اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بحران تعیین مقامات امنیتی جدید در فلسطین اشغالی

همزمان با بحران تشکیل کابینه در فلسطین اشغالی، منابع صهیونیستی گزارش دادند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ این رژیم بر سر تعیین رئیس جدید سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک) و فرمانده ارتش به اختلاف برخورده‌اند.

بحران تعیین مقامات امنیتی جدید در فلسطین اشغالی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری، امروز (جمعه)، گزارش دادند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی از تأیید برخی افراد به منظور برعهده گرفتن ریاست دستگاه‌ها و هیأت‌های امنیتی این رژیم امتناع می‌ورزد و با سوء استفاده از بحران سیاسی تشکیل کابینه و انتخابات پی‌در‌پی در سرزمین‌های اشغالی سعی دارد این دستگاه‌ها را تحت کنترل بگیرد و این‌گونه از اقدام کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در نظارت بر عملکرد کابینه جلوگیری کند.

پایگاه خبری عرب۴۸ به نقل از روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت در این خصوص گزارش داد که سه نامزد تصدی ریاست سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) تا این لحظه پیامی مبنی بر انتخاب شدن به عنوان رئیس این سازمان دریافت نکرده‌اند که طبق گزارش منابع صهیونیستی این مسئله به علت اختلاف میان نتانیاهو و «بنی گانتز»‌ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بوده است.

بر اساس این گزارش، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خبر داده است که نتانیاهو علاقمند به تعیین «مئیر بن شبات» با سمت آنچه رئیس امنیت ملی رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود، است؛‌ وی یکی از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو به شمار می‌رود و طبق گزارش یدیعوت آحارانوت، گانتز درباره او تأکید کرده است:‌ «به نتانیاهو اجازه نخواهد داد فرد نزدیک به خود را به عنوان رئیس شاباک تعیین کند».

یدیعوت آحارانوت در ادامه این گزارش همچنین خبر داد که بن شبات به یکی از بازیگران عرصه سیاست و وابستگان به نتانیاهو تبدیل شده است و در شاباک مورد استقبال بسیاری قرار نخواهد گرفت بطوریکه با انتخاب او تعدادی از مقامات سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی استعفا خواهند کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که بن شبات در دوره‌ای ریاست بخش منطقه جنونی در شاباک را برعهده گرفته است و چه در صورت تعیین او به عنوان رئیس این سازمان یا تمدید ریاست «نداف آرگامن» رئیس فعلی شاباک، این انتخاب مشروط به تأیید کابینه خواهد بود که هنوز تشکیل نشده است و از طرفی، این احتمال وجود دارد که تا پایان سال میلادی نیز کابینه تشکیل نشود و فلسطین اشغالی شاهد پنجمین انتخابات باشد.

از سوی دیگر، عرب۴۸ گزارش داد که نتانیاهو و گانتز هنوز درباره تمدید دوره ریاست «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم نیز تصمیمی نگرفته‌اند؛ کوخاوی که در ماه ژانویه آینده دوره ریاست او پس از گذشت سه سال به پایان خواهد رسید.

یدیعوت آحارانوت در این خصوص نوشت که نتانیاهو «ایال زمیر» نایب رئیس ستاد ارتش را برای برعهده گرفتن این پُست تأیید می‌کند؛ اما با تمدید ریاست کوخاوی نیز مخالفت شدیدی ندارد. با این حال، آحارانوت نوشت: «مشکل اینجاست که روابط میان نتانیاهو و گانتز اجازه هیچ تصمیمی را نمی‌دهد و کوخاوی این را خوب می‌داند زیرا او زمانی که این پُست را برعهده گرفت در شرایطی تقریبا محال مجبور به کار بود شرایطی از جمله قرار گرفتن تحت فشارهای سیاسی و طرد شدن از جانب نتانیاهو در برخی مسائل نمایشی و همچنین در درگیری‌های شخصی نتانیاهو و گانتز».

در این گزارش اشاره شده است که آویو کوخاوی امکان اجرای یک طرح نظامی چندساله را به علت عدم تصویب بودجه ندارد که این مشکل نیز در پی بحران کابینه در دو سال گذشته در سرزمین‌های اشغالی ایجاد شده است.

از طرفی دیگر، عرب۴۸ اشاره می‌کند که در این شرایط پیچیده، کار کمیسیون امنیت و امور خارجه پارلمان رژیم صهیونیستی نیز به حالت تعلیق درآمده؛ کمیسیونی که یکی از وظایف آن نظارت بر عملکرد امنیتی کابینه، تصمیم‌ها و تمام دستگاه‌های امنیتی است آن هم به این علت که «تسفی هاوزر» رئیس این کمیسیون در انتخابات اخیر برای عضویت در کنست موفق به کسب رأی نشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول