اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شما آقای صیاد را می‌شناسید؟/ او یکپارچه نور است

آقای بهاء‌الدینی دوباره پرسید: «شما آقای صیاد را می‌شناسید»؟با سؤال دوم فهمیدم که حاج ‌آقا می‌خواهد به من بفهماند که صیاد را آن‌ طور که باید نمی‌شناسم.

شما آقای صیاد را می‌شناسید؟/ او یکپارچه نور است

خبرگزاری فارس - گروه حماسه و مقاومت: سپهبد شهید علی صیاد شیرازی حدود ۱۷ سال با آیت‌الله بهاءالدینی مراوده داشت. آیت‌الله همیشه می‌گفت: آقای صیاد یک روحانی است که یک مشت روحانی را به دور خود جمع کرده است. به مناسبت سالروز شهادت سپهبد صیاد شیرازی روایتی از نظر یک عارف الهی و استاد اخلاق درباره فرمانده ارتش را بخوانید:

شما آقای صیاد را می‌شناسید؟

یکی از دوستان ارتشی که گاهی خدمت آیت‌الله بهاءالدینی می‌رسید، نقل می‌کرد: «یک روز خدمت آیت‌الله بهاءالدینی رسیدم و سلام صیاد را به او رساندم. آقای بهاءالدینی در حالی‌ که پسرش هم آنجا بود، از من پرسید: «شما آقای صیاد را می‌شناسید»؟! گفتم: بله! او فرمانده من است. چطور ممکن است او را نشناسم؟!

دوباره پرسید: «شما آقای صیاد را می‌شناسید»؟ با سؤال دوم فهمیدم که حاج‌ آقا می‌خواهد به من بفهماند که صیاد را آن ‌طور که باید نمی‌شناسم.


لبخندی که سپبهد صیاد شیرازی در کنار استاد اخلاق بر لب دارد

با تعجب جواب دادم: نه آن‌ قدری که شما می‌شناسید. برای بار سوم که سؤالش را تکرار کرد، با فروتنی تمام گفتم: نه حاج ‌آقا، نمی‌شناسم.

بعد آیت‌الله بهاءالدینی گفت: «صیاد یکپارچه نور است». سه بار این جمله را تکرار کرد. بعد به من گفت که سلام من را به او برسان.

وقتی به تهران برگشتم، ماجرا را برای صیاد تعریف کردم. لبخندی زد و اشک در چشمانش حلقه زد. اشکش را با دستش پاک کرد و گفت: «خدا من را شرمنده نکند. حاج ‌آقا خیلی به من لطف دارد».


صیاد شیرازی در معیت رهبر انقلاب

درباره شهید

علی صیاد شیرازی متولد سال ۱۳۲۳ در شهرستان درگز استان خراسان است. او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستان وارد دانشکده افسری و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از آن دانشکده شد. شهید صیاد پس از طی دوره تخصصی توپخانه در آمریکا با درجه ستوان‌ یکم و سمت استادی، در مرکز آموزش توپخانه اصفهان به تدریس پرداخت و در همان شرایط در جهت ‌سازماندهی نظامیان انقلابی فعالیت خود را آغاز کرد. او بعد از انقلاب به‌ مدت چند سال در بخش‌های مختلف ارتش به ویژه در غرب کشور به پاسداری از کشور پرداخت. از جمله مهم‌ترین اقدامات او را می‌توان به تهیه طرح‌های عملیاتی که منجر به شکستن حصر شهرهای سنندج و پادگان‌های مریوان، بانه و سقز شد، اشاره کرد. 

شهید صیاد پس از خلع بنی صدر، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه‌اندازی کرد. در مهرماه سال ۱۳۶۰ به پیشنهاد رئیس شورای‌عالی دفاع از سوی امام خمینی (ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد. ۱۲ سال بعد در شهریورماه سال ۱۳۷۲ با حکم رهبر انقلاب به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد. با این وجود در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید غدیر با حکم مقام معظم فرماندهی کل قوا به درجه سرلشگری نایل آمد.

در نهایت این سرباز اسلام در ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه صبح روز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۷۸ در حالی که با اتومبیل خود قصد عزیمت به محل کارش از خانه داشت، مورد سوء قصد عوامل سازمان مجاهدین خلق قرار گرفت و به شهادت رسید. از این سردار اسلام ۲ پسر و ۲ دختر به یادگار مانده است. مزارش در قطعه ۲۹، ردیف ۳۰ میعادگاه عاشقان به فرهنگ ایثار و شهادت است.

روایت سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره عملیات انتقام شهید صیاد شیرازی را از اینجا بخوانید.

منبع:

بهداروند، محمدمهدی، تاریخ شفاهی دفاع مقدس: با نوای کاروان، روایت حاج صادق آهنگران، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۹.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول