اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اجرای جشنواره پویش مدافعان سلامت در کردستان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان از اجرای جشنواره پویش مدافعان سلامت در استان خبر داد و گفت: این جشنواره در بخش دانش‌آموزی برگزار شد و آثار برتر پس از ارزیابی به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.

اجرای جشنواره پویش مدافعان سلامت در کردستان

افشین خوشگوار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج به فعالیت‌ها و دستاوردهای سال ۹۹ و برنامه‌های معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد:  سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا، سال سخت و تلخی بود و در سال گذشته شاهد تغییر و دگرگونی‌های فراوانی در اجرای برنامه‌ها و اقدامات همه بخش‌ها بودیم.

وی تصریح کرد: در این ایام کرونایی معاونت تربیت بدنی و سلامت و برنامه‌های آن نیز خارج از این قاعده نبود ولی تمام فعالیت‌های انجام شده در راستای حفظ پویایی و چابکی حوزه و جلوگیری از رکود و انفعال صورت گرفت.

 وی ادامه داد: به همین دلیل انطباق و سازگاری اجرای برنامه‌ها با شرایط کرونایی به عنوان راهبرد معاونت تعیین شد و حفظ و شأنیت و وجاهت درس تربیت بدنی به عنوان یک واحد درسی مستقل و تداوم  و استمرار فعالیت های بدنی و ورزشی دانش‌آموزان در شرایط سخت کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن در اولویت قرار گرفت.

تولید محتوای آموزشی تربیت بدنی 

معاون تربیت بدنی و سلامت، تشکیل کارگروه و تهیه محتوای الکترونیکی درس تربیت بدنی را از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در حوزه تربیت بدنی عنوان کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت خود معلمان تربیت بدنی، محتوای الکترونیکی درس تربیت بدنی در 4 دوره تحصیلی و در شرایط رنگ بندی کرونایی تدوین و در قالب لوح فشرده به تعداد معلمان تربیت بدنی استان تکثیر و توزیع شد و این محتوا به عنوان مبنای کار معلمان تربیت بدنی و نیز مبنای اجرای درس تربیت بدنی مدنظر قرار گرفت.

 خوشگوار، پیوست ارزشیابی مستمر و نهایی درس تربیت بدنی را از دیگر بخش‌های این محتوای الکترونیکی بیان کرد و گفت: ارزشیابی درس تربیت بدنی در نوبت اول در دو بخش آمادگی جسمانی و مهارتی نیز در قالب محتوای مذکور تدوین و ابلاغ شده است.

نظارت بر فعالیت‌های تربیت بدنی در قالب یک لینک آنلاین 

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت ارزیابی و نظارت بر اجرای برنامه‌ها گفت: هر چند به واسطه شیوع ویروس کرونا ارزیابی‌ها و بازدیدهای میدانی و بالینی به حداقل رسید اما در یک ابتکار جدید استانی،چک لیست بازدیدها و گویه‌های آن در قالب یک لینک آنلاین تعریف شد و طی فرآیندی در اختیار مدیران مدارس استان قرار گرفت و مدیران نیز با پاسخ به سوالات چک لیست، نظر خود در مورد وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و سایر برنامه‌های این حوزه را اعلام کردند.

وی عنوان کرد: از مجموع مدارس دارای معلم تربیت بدنی تخصصی، 85 درصد مدارس شامل 1280 مدرسه به سوالات این چک لیست پاسخ دادند و نتایج آن در سطح استان تجزیه و تحلیل شد و نقاط ضعف و قوت هر شهرستان و منطقه نیز در بهمن ماه اعلام شد.

تشکیل کارگروه سلامت و بهداشت در پروژه مهر 99 و تهیه محتوای الکترونیک حوزه سلامت  

معاون تربیت بدنی و سلامت استان کردستان همچنین به اهمیت حوزه سلامت و بهداشت اشاره کرد و گفت: تهدید کرونا با تمام تلخی‌ها و سختی‌ها، برای حوزه سلامت و بهداشت به یک فرصت تبدیل شد و این حوزه که تا قبل از شیوع کرونا در حاشیه برنامه‌های آموزش و پرورش  قرار داشت، به متن برنامه‌ها و فعالیت‌ها آمد و ما هم سعی کردیم از فرصت به دست آمده، استفاده و بهره‌برداری بهینه‌ای داشته باشیم.

وی اعلام کرد: ارتقای سلامت دانش‌آموزان به ویژه در مقابله و مواجهه با ویروس کرونا به عنوان راهبرد این بخش تعیین شد و در اولین اقدام برای تحقق آن به عنوان اولین استان، کارگروه سلامت و بهداشت به عنوان یکی از کارگروه‌‌ای پروژه مهر تعریف شد.

خوشگوار اذعان کرد: بعد از تشکیل کارگروه یاد شده در سطح استان، پیشنهاد به وزارت خانه به عنوان ششمین کارگروه پروژه مهر افزوده شد که خوشبختانه با زحمات و پیگیری‌های انجام شده، اقدامات ارزشمندی در راستای آماده‌سازی مدارس برای بازگشایی در ابتدای سال تحصیلی صورت گرفت.

 وی تهیه محتوای الکترونیکی حوزه سلامت را دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش برشمرد و گفت: محتوای الکترونیکی حوزه سلامت در 10 سرفصل توسط تعدادی از مراقبین سلامت و در قالب‌های مختلف تهیه شد که به صورت لوح فشرده و به تعداد 1500 نسخه در سطح مدارس استان و با هدف ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان و خانواده‌ها تکثیر و توزیع شد.
‌ 
خوشگوار با اشاره به استفاده از ظرفیت بسترهای فضای مجازی اعم از شبکه شاد و سایر شبکه‌ها در راستای سازماندهی فعالیت مراقبین سلامت و نیز دانش‌آموزان گفت: با توجه به این که برنامه‌های این حوزه به صورت فعالیت در نظام آموزش و پرورش تعریف شده است و عملاً امکان ارزشیابی کمی وجود ندارد، لذا برای ایجاد انگیزه مخاطبان، بیشتر تمرکز خود را بر روی برگزاری جشنواره‌های تخصصی معطوف کردیم.

وی افزود: براین اساس با برگزاری سه جشنواره استانی و کشوری تلاش کردیم به هر طریق ممکن، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان با اولویت‌ها و برنامه‌های این حوزه مأنوس و همراه شوند.

برگزاری جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی و پویش مدافعان سلامت  

معاون تربیت بدنی و سلامت استان کردستان با اشاره به برگزاری جشنواره استانی سفیران سلامت گفت: در این بخش که با استقبال خوب دانش‌آموزان همراه شد و ضمن وصول 3 هزار و ۵۰۰ اثر به صورت فیلم و انیمیشن 90 ثانیه‌ای و توسعه سواد سلامت در راستای غنی سازی اوقات فراغت و مشارکت خانواده‌ها، تجارب ارزشمندی به دست آمد.

 خوشگوار از جشنواره کشوری سفیران سلامت دانش‌آموزی به عنوان دومین جشنواره این بخش نام برد و گفت: مهلت شرکت در آن تا پایان دومین ماه تمدید شده است و انتظار می‌رود به مدیران مدارس تأکید شود در فرصت باقی مانده برای ارسال آثار دانش‌آموزان از طریق فرآیند تعیین شده اقدام کنند.

وی اضافه کرد: جشنواره پویش مدافعان سلامت نیز دیگر جشنواره حوزه سلامت در بخش دانش‌آموزی است که تا 19 فروردین ماه فرصت داوری آثار در شهرستان‌ها برای معرفی 10 اثر برتر بخش‌های چهارگانه وجود داشت و پس از آن داوری مرحله استانی برای معرفی آثار برتر به مرحله کشوری صورت خواهد گرفت.

 معاون تربیت بدنی و سلامت در ادامه از مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق خواست که پیگیری و تأکیدات لازم در راستای ارائه گزارش به موقع ماهانه سامانه بانک اطلاعات کرونا را با مدیران مدارس داشته باشند.

وی همچنین نظارت بر فعالیت‌های مجموعه آموزش و پرورش و دیگر بخش‌های اداری و مدارس بر اساس رنگ بندی‌های ستاد کرونا را خواستار شد.

 اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) و آغاز مرحله پنجم طرح

معاون تربیت بدنی و سلامت ضمن در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر و تشکر از همراهی و زحمات همه بخش‌ها در اجرای طرح کوچ گفت: این طرح به عنوان یکی از بسته‌های تحولی و مهمترین برنامه معاونت در سال تحصیلی جاری،به خوبی در سطح استان اجرا شده و هم اینک در مرحله پنجم و تحلیل نتایج نهایی هستیم.

وی با اشاره به کسب عنوان استان پنجم در ثبت داده‌های مرحله اول اظهار امیدواری کرد: این طرح با همراهی همه بخش‌ها منجر به تحقق سلامت وزنی دانش‌آموزان شود.

ویژه برنامه‌های هفته سلامت

 خوشگوار با اشاره به فرا رسیدن هفته سلامت، برگزاری برنامه نمادین این هفته را خواستار شد و گفت: فرصتی مناسبی است تا از محل اعتبارات تخصیصی از فعالان این حوزه شامل مراقبین سلامت و سایر عواملی که در موضوع سلامت و بهداشت نقش موثری داشته‌اند ، تقدیر شود.

 وی از برگزاری سومین همایش علمی دستاوردهای ورزش دانش‌آموزی، افتتاحیه کشوری جشنواره سفیران سلامت دانش‌آموزی، تهیه و ارسال تجهیزات و وسایل ورزشی و بهداشتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری مسابقات غیرحضوری دانش‌آموزان و تهیه فیلم‌های آموزشی رشته تنیس روی میز و نرمش صبحگاهی کشور با محوریت استان به عنوان دیگر برنامه‌های مهم این حوزه نام برد.

 خوشگوار کسب عنوان برتر کشور در ارزیابی شاخص‌های عملکردی سالانه، استان برتر در جشنواره دانش‌آموز پویا در منزل، سه عنوان برتر کشوری رقابت‌های طناب زنی مجازی دختران، استان برتر در ثبت داده‌های طرح کوچ و کسب عنوان نائب قهرمانی مسابقات فوتسال دانش‌آموزان پسر کشور را از جمله موفقیت‌های حاصل شده معاونت در سال 99 اعلام کرد.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول