اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نامه یک ناشر به وزیر ارشاد: کتابفروشی تعطیل‌شدنی نیست

نادر قدیانی از ناشران کشورمان در واکنش به تعطیلی ۱۰ روزه اصناف در پی شیوع کرونا به وزیر ارشاد نامه‌ای سرگشاده نوشت و در آن از بی‌توجهی به اهالی نشر و کتابفروشی‌ها گلایه کرد.

نامه یک ناشر به وزیر ارشاد: کتابفروشی تعطیل‌شدنی نیست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نادر قدیانی از ناشران و کتابفروشان کشورمان در پی تعطیلی ده روزه اصناف به دلیل شیوع کرونا نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشت، این نامه را در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالی 

جناب آقای دکتر عباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام ، ضمن پوزش از تصدیع وقت حضرتعالی، نکات ذیل را که در دفاع از حریم صنف ناشر و کتابفروش قلمی کرده‌ام، تقدیم می‌دارم، امید که به نظر عنایت و از سر لطف به آن بنگرید.

گفتند و شنیدیم که برخی مشاغل برای مقابله با کرونا تعطیل شده‌اند و برای ده روز حق فعالیت ندارند. جالب اینکه هر آنچه با شکم مردم سر و کار دارد، شامل این تعطیلی نشده است. طبیعی است که باید سوپرمارکت‌ها، فروشندگان مواد غذایی، میوه فروشی‌ها و عرضه کنندگان غذایی سرد و گرم باید باز بوده و به فعالیت خود ادامه دهند، زیرا زنجیره حیات به هر حال به غذا وابسته است. اما هنوز نمی‌دانم که به راستی چرا باید کتابفروشی‌ها هم شامل تعطیلی شوند، آیا نمی‌توان کتاب را به عنوان غذای روح محسوب کرد و در کنار آنچه به شکم مربوط است نظر لطفی هم به مغز کرد؟

آیا واقعا خوردن شیرینی و شکلات تا آن حد ضروری است که فروشندگان آن مجاز به فعالیت باشند، ولی باز بودن کتابفروشی‌ها ضرورتی ندارد!

آیا نباید برای آن گروه عظیم کتاب خوان و دوستدار کتاب هم اهمیتی قائل شویم که شاید در ایام سخت محدودیت‌ها نیاز به خرید و خواندن کتاب داشته باشند.

آیا اصلاً این نوعی نادیده گرفتن خیل عظیم باسوادان و کتاب دوستان نیست که ضرورتی ندارد در دو هفته آینده کتابی به دستشان برسد. در اینکه در برنامه‌ریزی و مقابله با بیماری همه گیر کرونا کم کاری صورت گرفته و حداقل تصمیمات همسانی گرفته نمی‌شود که گاه حتی  تصمیم‌گیری‌ها در تناقض با هم قرار می‌گیرند، شکی نیست.

اما اینکه بیاییم به عده‌ای مجوز کار و فعالیت بدهیم (منظور آن بخش‌هایی است که اگر هم تعطیل باشند، کار کسی لنگ نمی‌شود) و عده‌ای را به راحتی نادیده بگیریم، فقط نقض غرض خواهد بود.

آنچه که آمارهای جهانی نشان می‌دهد، در عصر پاندمی کرونا خرید فیزیکی کتاب رشد چشمگیری داشته است، انسان غربی که از فضای تفریحات و سرگرمی جدا شده و گرفتار خلوت خود گشته، به کتاب خواندن گرایش بیشتری نشان داده است و کوشیده با حضور در اماکن عرضه کتاب بخشی از تنهایی خود را پر کند.

حتی در برخی از کشورها نظیر فرانسه، کتابفروشی‌ها جزو مشاغل گروه اول قرار گرفته و باز بودن آنها در دوران قرنطینه هم ضرورت داده شده است که نشان از اهمیت کتاب و ارزش آن برای غلبه بر تنهایی و افسردگی است. در ایران هم در دوران همه‌گیری شاهد اقبال بیشتر علاقه‌مندان به کتاب و رشد محسوس کتابخوانی بوده‌ایم، تلاش برای باز بودن کتابفروشی‌ها می‌تواند پر کننده خلأیی باشد که در فضای ترسناک گسترش بیماری، مفری برای کتاب دوستان فراهم کند تا حداقل وجه دیرین فرهنگ ایران از این طریق آسیب نبیند.

همه می‌دانیم که فرهنگ امری مستمر و جاری است و نمی‌توان با بخشنامه و ابلاغیه جلوی جریان مدام فرهنگ را گرفت، و اینکه نشر و کتاب بدل به آخرین حلقه زنجیری شود که در هر گونه انسداد و تعطیل، کرکره این بخش را پایین بکشیم، جز نادیده گرفتن حقوق بخش عمده ای از شهروندان نیست. 

آقای رئیس جمهور بارها گفته‌اند نمی‌توانیم مانع کار و کسب مردم شویم، اما به راحتی بخشنامه به تعطیل کردن بخش فرهنگی کشور را می‌دهیم، انگار که اهالی این حرفه از مشکلات سخت اقتصادی و معیشتی مبری هستند. به نظرم، نشر و کتابفروشی جزو مشاغلی است که تعطیل بردار نیست و حق هست دولت در هر شرایطی اجازه تعطیلی بخش فرهنگ را ندهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول