اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

معلمان ۳۰ سال خدمتی که بازنشسته نمی‌شوند

بی‌تدبیری وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی، بلای جان معلمانی شده که با وجود رسیدن به ۳۰ سال خدمت، همچنان باید پای در رکاب این وزارتخانه بمانند.

معلمان ۳۰ سال خدمتی که بازنشسته نمی‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، از پیش انقلاب و سال ۱۳۱۲ آموزش و پرورش برای تعلیم و تامین نیروهای خود، دانشسرای تربیت معلم را راه اندازی کرد. به این ترتیب دانش آموزان از سوم راهنمایی وارد دانشسرا شده و چهارسال به صورت تخصصی دروس روش تدریس و آموزش ابتدایی، ادبیات کودکان، روانشناسی و مدیریت را خوانده و با گزینش هایی که طی این مدت صورت می گرفت، یک معلم متخصص و با دانش برای آموزش ابتدایی تحویل جامعه می شد.

در طی این چهار سال برنامه های متفاوت و متنوعی برای این دانش آموزان از قبیل معلم‌یاری، کلاس های آموزشی و تدریس در نظر گرفته و اجرا می شد تا برای حضور در مدارس و تربیت دانش آموزان ابتدایی بیش از پیش آماده شوند.

روند فعالیت دانشسراها تا بعد از انقلاب ادامه داشت، دانش آموزان پس از چهار سال تحصیل، به استخدام آموزش و پرورش در می آمدند و پس از گذشت ۳۰ سال، بازنشسته و این روند تا سال ۱۳۷۲ به همین منوال طی شد.

ظلم‌هایی که در حق معلمان دانشسرا روا شده است

یک معلم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: در سال ۱۳۷۲ در دوره وزیر وقت آموزش و پرورش(نجفی) ما از دانشسرای تربیت معلم فارغ التحصیل شدیم، چند ماهی از حضور ما بر سر کار می گذشت که اعلام شد دولت کسری بودجه خورده و ردیف استخدامی نداریم و باید ما را ترخیص کنند.

سیدمهدی حسینی ادامه داد: ما رشته ای را خوانده بودیم که تنها می توانستیم در آموزش و پرورش مشغول به کار شویم و هیچ جای دیگری به کارگیری نمی شد و از سویی تعهدی دوجانبه میان ما و آموزش و پرورش وجود داشت.

وی با بیان اینکه از سال بعد نیز کسی را در وزارت آموزش و پرورش از فارغ التحصیلان دانشسرا به کارگیری نکردند، تصریح کرد: این وقفه به مدت ۴ سال و تا سال ۱۳۷۶ ادامه داشت و در این مدت برای بسیاری از دوستان ما مشکلات روحی و خانوادگی ایجاد شد.

این معلم ابتدایی بیان کرد: در این مدت برخی همچون بنده مشغول به کار و تدریس بودیم ولی حقوق مستقیم به ما داده نمی شد که مبادا سند و مدرکی به جای بماند.

وی با اشاره به شروع مجدد استخدام و جذب ما از سال ۱۳۷۶ بیان کرد: بعد از استخدام در وزارت آموزش و پرورش، در خصوص وقفه چند ساله ای که برایمان ایجاد شده بود، به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم.

نماینده معلمان معترض در استان فارس افزود: اولین رای وحدت رویه به دلیل تعدد شکایت ها از آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری به شماره ۶۵۴ در تاریخ ششم آبان سال ۸۶ صادر شد و در ادامه نیز چند رای از این دیوان صادر گردید.

قابل ذکر است به تصمیمی که در هیات عمومی دیوان عالی کشور اتخاذ می‌شود، رای وحدت رویه می ‌گویند و رای وحدت رویه به درخواست دادستان کل کشور یا رئیس دیوان عالی کشور توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور صادر می‌ گردد.

حسینی در ادامه سخنانش گفت: پس از این کش و قوس ها و رای های صادره، دیوان عدالت اداری طی بخشنامه ای به وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه ملزم به احتساب چهار سال ۷۲ تا ۷۶ جز سنوات معلمان شد.

در متن صریح این بخشنامه آمده است: «به موجب این حکم آموزش و پرورش ملزم به احتساب ایام بلاتکلیفی در فاصله زمانی بعد از فراغت از تحصیل و شروع به خدمت، جزء سنوات خدمت رسمی و پرداخت حقوق و مزایای متعلقه صادر و اعلام می گردد. این رای قطعی است.»

وی متذکر شد: به این ترتیب آموزش و پرورش، باید هم سنوات را به حساب آورده و هم حقوق و مزایای آن سالها را می پرداخت که طبق معمول در حالی که رای قطعی اعلام شده بود اما حقوق و مزایایی پرداخت نشد.

این معلم استان فارسی با بیان اینکه از سال ۸۶ فاصله بلاتکلیفی جز سنوات معلمان در نظر گرفته شد، بیان داشت: نکته مهم این بود که در ادامه سهم صندوق بازنشستگی، سهم بیمه، کارمند و دولت را برای ۴ سال بلاتکلیفی یکجا و به نرخ روز از ما گرفتند.

وی با اشاره به اینکه مبلغ دریافتی از وی در سال ۹۰ به میزان یک میلیون تومان بوده است، تصریح کرد: در آن سال از من یک میلیون تومان گرفته شد، در حالی که در سال ۷۲ که به صورت حق التدریسی بودم، ۶ هزار تومان حقوق می گرفتم و این یک ظلم درحق همه ما بود.

نماینده معلمان معترض در استان فارس با اشاره به بازنشستگی ۱۰ هزار نفر از معلمان تربیت شده دانشسراها، عنوان کرد: در مهر ماه سال گذشته ورق برگشت و در رای صادره در یک مهر ماه ۹۹ به شماره ۸۲۵ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رای های قبلی را باطل کرده که به این ترتیب چهار سال بلاتکلیفی شامل حال دانشسرایی‌ها نمی شود و تنها برای تربیت‌معلمی‌ها و کسانی که پس از دیپلم وارد این عرصه شده و مدرک فوق دیپلم گرفته اند، به حساب می آید و سنوات دانشسرایی‌ها را حتی اگر کار کرده باشند نیز حذف شد.

وی اضافه کرد: یعنی من که یک مهر امسال، ۳۰ سال خدمتم تمام می شود، به ۲۶ سال تقلیل یافته و ۴ سال دیگر باید برای وزارت آموزش و پرورش کار کنم.

وی همچنین گفت: کسی که بازنشست شده، مالیاتی از وی کسر نشده همچنین رقمی تحت عنوان بازنشستگی نیز کسر نمی گردد.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش کمبود معلم و نیروی انسانی شدیدی دارد، تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم به جای اندیشیدن راه حلی درست، بیش از ۴۰ درصد و حتی بیشتر از نیروهای مشغول در آموزش و پروش، بازنشسته هستند.

وی بیان داشت: تربیت معلم و دانشسرا با بی تدبیری تمام حذف شد و آموزش و پرورش برای تامین نیرو، دست به دامان مربیان مهدکودک و پیش دبستانی برای آموزش ابتدایی شده است.

این معلم ابتدایی اظهار داشت: بیش از ۵۰ هزار معلم در سطح کشور هستیم که به دلیل کمبود نیرو و مسائل مالی می خواهند ما را چهار سال بیشتر از آنچه که باید، به کار بگیرند.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در ستاد استانی بازگشایی مدارس آموزش و پرورش استان فارس نیز در خصوص کمبود نیروی انسانی و معلم بیان کرد: هم اکنون نزدیک به ۱۹۷ هزار نیروی معلم کمبود داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان فارس از کمبود ۱۲ هزار معلم در سطح استان فارس در سال جاری خبر داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در همایش استانی تقدیر از معلمان نمونه استان فارس یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش استان را کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: استان فارس با کمبود نزدیک به ۱۲ هزار نیروی انسانی مواجه است.

نامه‌نگاری‌های متعدد اما بی‌پاسخ

حسینی اظهار داشت: ما پیش تر تجمعی در ۱۸ اسفند ماه سال گذشته با حضور معلمان از سراسر استان، از جنوب استان و لامرد تا شمال استان و آباده داشتیم که در آن تجمع، نامه ای با حدود ۴۰۰ امضا برای دفتر رهبری، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و دیوان عدالت همراه با سایر استان ها فرستادیم و متاسفانه تاکنون جوابی نگرفته ایم.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد عدم پاسخگویی و این رای صادره، حاصل شیطنت دولت می باشد، بیان کرد: دولت از قبل می دانست که با خیل عظیمی از بازنشستگی مواجه خواهد شد و تدبیری برای آن نیندیشیده است.

این معلم استان فارسی با اشاره به برگزاری جلسه با رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: آقای موسوی از ما خواستند، نامه کاملی با همه جزئیات آماده کرده، به امضاء رسیده تا به دست آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضا برسد.

وی با اشاره به تجمعی که صبح روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه روبروی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس توسط معلمان صورت گرفت، تصریح کرد: با وجود پیک چهارم کرونا در کشور و استان فارس، در ۱۱ شهر کشور از جمله شیراز تجمع فرهنگیان معترض برگزار شد و بیانیه پایانی آن نیز به صورت مشترک در سراسر کشور قرائت گردید.

حسینی با ذکر اینکه در این تجمع از سراسر استان در حدود ۷۰۰ نفر حضور داشتند، گفت: نامه ای تهیه و تنظیم شده بود که پس از جمع آوری امضاء از معلمان حاضر در این تجمع، نسخه هایی از آن در اختیار دادگستری فارس، استانداری فارس و دفتر امام جمعه شیراز قرار گرفت.

وی آخرین امید این معلمان معترض را قوه قضائیه اعلام کرد و گفت: امیدواریم با درایت آقای رئیسی و مسئولین قضایی مشکل ما حل شود و دیگر و امیدی به وزارت و دولت نداریم.

حقی که پایمال شد

یکی دیگر از معلمان معترض به ۴ سال وقفه و بلاتکلیفی فارغ التحصیلان دانشسرای تربیت معلم به خبرنگار فارس در شیراز گفت: سال ۷۴ از دانشسرای تربیت معلم فارغ التحصیل شدم، سه سال را بلاتکلیف بودم و خبری از استخدامی نبود تا اینکه در سال ۷۷ سر کار رفتم.
 
نصرت الله صفری بیان داشت: در سال ۹۰، رای دیوان برای احتساب این چند سال بلاتکلیفی جز سنوات ما صادر شد.

وی ادامه داد: حق بیمه و سهم بازنشستگی آن سال هایی که بیکار بودم را نیز پرداخت کردم اما حقوق و مزایای آن را ندادند.

این معلم بازنشسته تصریح کرد: چند ماه دیگر باید بازنشست شوم ولی آموزش و پرورش می گوید که سنوات حذف شده و باید همچنان به کار ادامه دهید.

وی پیرامون درخواست خود گفت: خواسته ما این است که با بازنشستگی ما با حقوق و مزایای کامل موافقت شود.

لزوم توجه و برنامه‌ریزی در وزارت آموزش و پرورش

حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب تعلیم و تربیت، معلمان، علم ‌آموزی، آموزش ‌و پرورش و تهاجم فرهنگی در طی دوران رهبری همواره بیانات و پیگیری ‌های مختلفی در جهت تعلیم و تربیت داشته و با آسیب ‌شناسی و مشاهده بحران در موضوع تعلیم و تربیت، هشدارها و آموزش‌ هایی را برای معلمین و آموزش ‌و پرورش بیان داشته تا بتوانند نسلی مؤمن، متدین، دانا و فهیم برای انقلاب اسلامی تربیت کنند.

از این‌ رو، اهمیت و ضرورت تعلیم و تربیت دوچندان می‌گردد. یکی از متولیان اصلی تعلیم و تربیت معلمان هستند.

معلمان به‌ عنوان بانیان اصلی تأثیر بر کودک و نوجوان، گاهی بیشتر از والدین می‌ توانند در شکل‌دهی شخصیت انسان تأثیرگذار باشند.

بنابراین باید دولت و در راس آن وزارت آموزش و پرورش به دغدغه معلمان و زیرمجموعه‌های خود رسیدگی کرده و همچنین برنامه ای مدون را برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود تهیه و عملیاتی نماید.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول