اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

۱۲ دولت و ۱۵ وزیر آموزش و پرورش!/ 6 شاخص عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش

دبیرکل کانون تربیت اسلامی گفت: جذب معلم منحصرا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود ولی متأسفانه در این سال‌ها تعداد جذب از طریق ماده ۲۸ و غیره بسیار بیشتر از جذب این دو دانشگاه بود.

۱۲ دولت و ۱۵ وزیر آموزش و پرورش!/ 6 شاخص عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی در جمع مجازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بجنورد، مروری گذرا بر عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در عرصه آموزش و پرورش داشت و اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در حوزه آموزش و پرورش نیاز به شاخص و دستگاه اندازه‌گیری داریم؛ البته شاخص اندازه‌گیری باید از اهداف نظام و انقلاب و قانون اساسی استخراج شود.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی هدف از تشکیل حکومت تحقق جامعه صالح و هدایت مردم به سوی حیات طیبه است، افزود: صفحات 177 و 314 مبانی سند تحول و همچنین رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره دارد که در نظام اسلامی برخلاف نظام سرمایه داری، هدف حکومت علاوه بر تأمین رفاه و تأمین اجتماعی و امنیت، «هدایت مردم» است؛ با توجه به موارد فوق، مسؤولیت آموزش و پرورش به عنوان قدرتمندترین بازوی فرهنگی نظام تربیت جامع الاطراف اسلامی آینده سازان کشور است.

فرشیدی اضافه کرد: با این مقدمه و با الهام از رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری و سند تحول می‌توان شاخص‌هایی را برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در حوزه آموزش و پرورش شناسایی کرد که به عنوان نمونه به شش شاخص اشاره می شود.

وی افزود: شاخص اول این است که آموزش و پرورش امر حاکمیتی است نه از امور واگذاری که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب هم تأکید زیادی بر این امر شده است که آموزش و پرورش باید در چارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی اداره شود و قابل واگذاری نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: شاخص دوم این است که هدف عالی آموزش و پرورش، تربیت است نه صرفا آموزش؛ در مبانی سند تحول نیز در صفحات 177و 314 بر این موضوع اشاره دارد؛ شاخص سوم نیز این است که عدالت آموزشی و تربیتی از اهداف اصلی آموزش و پرورش است که تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در این موضوع، نشان دهنده اهمیت آن است.

 وی اضافه کرد: شاخص چهارم نیز این است که جذب معلم منحصرا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود؛ در دیدار رهبر معظم از دانشگاه فرهنگیان، ایشان بر روحیه و انگیزه معلمی به عنوان لازمه تحول نام بردند؛ ولی متأسفانه در این سال‌ها، تعداد جذب از طریق ماده ۲۸ و غیره بسیار بیشتر از جذب این دو دانشگاه بود. 

دبیرکل کانون تربیت اسلامی‌ درباره شاخص پنجم، اظهار کرد: آموزش و پرورش امر سرمایه‌گذاری و تولید سرمایه اجتماعی است نه هزینه‌ای و مصرفی؛ در سیاست‌های ابلاغی نیز بر این امر تأکید زیادی شده است که شرایط و اعتبارات برای ارتقا و تحول آموزش و پرورش باید مهیا شود.

وی ادامه داد: در اینجا تربیت انسان‌ها مطرح است؛ بنا بر حدیث حضرت امیرالمومنین(ع)، انسان‌ها معادن و ثروت هستند. چون بعضی متوجه این موضوع نمی‌شوند، گمان می‌کنند که آموزش و پرورش مصرفی و هزینه زاست.

فرشیدی افزود: شاخص ششم نیز این است که وزیر آموزش و پرورش باید آموزش و پرورشی و از جنس معلمان باشد؛ اگر ما قائل هستیم که کار تعلیم و تربیت تخصصی است، باید یکان آن در اختیار همان گروه باشد نه کسانی که از بیرون و بدون شناخت وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم و نقش آموزش و پرورش متفاوت از دانشگاه است، تصریح کرد: نتیجه ورود عناصر بیرون از آموزش و پرورش، کم هزینه اداره کردن آن از طریق کاهش کیفیت آموزش، تعطیلی امور تربیتی، تربیت معلم و... بود.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی در قالب یک جدول به بررسی عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ۱۲ دولت و ۱۵ وزیر آموزش و پرورش داشتیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول