اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

بایدن برای مهار چین و روسیه از کنگره طلب بودجه کرد

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار افزایش بودجه وزارت دفاع این کشور به ۷۱۵ میلیارد دلار شده و اعلام کرده بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد.

بایدن برای مهار چین و روسیه از کنگره طلب بودجه کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا طرح خود برای دریافت بودجه را جمعه تقدیم کنگره کرد.

در این طرح از «تهدید چین» به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا نام برده شده است. بایدن، خواستار افزایش بودجه وزارت دفاع آمریکا به ۷۱۵ میلیارد دلار شده و اعلام کرده بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد.

مهار چین و روسیه، نوسازی برنامه هسته‌ای، ارتقاء وضعیت جوی و مقابله با تهدیدهای نوظهور بیولوژیکی اهداف وزارت دفاع آمریکا اعلام شده‌اند.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده بخشی از برنامه پنتاگون برای مقابله با روسیه و چین ساخت سلاح‌های هایپرسونیک و تقویت ناوگان دریایی این کشور با زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالیستیک را شامل می‌شود.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته به خصوص تمرکزش را روی مقابله با چین متمرکز کرده. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور مخدوش شده است.

مسئله تایوان یکی از مسائلی است که اخیراً به تنش در روابط دو کشور منجر شده است. پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان به تنش‌ها دامن زده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

ماه گذشته ایالات متحده آمریکا در گزارشی از چین به عنوان یگانه رقیبی یاد کرد که قادر است قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خودش را برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی موجود به کار بگیرد.

اواخر دسامبر سال گذشته میلادی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ده‌ها شرکت چین را به عنوان شرکت‌های دارای ارتباط با بخش نظامی این کشور معرفی کرد.

چین با تأکید بر اینکه به دنبال دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نیست بارها از واشنگتن خواسته سیاست‌های تحریمی را کنار گذاشته و به گفت‌وگو برای حل و فصل تنش‌ها رو بیاورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول