اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دست‌درازی به طبیعت؛ قطع درختان به بهانه سرمایه‌گذاری گردشگری

قطع ۴۰۰ تن درخت جنگلی در منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران همراه با نفوذ و اعمال‌ نظر برخی افراد به بهانه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با سکوت قابل ‌تأمل متولیان زیست‌محیطی روبرو شده و این در حالی است که تاکنون هیچ طرح گردشگری نیز ارائه نشده است.

دست‌درازی به طبیعت؛ قطع درختان به بهانه سرمایه‌گذاری گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، مدتی قبل صحنه‌هایی دل‌خراش در قالب فیلم و تصویر در فضای مجازی منتشر شد که در آن افرادی در حال قطع درختان کهن‌سال در منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران بودند و دردی در دل بیننده می‌گذاشت که چگونه می‌شود این‌چنین فضای سبز در بهار طبیعت به یغما برود.

بشر در حفاظت از اکوسیستم نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و قطعاً مداخله بی‌مورد در محیط‌زیست همانند قطع درختان و جنگل‌زدایی به ضرر انسان‌ها تمام می‌شود.

درختان قطع‌شده در این منطقه از قوچان شاید عمری بیش از ۳۰ سال داشته باشند و همین امر نیز به دلیل عمیق بودن ریشه آن‌ها در زمین می‌تواند از فرسایش خاک جلوگیری کند.

منطقه باغچه شارک از توابع بخش مرزی باجگیران از دیرباز به‌عنوان یکی از نقاط گردشگری در خراسان رضوی به شمار می‌رود و بسیاری از مردم در روزهای تعطیل یا دیگر ایام سال با انتخاب این مکان تفریحی علاوه بر بهره‌مندی از سایه درختان سر به فلک کشیده در کنار رودخانه‌ای روان، از تمیزی و اکسیژن سازی درختان نیز استفاده می‌کردند.

طبق شنیده‌ها از مردم محلی گفته می‌شود فردی که خود را صاحب و مالک این زمین‌ها می‌داند به دنبال ایجاد مکانی با کاربری تفریحی و گردشگری در این منطقه بوده و با همین دلیل نیز اقدام به قطع درختان کهن‌سال و از بین بردن فضای سبز کرده است اما این سؤال را مطرح می‌کند که کدام محیط گردشگری قرار است ساخته شود که در آن درختان قطع می‌شود؟!

مجوزی که سازمان جهاد کشاورزی برای هرس درختان این منطقه صادر کرده است بر اساس تناژ بوده، یعنی فرد می‌تواند ۴۰۰ تن درخت را، حال به هر تعداد و اصله که می‌خواهد در نقطه‌ای که به وی اجازه داده شده است هرس نماید و جدای از این مسئله که چه میزان اصله درخت در زمین شخصی یا غیره به بهانه هرس، قطع شده باید بدانیم که همین تفاوت میان اصله و تن یک فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیر را در شارک باجگیران رقم زده است!

مگر نه این است که پس از ایجاد یک محیط گردشگری با کاربری‌های تفریحی و رفاهی در هر منطقه‌ای متولیان به دنبال ایجاد فضای سبز می‌روند اما در این طرح باید ۴۰۰ تن درخت نابود شود تا این‌چنین محیط گردشگری ایجاد شود؟!

منطقه باغچه شارک دارای زمین مشاع با آستان قدس رضوی است

دهیار روستای شارک از توابع بخش مرزی باجگیران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به قطع درختان منطقه باغچه، گفت: مقداری از درختان منطقه باغچه دارای متولی خصوصی است و شخصی به نام «م.ق»به‌عنوان مالک با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نامه‌نگاری‌هایی را انجام داده و مجوز گرفته است و این کار تنها هرس محسوب می‌شود نه قطع!

عباس مرادزاده با یادآوری اینکه این زمین مدتی بلاصاحب بود چون مالک آن در خارج ایران اقامت داشت، بیان کرد: سال گذشته نیز مقداری از درختان هرس شد که منابع طبیعی جلوگیری کرد اما مالک پس از متقاعد کردن این سازمان دوباره از جهاد کشاورزی مجوز گرفته است.

وی تصریح کرد: مقداری از این زمین متعلق به خانواده «ق» و مقداری هم در اختیار آستان قدس رضوی است که مدتی بلا صاحب بوده و مردم خسارت‌های زیادی به آن وارد کرده بودند اما الآن صاحبش آمده و می‌گوید دیگر نمی‌خواهد کسی داخل باغ من شود و آن را تصرف کند.

کسی توانایی مقابله با این فرد در زمینه نابود کردن درختان را ندارد

البته رئیس شورای اسلامی روستای شارک نظری دیگر داشت و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با گلایه و ابراز تأسف نسبت به قطع بی‌رویه درختان در منطقه باغچه این شهرستان، گفت: فردی به نام «م.ق» بدون جوابگویی به کسی و ارگانی اقدام به قطع درختان کرده و حتی به منابع طبیعی نیز گزارش شد و از قطع جلوگیری کردند اما کسی توانایی مقابله با این فرد را ندارد.

جواد اکبری یادآور شد: متأسفانه با این اقدام ناجوانمردانه، گردشگری در این منطقه مختل شده است و حتی مردم که در روزهای پایانی هفته برای استراحت و تفریح به این محل می‌آمدند دیگر نمی‌توانند حتی برای خرید ماهی به روستای شارک مراجعه کنند و ازاین‌رو اقتصاد مردم نیز دچار مشکل خواهد شد.


قطع ۳۲ اصله درخت در اراضی ملی به بهانه سرمایه‌گذاری!!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با یادآوری این مطلب که فردی به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی طی چند مرحله برای کارهای اداری و اخذ مجوزهای لازم به این اداره مراجعه داشته است، گفت: این فرد خود را سرمایه‌گذار بخش گردشگری در منطقه باغچه معرفی نموده و تنها یکی از وارثان و مالکان محسوب می‌شود چون این زمین دارای مالک‌های زیادی است.

امیر زمانی مقدم ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان از این شخص درخواست کرد تا علاوه بر اخذ وکالت از مابقی وارثان، یک طرح درزمینه سرمایه‌گذاری برای حوزه گردشگری ارائه دهد تا مجوزهای لازم ارائه شود و حتی اگر با کمبود زمین مواجه بود، منابع طبیعی ورود پیداکرده و زمین در اختیار این سرمایه‌گذار قرار دهد که این طرح و اخذ وکالت تاکنون انجام نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت چوب طی ماه‌های اخیر بالا رفته و قطعاً هرکسی را وسوسه می‌کند تا با قطع چوب و فروش آن‌ها پول زیادی را نصیب خود نماید، بیان کرد: تابستان سال گذشته حدود ۳۲ اصله درخت جنگلی در دوراهی روستای شارک کف بری شد که با اقدام سریع یگان حفاظت منابع طبیعی جلوی قطع گرفته و پرونده تخلف نیز تشکیل شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان با تأکید بر اینکه این سازمان تنها بر اساس مجوزهای صادرشده برای قطع درختان، می‌تواند مجوز حمل چوب را صادر کند، تصریح کرد: در اراضی کشاورزی مجوز قطع درختان در خارج محدوده شهری با مدیریت جهاد کشاورزی است که قطع درختان اخیر در منطقه شارک و زمین شخصی این فرد موردنظر، با مجوز جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

زمانی مقدم یادآور شد: تاکنون برای ۱۱ هزار و ۹۷۸ مترمربع زمین و قطع ۳۲ درخت پرونده قضایی تشکیل‌شده که این پرونده‌ها از سال ۹۸ در دستگاه قضایی جریان داشته ولی همچنان در مرحله بررسی کارشناسی قرار دارد و متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی افزود: در آذرماه سال جاری رأی اولیه تخلف این فرد مبنی بر قطع ۳۲ اصله درخت در اراضی ملی منطقه شارک به نفع منابع طبیعی و خلعیت برای این فرد صادر شد اما پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال‌شده است که باید در انتظار رأی جدید بود.

مجوز جهاد کشاورزی صرفاً هرس درختان در ملک شخصی بوده نه قطع درختان!!

طی تحقیقات انجام‌شده و اطلاعات به‌دست‌آمده توسط خبرنگار فارس مشخص شد که مجوز جهاد کشاورزی صرفاً برای هرس ۴۰۰ تن درخت در ملک شخصی بوده و در متن نامه نیز به‌صراحت متولی این زمین متعهد شده که از قطع درختان حاشیه رودخانه پرهیز کند.

مجوزی که سازمان جهاد کشاورزی برای هرس درختان این منطقه صادر کرده است بر اساس تناژ بوده، یعنی فرد می‌تواند ۴۰۰ تن درخت را، حال به هر تعداد و اصله که می‌خواهد در نقطه‌ای که به وی اجازه داده شده است هرس نماید و جدای از این مسئله که چه میزان اصله درخت در زمین شخصی یا غیره به بهانه هرس، قطع شده باید بدانیم که همین تفاوت میان اصله و تن یک فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیر را در شارک باجگیران رقم زده است!

همچنین مقررشده بود که اگر متقاضی خارج از تعهدات اقدام به هرس درختان حاشیه رودخانه و خارج ازملک شخصی کند مراجع قضایی با وی برخورد قانونی داشته باشند و البته کارشناسان جهاد کشاورزی اذعان کرده‌اند این هرس‌های انجام‌شده خیلی کوتاه و غیرمعمول بوده است.

پیگیری دستگاه قضایی در برخورد با مقصران قطع درختان منطقه باغچه شارک

دادستان عمومی و انقلاب قوچان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اخذ گزارش‌های مردمی در زمینه قطع درختان جنگلی مسیر حاشیه رودخانه امامقلی به شارک و حضور میدانی در منطقه، گفت: طی بررسی‌ها مشخص‌شده است که جهاد کشاورزی مجوز برای هرس داده و اکیداً ذکر شده که به حاشیه رودخانه دست ‌زده نشود.

حسین ولیدخت بابیان اینکه بحث مالکیت این زمین نیز در حال بررسی است، تصریح کرد: بستر رودخانه متعلق به امور منابع آب و جزو انفال بوده و باید کارشناسان آب منطقه‌ای در این زمینه نظر بدهند که آیا تجاوزی به حریم رودخانه انجام‌شده است یا نه؟

وی تصریح کرد: درزمینه اینکه آیا هرس درخت انجام‌شده یا قطع بوده هم باید کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اظهارنظر کنند که تاکنون گزارشی در این زمینه ارائه نشده است اما دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم قطعاً پیگیر تخلفات احتمالی خواهد بود و با مقصران برخورد جدی انجام می‌دهد.

جدای از این مسئله که باید کارشناسان درباره فرق میان هرس و قطع درخت نظر بدهند باید این نکته را موردتوجه قرارداد که اگر این سرمایه‌گذار بخش خصوصی که شنیده می‌شود سفارش‌ها و لابی‌گری‌های زیادی برای کار راه‌اندازی وی انجام‌شده است، آیا طرح اولیه‌ای برای ایجاد محیط گردشگری در این منطقه دارد یا طرح تنها ذهنی و فضایی بوده و در فضای حقیقی و روی کاغذ نمی‌توان اثری از آن یافت.

برای راه‌اندازی یک فضای گردشگری در روستاها باید در ابتدای کار یک طرح اولیه به دهیاری یا بخشداری محل موردنظر ارائه و پس از کسب نامه، مجوزهای موردنیاز از سازمان‌های متبوع همچون میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط‌زیست اخذ کرد که به نظر می‌رسد در این مورد همه سازمان‌ها حتی نمایندگان عالی دولت در دهیاری و بخشداری نیز از این طرح بی‌خبر هستند.

آیا جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی ارائه مجوز، نظارتی بر هرس درختان انجام داده است و آیا فاصله میان رودخانه تا جاده اصلی که درختان آن نیز به نامردی قطع‌شده جزء زمین‌های با مالکیت شخصی بوده یا اراضی ملی، که این‌گونه به تاراج رفته است؟

چرا در بهار طبیعت و فصل رویش درختان این اتفاق دریکی از مناطق تفریحی و تفرجگاهی قوچان در سایه غفلت و بی‌مسئولیتی برخی افراد رخ‌داده و جدای از شخصی بودن ملک این فرد که شاید از دیگر وراث نیز اجازه نگرفته است هیچ سازمانی جلوی از بین بردن منابع طبیعی و درختان را نگرفت!!

انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی و حامیان محیط‌زیست ورود جدی در این زمینه داشته باشند و خبرگزاری فارس هم همچنان پیگیر این مسئله خواهد بود.

=========================

گزارش از مجید جعفری مقدم

=========================

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول