اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

توسعه صادرات، بهترین روش مانع زدایی از تولید/ تحلیل وضعیت صادرات کشور

یک پژوهشگر اقتصاد با تحلیل وضعیت تجارت کشور، توسعه صادرات غیر نفتی را بهترین روش عملی برای رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید داخل دانست.

توسعه صادرات، بهترین روش مانع زدایی از تولید/ تحلیل وضعیت صادرات کشور

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ محمد مهدی بازگیرخوب، پژوهشگر دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) در مورد شعار سال جدید با عنوان تولید،‌پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها یادداشتی برای انتشار در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.

توسعه صادرات، بهترین مدل مانع زدایی از تولید

مقدمه: رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال 1387 با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی و شروع جنگ های اقتصادی توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به مشکلات اقتصادی داشتند به طوری که از سال 1387 تاکنون به طور مستقیم در شعار سال های مختلف به آن اشاره کردند. در سال 1392 نیز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در 24 بند  توسط رهبری ابلاغ شد که نقش دیپلماسی اقتصادی و روابط اقتصادی بین‌المللی ، درون زایی و برون نگری اقتصادی به وضوح در آن منعکس شده است.

با توجه به اهمیت مسئله تولید در اقتصاد، 3 سال است که رهبری در انتخاب شعار سال به طور مستقیم به مسئله تولید اشاره کردند و سال های 1398 و 1399 و 1400 را به ترتیب با نام های رونق تولید، جهش تولید، تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری کردند.

بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و ایجاد بازار های بین المللی، می‌تواند منجر به بهبود مستمر محیط کسب و کار و رونق تولید شود. تولید تنها مقوله اقتصادی تحولگرای هر کشور است که می‌تواند با افزایش عرضه و صادرات و همچنین بالا بردن ارزش پول ملی، موجب کاهش نرخ تورم و بیکاری شود. تولید است که می‌تواند سهم کمتر از یک درصدی ایران از تجارت جهانی را افزایش دهد؛ لذا اولویت قائل شدن در تولید براساس چشم انداز 1404 بعنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.


عوامل رقابت پذیری تجاری

پشتیبانی و مانع زدایی و جهش تولید در حالی می تواند از شعار به عمل تبدیل شود که در کنار تولید کالای با کیفیت ملی، بتوانیم با شناخت دقیق از بازارهای کشورهای همسایه (همانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا)  با محوریت سفارت های جمهوری اسلامی به شبکه سازی برای ایجاد هویت رسمی بخش خصوصی و بازاریابی کالاهای ایرانی در کشورهای میزبان بپردازیم؛ این موضوع باعث شکل گیری جریان شفاف اطلاعات و محفلی برای همکاری های شرکت‌های بخش خصوصی در کشورهای میزبان می شود.                                                               


تحلیل وضعیت موجود صادرات کشور

سهم صادرات در جهان و سرانه صادرات غیرنفتی


شاخص باز بودن تجاری


کاهش وابستگی به نفت

                                                      وظایف نهاد های مختلف در توسعه صادرات کشور

 20 پیشنهاد اجرایی برای جهش تولید
 1) انتقال سیاست‌های صنعتی سنتی به سیاست‌های صنعتی دانش‌بنیان از طریق ارتقای دانش کارکنان و جذب نیروی ماهر تخصصی  
2) اصلاح قوانین مختلف برای مقررات زدایی از بازار کار، متنوع‌سازی فعالیت‌های صنعتی، ادغام و همسو سازی فعالیت‌های تولیدی و نوسازی صنعتی، برقراری سیستم تعرفه‌ای مناسب برای صنایع داخلی و فعال شدن کامل ظرفیت‌های خالی  کارخانجاتی که محصول آنها داری مزیت است.

3) ایجاد مراکز مدیریت استراتژیک در بنگاه‌های تولیدی

4) کاهش نرخ مالیات شرکت‌های با تولیدات رقابتی

5) توسعه صنایع فناور محور ، خدمات ( حمل و نقل ، مخابرات ، پزشکی)

6) تبدیل صنایع نوزاد به پیشرفته

7) ایجاد رابطه درست بین مراکز علمی و صنعتی برای توسعه

8) هدایت نقدینگی و تخصیص منابع به سمت تولید با اعمال سیاست‌های پولی مولد

9) تقویت صادرات در حوزه های با ارزش  افزوده بالا 

10) تدوین نقشه راه سرمایه گذاری برای تولید و حفظ رقابت پذیری صنایع از طریق سیاستهای سرمایه گذاری فعال و اشتغالزا در داخل و خارج از کشور 
11) تسهیل در عملیات تجاری بین الملل از طریق اقدامات سیاستی مانند ثبات در تامین برق، حمایت موثر از سرمایه گذاری، تنظیم موافقتنامه‌های مشارکت واحدهای اقتصادی برای فعالیت‌های مشترک تولیدی در مسیر اولویت‌های کشور 
 12) جهت‌گیری به سمت صنایع سنگین، محصولات شیمیایی، فولاد و ماشین آلات، صنایع الکترونیک و فلزات غیر آهنی
13) هدایت ترجیحی یارانه‌های تولید به بنگاه‌های اقتصادی تولیدی براساس میزان تولید، کیفیت تولید، وضعیت مشارکت در سرمایه گذاری، ارزآوری، بسته بندی و صادرات
 14) انظباط دهی بخش خصوصی از طریق منطقی کردن فعالیت صنایعی که دچار گسترش بیش از اندازه  شده‌اند و کمک به ورشکستگی بنگاه‌های بد اداره شده برای صنایع مهم کشور و همچنین کنترل جریانهای پولی و ارزی 
 بالابردن متغیرهای اصلی رفاه کشور و توزیع عادلانه منابع مالی کشور برای امکان رشد تولید  15)
 اتخاذ سیاست‌های روشن در بخش تجارت خارجی و تنوع‌دهی به بازارهای هدف صادراتی برای پایداری تولید   16)
17) طراحی راهبرد عملیاتی جهش تولید صنعتی، نیمه صنعتی و کارگاهی کشور در بخش‌های با ظرفیت صنعت، معدن، تجارت، مسکن، کشاورزی، گردشگری، دانش بنیان و…برای همسویی  و اتصال متوازن اهداف و خروجی‌ها
 18) افزایش حداقل دوبرابری سهم وزارت صمت کشور از بهره مالکانه معادن و هدایت آن به سمت رونق زیرساخت‌های معدنی
19) ثبات در شاخصه های کلان اقتصادی .رویه ها و قوانین و امنیت محیط کسب و کار 

20) ترغیب تقاضای رشته فعالیتهای صنعتی مانند کانی غیرفلزی و فلزات اساسی با سیاستهای جذب بخش مسکن و عمران 

25 پیشنهاد جهت توسعه صادرات

نتیجه : شاید بهترین مدل پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، تلاش در جهت افزایش تولید صادراتی با هدف ارزآوری جهت تامین نیازهای بخشهای تولیدی بوده که در این صورت شاهد افزایش اشتغال و درآمد آحاد مردم خواهیم بود.

برنامه ریزی در راستای تحقق شعار سال جاری، نیازمند هماهنگی و همکاری کلیه بخشها و سازمانها و نهادهای مرتبط بوده که بدون موازی کاری از این فرصت بهینه استفاده نموده و مسیر را برای اجرایی شدن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و در راس آن، دورنزایی و برونگرایی اقتصاد فراهم نمایند.

منابع:

1.موسسه مطالعات بازرگانی وزارت صمت

2. سایت تسنیم: نقش دیپلماسی اقتصادی در جهش تولید؛ از رونق سرمایه گذاری تا تعاملات چند جانبه تجاری

3. سایت تحلیل بازار: افزایش تولید صادراتی بهترین مدل مانع زدایی از تولید

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول