اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

لحاظ معافیت‌های مالیاتی برای فعالان حوزه دانش بنیان/ اختصاص نیم درصد از منابع بودجه کشور به صندوق نوآوری

عضو هیات رئیسه مجلس، با ارزیابی مثبت از تصویب کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان به تشریح تاثیرات مثبت ایجاد این قانون در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

لحاظ معافیت‌های مالیاتی برای فعالان حوزه دانش بنیان/ اختصاص نیم درصد از منابع بودجه کشور به صندوق نوآوری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روح الله متفکرآزاد، در مورد تاثیر تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان در توسعه اقتصادی کشور، اظهار داشت: سال 89 قانونی برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از آنها تصویب شد که حدود 5هزار شرکت دانش بنیان از مزایای آن بهره‌مند شدند.

تصویب کلیات طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید 400 هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم در همین راستا طراحان طرح جهش تولید دانش بنیان را جهت اصلاح و تقویت قانون مصوب سال 89 ارائه دادند که نگاه دقیق‌تری به این حوزه داشته و ایرادات آن را رفع کند.

وی تصریح کرد: در طرح جهش تولید دانش بنیان که بعد از بررسی در کمیسیون‌های مختلف در نهایت، کلیات آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب رسید، وزارتخانه‌ها مکلف شده‌اند تا اقلام راهبردی اولویت‌دار را در حوزه فعالیت خود با یک سری معیارهایی تهیه کرده و وضعیت زنجیره‌های ارزش آنها را بر اساس موقعیت‌های داخلی طراحی کنند به این معنا که تولیدات داخلی را خریداری کنند تا از فناوری‌های تحول‌آفرین حمایت شود، همچنین آسیب‌های ناشی از خرید این اقلام از خارج در شرایط تحریم رفع شود. از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها و مراکز رشد، صادرات توسعه یابد.  

متفکرآزاد اظهار کرد: ستاد تسهیل رفع موانع تولید نیز موظف بوده که قانون رفع موانع تولید را اجرا کند و نسبت به تشخیص نقاط آسیب‌‎پذیر اقتصادی و صنعتی ناشی از تحریم‌ها اقدام کرده و چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان را رفع کند.

وی افزود: در این طرح دولت موظف شده تعرفه واردات ماشین‌ آلات و تجهیزات این بخش را متناسب با ظرفیت تولید در کشور به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی وضع کند یعنی اگر ماشینی در داخل تولید می‌شود، واردکنندگان باید برای واردات مشابه خارجی آن حقوق گمرکی بیشتری بپردازند تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود.

متفکرآزاد خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح باید سالانه معادل نیم درصد از منابع بودجه کشور را به عنوان سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص یابد تا با اولویت تولید بار اول و ارتقا توانمندی نوآوری و فناوری داخلی بتوانند ماشین آلات خط تولید و طراحی مهندسان را بسازند.

ارتقا ارزش ضمانت‌نامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده در معاملات بانکی

وی افزود: یکی دیگر از کمک‌هایی که در این طرح به شرکت‌های دانش بنیان شده، این است که فعالیت در صندوق‌های حمایتی صادرات غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری به عنوان ضمانت نامه بانکی پذیرفته شود. از سوی دیگر بر اساس آن صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به بانک‌های دولتی و غیردولتی اضافه شدند تا بتواند در حوزه حمایت‌های بانکی فعالیت داشته باشد. همچنین این صندوق به همراه صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری می‌توانند ضمانت‌نامه به عنوان تضامین اعتباری و انجام کار برای خرید کالا و تحقق تعهدات در فرآیند کار صادر کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: در پی تصویب این طرح، مطالبات قطعی این شرکت‌ها از دستگاه‌های اجرایی که در قراردادها آمده به عنوان تضمین محاسبات انجام کار پذیرفته می‌شود و به همان میزان می‌تواند به تعهدات خود عمل کند. ضمن اینکه این قانون در کنار شرکت‌های دانش بنیان از سایر شرکت‌هایی که فعالیت های دانشگاهی انجام می‌دهند هم حمایت خواهد کرد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی که در کشور وجود دارند اعم از دانشگاه‌ها مجازند تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاورهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها را حسب مورد با اجازه مولف یا مخترع یا پوهشگر به شرکت‌های دانش بنیان وابسته به مراکز رشد و پارک‌های علمی و فناوری یا افراد وابسته به پروژه همچون اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران به صورت بلاعوض واگذار کنند و در حقیقت مالکیت ایده را به دستگاه‌های اجرایی واگذار می کند که در گذشته این امکان وجود نداشت.

متفکرآزاد تصریح کرد: این طرح در حوزه شهرداری‌ها حقوقی هم شرکت‌های دانش بنیان را در کنار دفتر مهندسی ایجاد کرده است که مدیریت خدمات کشوری مجاز است املاک، زمین و ساختمان‌های خود را برای استقرار این شرکت‌ها و واحدهای خلاق بدون واگذاری حق مالکیت در اختیار قرار دهد. همچنین در برخی قوانین گذشته نیز شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علمی و فناوری را کنار مناطق ویژه اقتصادی قرار داده که اتفاق بزرگی است.

تلاش مجلس برای رفع بروکراسی اداری از مسیر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: این طرح بسیاری از بروکراسی‌ اداری را از مسیر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برداشته است، ضمن اینکه در آن دولت موظف شده که سالانه لیست این شرکت‌ها را منتشر کند تا دستگاه‌های اجرایی محصولات این شرکت‌ها را خریداری کنند.

لحاظ معافیت‌های مالیاتی برای فعالان حوزه دانش بنیان

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: طبق این طرح مالیات افرادی که در حوزه دانش بنیان هزینه می‌کنند به عنوان اعتبار مالیاتی که به سنوات بعدی نیز قابل انتقال باشد، پذیرفته می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی آنها کسر خواهد شد، ضمن اینکه تمام استانداران موظف به پاسخگویی در حوزه حمایت از این شرکت‌ها هستند و زیست بوم دانش بنیان در سراسر کشور منتشر خواهد شد تا فعالیت این شرکت‌ها تنها در تهران متمرکز نباشد.

انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول