی 

عدم توجیه اقتصادی طرح‌ها، عدم نیاز سنجی و توجه به ظرفیت‌های موجود در استان ایلام دلیل اصلی مشکلات حال حاضر تولید کنندگان است.

احمد کاکه از اساتید دانشگاه و کارشناسان اقتصادی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر عدم توجیه اقتصادی طرح‌ها، عدم نیاز سنجی و توجه به ظرفیت‌های موجود در استان دلیل اصلی مشکلات حال حاضر تولید کنندگان است که در نهایت موجب شکست طرح‌های اقتصادی و بدهی‌های سرسام آور بانکی برای کارآفرینان می‌شود.

وی افزود: در بحث کشاورزی از نظر وجود زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌های مورد نیاز مشکلی وجود ندارد اما با توجه به اوضاع کنونی اقتصاد و هزینه‌های سرسام آور تولید برای کشاورزان، نیازمند ارائه تسهیلات با بهره کم به کشاورزان هستیم تا کشاورز بتواند محصول خود را تولید کند.

نبود مواد اولیه در استان زمینه ساز شکست واحد تولیدی است

کاکه همچنین به نبود صنایع تبدیلی کافی در استان اشاره کرد و گفت: در دسترس نبودن مواد اولیه می‌تواند زمینه ساز شکست یک واحد تولیدی باشد، بسیاری از طرح‌هایی که در استان تایید می‌شوند و مجوز می‌گیرند از نظر ظرفیت سنجی و نیاز منطقه بررسی نشده‌اند؛ اگر صنایع تبدیلی مرتبط با نیاز و ظرفیت‌های شهرستان احداث شود می‌تواند نقش عظیمی در رونق تولید استان داشته باشد.  

وی ادامه داد: در بحث تولیدات نفت و گاز هم ظرفیت‌های عظیمی در استان وجود دارد که اگر در سطح کلان تصمیماتی برای این موضوع گرفته شود می‌تواند تولید و اشتغال زایی فراوانی در استان به دنبال داشته باشد؛ همچنین اگر درصدی از سود این منابع و تولیدات به مردم منطقه تعلق گیرد، بی‌شک در آبادانی منطقه موثر خواهد بود.

کاکه به نبود تیم کارشناسان مرتبط و متخصص در فرآیند مجوز دهی به واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم تولید در استان رونق پیدا کند باید هر طرح، توسط متخصصین مربوط به همان حوزه بررسی و ظرفیت سنجی شود تا بیش از این بدهکار بانکی تولید نکنیم!

در پایان به سراغ نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا راهکار خروج از این وضعیت را از ایشان جویا شویم.

نگاه اشتباه متولیان امر به مسئله تولید

علی‌اکبر بسطامی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به عدم پراکنش توزیع صحیح طرح‌ها در استان اشاره کرد و گفت: نگاه اشتباه برخی متولیان و ادارات به مسئله تولید، باعث عدم توجه به تولید کنندگان در سال‌های اخیر شده و این روزها از شهرک‌های صنعتی استان ما تنها یک تابلو باقی مانده است. 

وی افزود: به تمامی این مشکلات واقف هستیم و در مجلس یازدهم توانسته‌ایم مصوبات خوبی را برای توزیع عادلانه بودجه، رونق تولید، حل مشکل مسکن محرومین و اشتغال در استان ایلام داشته باشیم و به یاری خدا در سال جدید شاهد اصلاح روند فعلی و ارائه تسهیلات با بهره پایین به تولیدکنندگان ایلامی خواهیم بود.

بسطامی در ادامه به نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس علاوه بر تصویب قوانین وظیفه دارند تا بر حسن اجرای آن نیز نظارت داشته باشند و در این راستا تیم نمایندگان ایلام نیز به طور جد پیگیر حل مشکلات و موانع تولید در استان ایلام خواهند بود.

حال باید منتظر بود و دید که تلاش‌های مسوولین در سال جدید و مصوبات جدید مجلس به داد تولید کنندگان استان خواهد رسید یا باید کماکان شاهد تولید بدهکاران بانکی در استان باشیم؟

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول