اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

پاسخ بانوی کارآفرین تبریزی به درخواست خارج‌نشین‌ها/ کارمند دیروز؛ کارآفرین صادرکننده تجهیزات پزشکی به بازار اروپا

بانوی پرتلاش و کارآفرین برتر کشور با همت مثال زدنی و کسب دانش و تخصصی فنی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی توانسته است در شرایط تحریم به چهار کشور دنیا صادرات انجام داده و به عنوان بانوی کارآفرین برتر استانی و ملی شناخته شود.

پاسخ بانوی کارآفرین تبریزی به درخواست خارج‌نشین‌ها/ کارمند دیروز؛ کارآفرین صادرکننده تجهیزات پزشکی به بازار اروپا

خبرگزاری فارس ،معصومه درخشان: این روزها نام بانوی کارآفرین تبریزی خانم پریناز محمدی ( در طرح ملی " انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر" که توسط معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و با آرای مردم برگزار شد، رتبه برتر را کسب کرد) خبرساز شده است چرا که با همت  و تلاش خستگی‌ناپذیر خود به عنوان بانوی کارآفرین برتر استان آذربایجان‌شرقی معرفی شده و نام او در لیست 20 نفری بانوان کارآفرین برتر کشور نیز دیده می‌شود.

با خانم پریناز محمدی بانوی کارآفرین برتر استانی و ملی همکلام شده‌ایم تا از فراز و فرودهای زندگی به سبک تولید کالای ملی سخن بگوید، از اینکه چگونه از رشته مهندسی برق و مکانیک به سمت تولید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی روی آورده، کجا به آخر خط رسیده و چرا دعوت کشورهای مختلف را قبول نکرده و چگونه توانسته است در شرایط تحریم به چهار کشور دنیا صادرات انجام دهد.

برشی از زندگی خانم پریناز محمدی را باهم ورق می‌زنیم، او صحبت‌هایش را از دوران کودکی خود آغاز کرد و گفت: از آنجایی که شغل پدرم نظامی بود در شهرهای مختلف ایران مخصوصا در شهرهای جنوبی کشور زندگی کرده و بزرگ شدم.

دوران  کودکی را از زمانی به یاد دارم که علاقه عجیبی به ساختن ابزار و لوازم در منزل داشتم یا به عبارتی بهتر است بگویم دو ویژگی داشتم اول اینکه حتما کاری که شروع کرده‌ام را باید به پایان برسانم و دوم اینکه علاقه‌مند ساختن و خلق کردن بودم، گاهی اوقات بعضی چیزها را در منزل خراب می کردم تا از نو بسازم.

از ابتدای تحصیل دانش‌آموز درسخوان و موفقی بودم تا اینکه در سال ۷۷ در آزمون کنکور شرکت کرده و در رشته‌های فیزیک دانشگاه تبریز، مهندسی شیمی گاز دانشگاه بوشهر و مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پذیرفته شدم. از بین این سه رشته به توصیه پدر و علاقه خودم رشته مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را انتخاب کرده و مشغول تحصیل شدم.

 

کار در مخابرات مرا قانع نکرد

تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک او را به سمت کارهای مخابراتی سوق می‌دهد به طوری که بعد از اتمام دوره کارشناسی در شرکت مخابرات مشغول کار شده و به عنوان کارشناس نصب و راه اندازی آنتن‌های bts موبایل مشغول به کار می‌شود ولی این کار آنچنان که انتظارش را داشت باب میلش نبوده و او را راضی نمی‌کرد. او که سال‌ها به دنبال ساختن و خلق کردن بود نصب و راه‌اندازی آنتن‌های bts کاری نبود که باعث افزایش روحیه کاری او شود آن طور که می‌گوید: نتوانستم خودم را راضی کنم تا کار در شرکت مخابرات را ادامه دهم، تحقیقات زیادی در مورد مشاغل مختلف انجام دادم مشاغلی که در زمینه کار طراحی و تولید باشد. لابه‌لای تحقیقاتی که داشتم با موضوع تولید تجهیزات پزشکی آشنا شدم، از آن جایی که تجهیزات پزشکی با سلامت انسان در ارتباط است تصمیم گرفتم این زمینه کاری را بیشتر بررسی و تحقیق کنم.

دوستان زیادی داشتم که پزشک بودند با آنها مشورت کردم و چون به تخصص هوش مصنوعی نیز علاقه‌مند بودم یک دوره آموزشی آن را  طی کردم و در آخر به این نتیجه رسیدم این فیلد در کشور ما در حال رشد بوده و برای تولید تجهیزات پزشکی جای کار زیادی وجود دارد.

محمدی ادامه داد: برای اولین بار در سال ۸۴ کار در زمینه تجهیزات پزشکی را با تعمیر و فروش دستگاه‌های " تنفسی مراقبت‌های خانگی" آغاز کردم، دستگاه‌های درمانی تنفسی مراقبت‌های خانگی یک زمینه کاری تازه بود و تقریبا یک سالی طول کشید تا در استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل معرفی شود.

بانوی کارآفرین ملی در ادامه توضیحات خود افزود:  در سال ۸۷ بنا به توصیه یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی در امتحانات ورودی کارشناسان رسمی دادگستری شرکت کردم و موفق شدم پروانه کارشناسی رسمی قوه قضاییه را در زمینه تجهیزات پزشکی در سال ۸۸ کسب کنم و همان سال نیز به خاطر روحیه تلاشگری که داشتم با وجود اینکه کودک یک ساله‌ای  داشتم وارد یکی از شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی در زمینه تخت‌های بستری ( سینا حمد آریا) شدم و این شروع دوره‌ای جدید از زندگی من بود.

از آن جایی که مدیران شرکت « سینا حمد آریا» توانایی‌های مرا دیده و مطمئن بودند در کاری که شروع می‌کنم ثابت قدم بوده و تا انتها ادامه می‌دهم به همین خاطر با اشتیاق و اطمینان اعتماد کردند و به پیشنهاد خودم برای شروع تولید تخت جراحی سرمایه‌ای در حدود چهار و نیم میلیارد تومان در اختیار من قرار دادند تا فعالیت تولیدی خود را به عنوان فرد کارآفرین آغاز کنم.

کارم را به طور همزمان با خرید ماشین آلات و تجهیزات  و در کنار آن تحقیقات بازار و محصول و همچنین جذب نیروی انسانی شروع کردم.

277 محصول تولیدی در حدود 5 هزار عدد تجهیزات بیمارستانی شامل انواع ترالی، میز کار، انواع کمد، کابینت، قفسه بیمارستانی، انواع پایه سرم، انواع سینک های اسکراپ، سینک شستشوی ابزار و تخت های جراحی و اکسسوری های مربوط به تخت های جراحی است

 

از آن جایی که خودم در زمینه تولید اطلاعی نداشتم به سراغ فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته مکانیک و مهندسی پزشکی رفتم و با همکاری دانشگاه صنعتی سهند در نهایت موفق به استخدام چند پرسنل با تحصیلات کارشناسی ارشد شدم. با آنها در مورد ضرورت تولید تجهیزات پزشکی در کشور و اینکه چه ظرفیت‌هایی در این زمینه در داخل وجود دارد صحبت کردم، تصمیم گرفتیم یاد بگیریم و به همدیگر یاد دهیم.

برای یادگرفتن و بررسی پتانسیل‌ها تجهیزاتی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شد به سراغ بیمارستان‌ها رفتیم، مدیران و کادر بیمارستان امام رضا (ع)، بیمارستان طالقانی و شهدا خیلی به ما کمک کردند، اجازه دادند کاربرد دستگاه‌ها و تجهیزات را به طور کامل بررسی و ارزیابی کنیم تا بدانیم چه مزایا و ایراداتی دارند و نقاط قوت آنها را بدانیم، آپشن‌هایی که باعث شده بود یک دستگاه کارایی زیادی داشته باشد را تحلیل کنیم. خلاصه اینکه پروسه تحقیق و بررسی و طراحی نمونه‌های اولیه 9 ماه طول کشید و ما در این مدت خیلی چیزها یاد گرفتیم. 

هدف ما در ابتدا تولید تخت‌های جراحی بود چون تولید تخت جراحی به تکنولوژی بالا و اخذ استاندارد نیاز داشت ما کارمان را با تولید تجهیزات استیل اتاق عمل و تمیز شروع کردیم که ساده‌تر و کم دردسر بود و به اخذ مجوزهای استاندارد و تجهیزات پزشکی نیاز نداشت.

 

اولین فروش محصول به وزارت بهداشت

تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی این بانوی پرتلاش و تیم او که در فکر یادگیری و تولید بودند نتیجه داد و آنها به دانش فنی و تخصصی تولید تجهیزات بیمارستانی دست یافتند که در بیان جزئیات آن خاطرنشان کرد: بعد از اینکه با تحقیقات زیاد به دانش فنی تولید تجهیزات بیمارستانی دست پیدا کردیم در اولین نوبت تولید، توانستیم سه نوع محصول  شامل ( ترالی اورژانس، ترالی پانسمان و  ترالی دارو)  حدود 350 عدد‌ تولید کرده و به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی که نماینده وزارت بهداشت است  بفروشیم که این موفقیت بسیار بزرگی برای ما بود. البته این‌کار آنقدرها هم ساده نبود و کار و تلاش و استرس شبانه‌روزی سبب شد تا در ابتدا نمونه‌هایی تولید کنیم و به در خواست کارشناسان هیات امنا در پنج بیمارستان استفاده  شود بعد از اخذ رضایت آن مراکز از کیفیت محصولات نمونه، تائیدیه خرید را گرفتیم، سه ماه از اخذ پروانه بهره‌برداری نگذشته بود که توانستیم اولین فروشمان را به متولی تجهیزات پزشکی انجام دهیم. به این ترتیب از همان ابتدا روی برند هم توانستیم کار کنیم.

این بانوی کارآفرین وقتی از آن روز و احساسی که در آن موقع داشت صحبت می‌کند سرشار از شور و شعف شده و حرف‌هایش نشان از آینده خوبی است که در این کار برایش متصور است وقتی می‌پرسم در آن لحظه چه احساسی داشتید می‌گوید: مدیران شرکت « سینا حمد آریا» فکر نمی‌کردند من در طی سه ماه بتوانم تولید و فروش خوبی داشته باشم آنها این فرصت را به من داده بودند که چنانچه تا دو سال هم شرکت سودده نبود همچنان به کارم ادامه دهم ولی به لطف خدا این اتفاق نیفتاد و شرکت از همان ابتدای کار با سود کم سال اول را پشت سر گذاشت.

محمدی برای رسیدن به اهداف مدیریتی و کاری که تصمیم گرفته بود آن را به سرانجام برساند در سال 91 در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی را انتخاب می‌کند و معتقد است فردی که به تولید و مدیریت علاقه‌مند است برای اینکه بتواند مجموعه تحت پوشش خود را مدیریت کند باید علم و تخصص مدیریتی نیز داشته باشد به همین منظور تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی به پایان می‌رساند.

 استارت صادرات زده شد

تولید کننده تجهیزات پزشکی با اشاره به اخذ استاندارد برای تخت‌های جراحی اظهار داشت: از سال 95 تا اردیبهشت سال ۹۷در طی دو سال بر روی دانش فنی و تخصص تولید تخت‌های جراحی و اخذ استانداردهای آن تمرکز کرده و موفق شدیم استاندارد تولید تخت جراحی را دریافت کنیم. در تابستان سال۹۷ با فروش اولین محصولات تولیدی به عراق همزمان با شروع فروش، استارت صادرات هم زده شد. تخت های جراحی تولید شرکت «ثمر حمد آریا» چندین مزیت عالی نسبت به سایر تولیدات داخلی داشت و به عنوان تخت چند کاربرده استفاده می‌شود و می توان در اعمال جراحی مختلف ارتوپدی و استفاده در حالت C_Arm  و همچنین جراحی بیمارانی که از چاقی رنج می‌برند هم استفاده کرد.

 

تولید 277 محصول در 4 سال

این بانوی جوان با اراده و پشتکاری که از خود نشان داد با تیم 24 نفری متخصص و کاربلد توانسته است در طی چهارسال 277 نوع محصول طراحی و تولید کند، وی در این زمینه گفت: یک محصول در ابتدا طراحی و نمونه‌سازی شده و سپس تولید وبه فروش می‌رسد، در این میان تحقیقات بازار و تحقیقات محصول نیز انجام می‌شود.

آن چنان که وی می‌گوید: 277 محصول تولیدی در حدود 5 هزار عدد تجهیزات بیمارستانی شامل انواع ترالی، میز کار، انواع کمد، کابینت، قفسه بیمارستانی، انواع پایه سرم، انواع سینک های اسکراپ، سینک شستشوی ابزار و تخت های جراحی و اکسسوری های مربوط به تخت های جراحی است.

این بانوی کارآفرین در عرصه تولید تجهیزات پزشکی توانسته است برای 24 نفر به صورت مستقیم و حدود 50 نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند و در حال حاضر حدود 20 درصد از بازار تجهیزات پزشکی ایران را در زمینه تجهیزات استیل و تخت‌های جراحی در اختیار دارد و موفق شده است در شرایط تحریم به کشورهای بلغارستان، عراق، هند و رومانی تجهیزات پزشکی و بیمارستانی صادرات داشته باشد.

وی در حال حاضر مشغول راه‌اندازی شرکت تجهیزات پزشکی دیگری با عنوان« شایستگان پیشرو آروین» است آن چنان که می‌گوید: در حال حاضر شرکت قبلی « ثمر حمدآریا» در حال توسعه دادن و جذب سرمایه‌گذار است و من بنا به تعهد و ماموریتی که داشته‌ام این شرکت را از نظر ماشین آلات و دانش فنی و تخصصی و نیروی انسانی ماهر و متخصص و فروش تجهیز کرده ام که مورد تائید هستند و از نظر برند 20 درصد بازار داخلی را در اختیار دارند بنابراین تعهد من در این شرکت به  پایان رسیده و تمام رسالت خودم را بیش از حد و انتظار آنها انجام داده و شرکت را به مجموعه قبلی تحویل داده ام. اکنون مشغول راه اندازی و تجهیز شرکت « شایستگان پیشرو آروین» بوده و به عنوان رئیس هیات مدیره مشغول به کار هستم.

علاقه شدیدی به توانمندسازی کشورم دارم

این بانوی کارآفرین در پاسخ به این سوال که آیا از کشورهای دیگر درخواستی برای رفتن از ایران داشته‌اید یا خیر و پاسخ شما چیست گفت: بله چندین درخواست از کشورهای مختلف داشتم مخصوصا از کشور سوئد و کانادا به سفارش دوستان که بارها درخواست داشتند من به عنوان محقق در زمینه هوش مصنوعی در کشور سوئد اقامت داشته و با آنها همکاری کنم ولی من به شدت علاقه‌مند هستم تا کشور خودم را در زمینه تجهیزات پزشکی توانمند کنم، علاقه شدیدی به کشورم دارم  و در سفرهای خارجی که موقتا برای خرید تجهیزات و ماشین آلات می‌روم نمی‌توانم بیشتر از یک هفته در آن کشورها حضور داشته باشم و مدام در فکر بازگشت هستم. من همیشه به فکر ماندن در کشور و قوی کردن ایرانم هستم. همیشه به  متخصصینی که از کشور رفته اند افسوس می خورم که چرا کشورمان را از علم خالی می‌کنند. من به فکر توانمندی کشورم و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف هستم.

ناگفته نماند این بانوی پرتلاش در کار تولید، سختی‌ها و چالش‌های زیادی نیز متحمل شده است که خودش از آن روزها به عنوان « دوران خیلی سخت» یاد کرده و می گوید: در این کار خیلی دوران سختی را تحمل کردم، واقعا به نقطه‌ای رسیده بودم که گفتم شاید اشتباه بوده که این کار را شروع کردم و بهتر ‌بود با نیروی متخصص‌تر و همچنین محصولات ساده‌تر کار را شروع می‌کردم.

اگر کشور ما تحریم نبود می‌توانستم به راحتی خرید مواد اولیه را انجام دهم و بیش از یک سال در انتظار دریافت آنها  نباشم. اگر مواد اولیه در این حد غیر قابل باور افزایش پیدا نمی‌کردند،سود‌ دهی بیشتری در انتظار این شرکت بود و بی‌شک در نقطه‌ای بالاتر از نقطه کنونی بود.

هیچ حمایت دولتی دریافت نکردم

محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود با اظهار ناراحتی از اینکه تاکنون هیچ حمایت دولتی دریافت نکرده است، خاطرنشان کرد: تا کنون نه تنها از هیچ حمایت دولتی نتوانستم استفاده کنم، بلکه در بیشتر موارد از اخذ تائیدیه‌، استانداردها و وام گرفته تا ورود کالا و ماشین آلات به قدری با انواع چالش‌ها و سنگ اندازی ها مواجه شده ام که دست از حمایت‌های دولتی شسته و ترجیح داده‌ام حتی الامکان بدون کمک دولتی گلیم خود را از آب بیرون بکشم.

وی ادامه داد: بخش عمده درآمد شرکت صرف هزینه‌های تولید از بیمه گرفته تا انواع هزینه‌های نیروی انسانی می‌شود و در این میان  خواب سرمایه به دلیل عدم پرداخت مراکز درمانی و عدم توجه به افزایش روزافزون هزینه مواد اولیه تولید از سوی آن مراکز به دلیل عدم بودجه آنها تحمل این شرایط را سخت‌تر می‌کند.

 کارآفرین برتر ملی  یکی دیگر از روش‌های حمایتی از تولیدکننده‌ها را حمایت از آنها برای حضور در نمایشگاه های خارجی ذکر کرد و افزود: حضور کارآفرینان در نمایشگاه های خارجی باعث شناخته شدن محصولات و توانمندی  تجهیزات پزشکی کشور می شود ولی متاسفانه سهم حمایتی دولت فقط برای شرکت‌های دانش بنیان است.

 چندین درخواست از کشورهای مختلف داشتم مخصوصا از کشور سوئد و کانادا به سفارش دوستان که بارها درخواست داشتند من به عنوان محقق در زمینه هوش مصنوعی در کشور سوئد اقامت داشته و با آنها همکاری کنم ولی من به شدت علاقه‌مند هستم تا کشور خودم را در زمینه تجهیزات پزشکی توانمند کنم، علاقه شدیدی به کشورم دارم

 

در سال 97-98  با هزینه‌هایی که از طرف مجموعه « ثمرحمد آریا» انجام شد در نمایشگاه مدیکای آلمان شرکت کردیم و این نمایشگاه باعث شناخته شدن تولیدات ما شد و کشورهایی که انجا حضور داشتند با محصولات ایرانی آشنا شدند و کشورهای بلغاستان،عراق، هند و رومانی از این محصولات خرید کردند.

این بانوی پرتلاش در پایان صحبت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت خود را حمایت‌های بی‌دریغ همسر و مادر خود عنوان کرد و افزود: از خدای بزرگ شاکر و سپاسگزارم که به من کمک کرد تا بتوانم به عنوان فردی تلاشگر، متعهد و دلسوز در تولید تجهیزات پزشکی در کشور عزیزم سهمی هر چند اندک داشته باشم و موفقیت‌های کسب کرده را مدیون حمایت‌های بیشمار همسر و مادر عزیزم هستم که در این راه سخت همه جانبه مرا  کمک کردند و من از آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول