اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

نوآوری در خدمات بیمه ای، توقع تشکل های صنفی

یکی از مهمترین خدمات در دسترس کارفرمایان برای تامین سلامت نیروی انسانی استفاده از پوشش خدمات شرکت های بیمه می باشد.

نوآوری در خدمات بیمه ای، توقع تشکل های صنفی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، نیروی کار انسانی برای هر کارفرما، یک عنصر اصلی در ارتقاء سطح فعالیت شرکت، سازمان و کارگاه تولیدی محسوب می شود و بزرگترین چالش مدیران، سلامت کارکنان می باشد.یکی از مهمترین خدمات در دسترس کارفرمایان برای تامین سلامت نیروی انسانی استفاده از پوشش خدمات شرکت های بیمه می باشد.

عدم آگاهی کافی در زمینه نوع پوشش بیمه و نحوه ریسک پذیری افراد در بخش های مختلف به عنوان یک چالش مهم در برابر کارفرمایان قرار گرفته است و باعث شده تا در مواردی نتوانند خسارت وارده به نیروی کار یا بخش تولید خود را توسط بیمه ایی که انجام داده اند، جبران کنند در واقع با متضرر واقع شدن نیروی کار در اثر یک حادثه، این کارفرمای مجموعه است که باید جبران خسارت را بر عهده گیرد که می توان با آموزش های بهینه در این مورد از بروز حادثه پیشگیری و بهترین قرارداد بیمه ایی را منعقد کنند.

پیرو این موضوع قرار دادی سه جانبه فی مابین سازمان متخصصین و مدیران ایران، کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران و شرکت بیمه کوثر منعقد شد تا با همکاری در زمینه شناسایی ریسک های حوادث کار و راه های پیشگیری و کاهش آن با استفاده از تجربیات کارشناسان و استفاده از نوین ترین آموزش های بیمه ایی برای بیمه گذاران قدم بردارند.

استمرارتولید با توجه به ریسک های مختلف حوادث کاری که کارفرمایان، پیمانکاران، مدیران و متخصصین و کارگران را تهدید می کند، محتاج توجه جدی به بستری ایمن برای کار و آموزش های لازم برای انجام فعالیت های سالم است.

پشتیبانی و مانع زدایی برای کاهش و جلوگیری از وقوع حوادث کاری و حمایت از مدیران و کارگران مصدوم بعد از حوادث شغلی، محتاج توجه جدی  همه متصدیانی است که  در این حوزه می توانند نقشی موثردر پیشگیری و حمایت ایفا کنند.با نزدیک شدن به روز جهانی ایمنی و بهداشت (۲۸آوریل / ۸اردیبهشت) و آمار حوادث کاری در سطح  جهان و ایران، تصمیم گرفتیم با مهندس روحانی دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران و دکتر مصدری مدیرعامل سازمان متخصصین و مدیران ایران مصاحبه ای کوتاه داشته باشیم که می توانید ماحصل آن را در ذیل بخوانید.

مهدی روحانی، دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در زمینه چالش های پیش روی مدیران و کارکنان ناشی از وقوع حوادث منجر به صدمات جسمانی گفت :مطابق با آمار منتشره از سوی سازمان بین‌المللی کار، سالانه ۲.۷۸ میلیون کارگر به علت حوادث شغلی جان خود را در جهان از دست می دهند و حدود۳۷۰ میلیون کارگر دیگر نیز از حوادث شغلی غیر کشنده دچار رنج و مصیبت می شوند.قطعا به غیر از ضررهای مشهود ناشی از وقوع حوادث، هزینه های نامشهودی نیز وجود دارد که در گزارش های اعلامی قابل بیان نیست؛ حوادث و بیماری‌های ناشی از کار از یک طرف باعث رنج و مشکلات مالی و روحی برای کارگران و خانواده این عزیزان می شود و از طرف دیگر علاوه بر ضررهای اقتصادی در سطح ملی باعث مشکلات و چالش های شدید شخصی برای کارفرما و پیمانکار مقصر حادثه  از لحاظ جنبه خصوصی و عمومی جرم می شود.

پیرو اعلام مسئولین و تاکید آنها، تأمین سلامت شغلی در محیط کار، به طور مستقیم ارتباط مثبتی با افزایش تولید ناخالص ملی دارد. سازمان بین‌المللی کار، هشدار داده است مرگ هر نیروی کار، به طور مستقیم به اقتصاد هر کشوری آسیب می‌زند و با مرگ هر کارگر، حدود ۷۵۰۰‌ روز کاری نیز از بین می‌رود.

 روحانی بی احتیاطی نیروی کار در زمان انجام کار را به عنوان نخستین  دلیل بروز حادثه در محیط کار اعلام کرد و عدم رعایت مقررات ایمنی و استفاده از وسائل بی حفاظ را به عنوان عوامل مهم در بروز اینگونه حوادث دانست و اعلام کرد: با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، استفاده از وسائل معیوب، بی احتیاطی، نور ناقص، تهویه نا مطلوب، لباس خطرناک، فقدان اطلاعات، عدم آموزش، عدم استفاده از وسائل حفاظتی، عدم رعایت مقررات ایمنی و ازدحام و بی نظمی تجهیزات؛ به عنوان مهم ترین دلایل بروز حوادث ناشی از کار شناخته شدند.

وی افزود: در بعضی استان ها، مهمترین عامل وقوع حوادث مرگبار سقوط و لغزیدن بوده و  اکثر حادثه دیدگان  در کار ساخت و ساز اشتغال داشته اند و عمده حوادث در بخش ساختمانی رخ داده است. سازمان تامین اجتماعی هم بی احتیاطی را علت نیمی از حوادث کار می داند، بریدگی، شکستگی، سقوط ، قطع دست و انگشت دست شایع ترین آسیب های محیط های کار در ایران است.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران، آموزش صحیح را باعث کنترل و کاهش حوادث وخسارت های تبعی بیان کرد و گفت: به نظر من پیشگیری با تکیه بر آموزش های موثر با تکیه برروشهای متمایز و حمایت جهت جبران خسارت  با اخذ خدمات بیمه ای مناسب، بهترین پشتیبانی است و هر دو مستلزم آگاهی و اطلاع از تبعات قصور و کوتاهی ها است.

وی مهمترین اهداف این قرار داد سه جانبه را با اشاره به سخنرانی مدبرانه مدیرعامل بیمه کوثر اینگونه شرح داد: همکاری در زمینه شناسایی ریسک‌های حوادث کار و راه‌های جلوگیری و کاهش آن با استفاده از نتایج تحقیقات و تجربیات کارشناسان، شناسایی و استفاده از راه‌های نوین آموزش بیمه‌گذاران برای آشنایی با مسایل ناشی از حوادث منجر به خسارت‌های جانی و مالی و نیز آگاهی از تبعات رعایت نکردن نکات ایمنی و قوانین حفاظت فنی، ارتقا دانش بیمه‌ای در هنگام خرید بیمه‌نامه و اقدام‌های لازم در خصوص چگونگی دریافت خسارت، طراحی و معرفی بیمه‌‌نامه‌ها متناسب با نیاز پیمانکاران، متخصصان و مدیران، راه‌اندازی سامانه پاسخگویی جامعه هدف از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

یکی از پرسش های مطرح شده توسط خبرنگار ما موانع موجود در این راه بود و توقع ایشان با توجه به شعار سال مبنی بر مانع زدایی بود که مهندس روحانی اینگونه پاسخ دادند: با توجه به افزایش دیه در سال ۱۴۰۰که تقریبا ۴۵درصد نسبت به سال ۱۳۹۹افزایش پیدا کرده، قطعا در صورت عدم پشتیبانی صنعت بیمه از فعالیت جهادگران حوزه عمران و مدیران و متخصصین کشور ما شاهد یک بحران بزرگ خواهیم بود؛ زیرا در صورت وقوع یک حادثه منجر به صدمه جانی برای پیمانکاران فرعی و عوامل اجرایی و کارکنان ایشان و عدم دارا بودن بیمه نامه مسیولیت یا اخذ بیمه نامه ناقص، مدیر یک پروژه عمرانی یا کارخانه تولیدی باید بابت فوت در ماه حرام ۶۴۰میلیون تومان پرداخت کند و در صورت محکومیت به دیه دوم بابت نقص عضوهای شدید احتمال افزایش دیه از مبلغ دیه فوت نیز بیشتر می شود و این مبالغ بسیار سنگین و خارج از توان بسیاری از فعالین حوزه صنعت و عمران است .

بنابراین پیرو فرمایشات مقام رهبری توقع داریم؛ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سالهای گذشته پشتیبانی با تخفیف و تقسیط حق بیمه ها افزایش یافته و شاهد حرکت رو به جلویی در خصوص پوشش های کامل تر و جبران خسارت های  ناشی از ریسک حوادث باشیم.بنابراین امیدواریم مدیران صنعت بیمه با تکیه بر نوآوری و درک نیاز مشتریان مختلف نسبت به پوشش ریسک های متعدد ومتفاوت با حداقل مانع سازی اقدام تا بیمه گذاران  پس از رعایت اصول ایمنی با امنیت بیشتر نسبت به تولید و فعالیت های عمرانی اقدام کنند.

 روحانی دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران مهم ترین اقدام کانون در خصوص پشتیبانی و مانع زدایی را دعوت از کارشناسان خبره در حوزه آموزش دانست و گفت: با تکیه بر روش های متمایز و همکاری با کلیه انجمن های مرتبط جهت تحقق اهداف این رسالت ضروری از اولویت های اصلی کانون است و همچنین قصد داریم نسبت به همه تحولات و تصمیمات صنعت بیمه  از کانال های مطمئن آگاه شده و از طریق مسئولین عالی مقام در مجلس و وزارت های مربوطه و بیمه مرکزی، علت ها و عوامل  وعاملین کاستی ها را شناسایی کرده تا مانع ها را بشناسیم و برای مانع زدایی اقدام های لازم را انجام دهیم.


در ادامه این گفت و گو با ایمان مصدری، مدیر عامل سازمان متخصصین و مدیران ایران و رئیس انجمن دانش بنیان ایران هم صحبت شدیم و انتظارات وی را با توجه به جایگاه مدیریتی ایشان و نقش صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ با شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی جویا شدیم و بیان داشت:مدیران صنعت بیمه باید نیازها را از طریق واحد تحقیق بازار خود برای  درک عمیق نیازها و دغدغه های بیمه گذاران  شناسائی کرده و متناسب  با نیازهای متعدد و متفاوت ایشان با تکیه بر نوآوری خدمات متناسب را تعریف و در بیمه نامه های خود معرفی و لحاظ کند. باید مسابقه ای برای ارائه خدمات متفاوت و متمایز شاهد باشیم و موانع منجر به ضرر با روش های مدبرانه که به حقوق بیمه گذاران واطمینان و نیاز آنها خدشه وارد نشود رفع کنند.

تعریف ساده بازاریابی در یک جمله خلاصه می شود که  واکنشی متناسب با نیاز مشتریان است تا برای طرفین فایده ایجاد شود و نتیجه آن طبق تعریف فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی نوین باید منجر به روابط مستحکم شود.  بنابراین در حوزه  صنعت بیمه و رشته مسئولیت که مستقیما با موضوع حوادث جانی درارتباط است، باید تحقق حمایت و پشتیبانی  از نیازهای متعدد متخصصین و مدیران و کلیه بیمه گذاران متقاضی خدمات بیمه باشد تا اطمینان ناشی از امنیت ایجاد شود.

نظر ایشان را در زمینه پشتیبانی صنعت بیمه از مدیران و متخصصین در هنگام مشکلات ناشی از بروز حوادث شغلی و نوآوری در شناخت نیاز ها جویا شدیم؛وی با اشاره به بحث نوآوری در این زمینه گفت:اگر عنصر نوآوری از هر کسب و کاری حذف شود آن کسب و کار محکوم به زوال است؛  مگر اینکه بدون توجه به بدیهیات بازاریابی به صورت تکلیفی و ایجاد موانع در حالت انحصار این توقع و حق بدیهی مشتریان نادیده گرفته شود.بنابراین با توجه به اینکه استراتژی بیمه مرکزی بابت صدور مجوز فعالیت برای شرکت های جدید توسعه محصول و توسعه بازار بوده است،  باید بگویم که این امر فقط با تشویق به نوآوری و خلق خدمات ومحصولات متعدد و جدید حاصل می شود  وگرنه چه لزومی به حضور شرکت های متعدد در بازار کشور بود .

قطعا بزرگان صنعت بیمه آگاهی کامل دارند که افزایش ضریب نفوذ بیمه فقط با تحول در ارائه خدمات و نوآوری  حاصل می شود و نوآوری متکی به شناخت نیازهای متفاوت مشتریان متعدد با نیازهای مختلف است و اگر یک محصول و خدمات به صورت تکراری باشد ، متاسفانه این مشتری است که در توهم حق انتخاب  متعدد، بلاتکلیف باقی خواهد ماند.

وی در ادامه با انتقاد و پیشنهادی برای درک متقابل نیازهای مدیران و متخصصین در حوزه تولید و عمران و خدمات، توسط مدیران صنعت بیمه افزود:مشتری پشت سیستم و در بین رابطه های عددی حق بیمه ها و محدودیت ها نیست؛ مشتری در وسط بازار و در میان حوادث و در راهروی دادگاه هاست؛ توجه به  این چالش ها نیاز اوست که با نگاه مدبرانه متکی بر دانش روز بازاریابی  مدیران و و ارتقا اطلاعات فنی و مهارت های شبکه فروش در معرفی سالم محصولات و خدمات باید به آن توجه شود.

فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی نوین در کتاب نسل سوم بازاریابی می گوید:
امروز مصرف کنندگان به دنبال شرکت هایی هستند که در چشم انداز، ماموریت و ارزشهای خود از عمیق ترین نیازهای آنان سخن می گویند. امروز مصرف کننده به دنبال محصولات و خدماتی هستند که علاوه بر الزامات عملکردی و عاطفی ، نیازمندیهای معنوی ایشان را نیز برآورده می کند.

بدبهی است که اگر مقام معظم رهبری از پشتیبانی و مانع زدایی می گویند؛ توصیه ایشان علاوه بر رفع الزامات اولیه توجه جدی به نیازهای عمیق و رفع موانعی است که باعث اختلال در امنیت فکری و عملکردی مدیران ایرانی می شود.

ایمان مصدری؛مدیر عامل سازمان متخصصین و مدیران ایران مهم ترین اقدام سازمان در خصوص پشتیبانی و مانع زدایی را رسالت و ماموریت خود دانست و گفت: با تقویت و راه اندازی واحد امور بیمه ای سازمان تصمیم گرفته ایم  که نیازها را شناسائی کرده و برای رفع این نیازها بهترین اقدامات لازم را انجام دهیم و قطعا یکی از مهم ترین نیازهای بخش خصوصی داشتن امنیت با تکیه بر خدمات بیمه است بنابراین تصمیم داریم با مدیریت دانش نسبت به تبدیل دانش ضمنی متخصصین ومدیران  به دانش صریح پلی برای انتقال این تجربیات به فعالین صنعت بیمه و مدیران ومتخصصین باشیم و نقشی مهم را در این میان انجام دهیم.که انشاالله از طریق مرکز امور بیمه ای سازمان و واحد روابط عمومی در سال ۱۴۰۰ اقدام های لازم با همکاری سایر مجموعه های سازمان انجام خواهد شد.

خبرنگار: عرفان آقاگلی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول