اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

حجت‌الاسلام محمدابراهیم رئیس امور مساجد شد/ ۱۵ اصل برای مدیریت مسجد

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: اصل در مدیریت مساجد این است که اداره مسجد توسط مردم و با مشارکت حداکثری آنان باید انجام گیرد یعنی مردم نباید حضور تشریفاتی داشته باشند.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم رئیس امور مساجد شد/ ۱۵ اصل برای مدیریت مسجد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، آیین معارفه رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد صبح امروز یکشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به صورت مجازی برای رسانه‌ها برگزار شد و حجت‌الاسلام حسین محمد ابراهیم، به عنوان رئیس جدید مرکز معرفی شد.

حجت‌الاسلام محمد ابراهیم، متولد ۱۳۴۱ شهرری و دارای تحصیلات عالی حوزوی زیر نظر اساتیدی چون حضرات آیات اشتهاردی، اعتمادی، پایانی و وجدانی فخر در مشهد مقدس و قم است. وی دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه مفید قم بوده و علاوه بر تدریس در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) شهرری و مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع)، سابقه ۱۵ سال امامت جماعت در مساجد مختلف استان تهران از جمله مسجد خاتم النبیین (ع) و مسجد چهارده معصوم (ع) شهرری را نیز داراست.

سابقه ۲۵ سال مدیریت در سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (ودجا)، از اهم فعالیت‌ها و سوابق مدیریتی رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد است و از مهم‌ترین آنها می‌توان به رئیس دفتر امور روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی، رئیس اداره عقیدتی سیاسی سازمان هوا و فضا و رئیس اداره عقیدتی سیاسی صنایع الکترونیک ایران، اشاره کرد.

پیش از این، حجت‌الاسلام علی نوری، سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد در ۱۰ ماه گذشته بود.

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این مراسم اظهار داشت: در معارف دینی، مساجد با دو کلیدواژه نشانه‌گذاری شده است؛ یکی بیت‌الله و دیگری ناس که مقام معظم رهبری با تعابیر دلنشینی در پیام سال ۸۹ خود از این دوگانه برای وصف مسجد استفاده می‌کنند و می‌فرمایند: مساجد خانه خدا و خانه مردم، محل خلوت انس با خدا و جلوت مردم، جایگاه عبادت و پایگاه سیاست است.

وی افزود: از نگاه معظم‌له مسجد ابتکار ویژه اسلام و پیامبر است که آن را محل تجمع بر محور ذکر و توجه به خدا قرار داده‌اند و این جا «مرکز کارهای خوب» است.

حاج‌علی‌اکبری با طرح این سوال که آیا می‌توان تصور کرد جامعه اسلامی باشد و در جستجوی تمدن اسلامی باشد، اما مرکز اصلی ساخت انسان مومن در آن فعال نباشد، تصریح کرد: جامعه اسلامی با مسجد چه در وجه سخت و چه نرم شناخته می‌شود. انقلاب اسلامی ما حاصل مسجد بود و با این انقلاب ظرفیت‌های مسجد دوباره در میان مسلمانان شناسایی شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه در گام اول انقلاب در پاسداری از این نظام و در دوران دفاع مقدس هم مساجد پشتیبان و پای کار هستند، گفت: امروز در آغاز قرن جدید و در اوایل گام دوم این انقلاب هستیم که بیش از هر چیزی این حرکت بزرگ به مسجد نیاز داریم. در خودسازی، تمدن‌سازی و جامعه‌پردازی که کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم است باید از مسجد آباد، زنده، فعال و ... برسیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه به اداره مسجد فکر می‌کنیم که با چه اصول و قواعدی باید مساجد را مدیریت کرد، افزود: اصل اول در مدیریت مسجد، این است که اقامه نماز جماعت در سه وعده باید در مساجد برپا باشد و این تحت هیچ شرایطی کنار گذاشته نشود؛ زیرا این رسالت اصلی مسجد است. اصل دوم این است که مسجد برای همه است. اصل سوم این است که امام جماعت مدیر طبیعی مسجد و مانند طبیب در بیمارستان است. این مدیر طبیعی یعنی وزن تعینی دارد. اگر این اصل سوم جا بیفتد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

حاج علی اکبری ادامه داد: اصل چهارم در مساجد این است که اداره مسجد توسط مردم و با مشارکت حداکثری آنان باید انجام گیرد یعنی مردم نباید حضور تشریفاتی داشته باشند. اصل پنجم حفظ طهارت و قداست مسجد از آلودگی‌های مالی، سیاسی، مدیریتی و اخلاقی است. مسجد باید پاک باشد و این طهارت معنای بسیار وسیعی دارد و مرکز رسیدگی به امور مساجد برای این امر باید تلاش کند. اصل ششم حضور خانوادگی مومنین با تاکید بر حضور کودکان و نوجوانان در مسجد است. بنابراین برنامه‌های ما باید به شکلی باشد تا مردم را به صورت خانوادگی به مسجد بیاورد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور افزود: اصل هفتم، حفظ روحیه انقلابی مساجد است که نکته مقابل آن مساجدی است که دچار سکولاریسم پنهان هستند. اصل هشتم حفظ اصالت مدیریتی و برنامه‌ای مسجد است. باید مساجد را به عنوان واحد مستقل دید که داخل خودشان برنامه‌ریزی کنند. اصل نهم صیانت از حقوق مادی و معنوی مساجد است تا مانع از دست‌اندازی‌ها به مساجد شویم و حقوق مساجد را بگیریم. اصل دهم، بهره‌مندی حداکثری از تعاون و همکاری نهادهای فعال در مساجد است. اصل یازدهم تقویت روحیه و جهت‌گیری اجتماعی مساجد است. اصل دوازدهم ارائه تصویر هنرمندان و جذاب از مسجد طراز انقلاب اسلامی است. اصل سیزدهم الگوسازی و الگونمایی از مسجد طراز اسلامی است که اگر اهتمام داشته باشیم به این امرٰ به حرکت ما شتاب خواهد داد. اصل چهاردهم ایجاد، حفظ و تقویت ارتباط عمیق و همه‌جانبه میان مساجد است که اگر نیست باید ایجاد کنیم تا شبکه شوند و اقدامات مشترک در جامعه داشته باشند.

وی گفت: آخرین اصل، حفظ روحیه خدمتگزاری نسبت به خانه‌های خدا در غایت تکریم و تعظیم است که این اصول راهنما برای مواجهه با مساجد است.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول