اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رحمان: مسئله مبادله «واروخ» با قرقیزستان هرگز مطرح نشده است

رئیس جمهور تاجیکستان در دیدار با ساکنان منطقه «واروخ» این کشور گفت: موضوع مبادله این منطقه با طرف قرقیزی هرگز مذاکره نشده و نخواهد شد.

رحمان: مسئله مبادله «واروخ» با قرقیزستان هرگز مطرح نشده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان در سفر خود به استان سغد این کشور از جماعت «واروخ»، بازدید کرد.

وی ضمن دیدار با ساکنان این منطقه گفت: طی 19 سال مذاکرات در زمینه تعیین و علامت گذاری مرز دولتی با طرف قرقیزی هرگز مسئله مبادله جماعت «واروخ» مورد مذاکره قرار داده نشده و نخواهد شد.

رحمان با اشاره به انتشار مطالب در این مورد در فضای مجازی گفت: تعیین و علامت گذاری مرزها به این شکل صورت نمی‌گیرد، بلکه این موضوع تنها با مذاکره حل و فصل می‌شود.

وی گفت تاجیکستان و قرقیزستان از سال 2002 میلادی با تاسیس کمیسیون مشترک در زمینه تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی مذاکره می‌کنند و تاکنون بیش از 100 مذاکرات و جلسات برپا شده است.

رحمان افزود: در سال 2016 میلادی پیشنهاد شده بود که پیش نویس توافق نامه تعیین و علامت گذاری مرزهای مشخص شده (519.9 کیلومتر) به امضا رسد. طرف قرقیزی آمادگی خود را در این زمینه اعلام و تمام اسناد لازم آماده شده بودند. اما بنابر دلایل نامعلوم، کشور همسایه، آن موقع این طرح را امضا نکرد و تاکنون امضا نکرده است.

وی تاکید کرد تاجیکستان علاقه مند است هر چه زودتر به موضوع تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی پایان دهد.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود: اگر آن موقع، در سال 2016 میلادی، آن طرح به امضا می‌رسید، بیش از 50 درصد مرزهای دولتی مشخص می‌شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول