اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

صرفه جویی 100 میلیون دلاری با تولید انبوه واکسن آنفلوآنزای ایرانی

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به رونمایی از واکسن آنفلوآنزای انسانی در البرز گفت: در صورتی که شرایط برای تولید انبوه این واکسن در داخل مناسب باشد، سالانه تا 100 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی دارد.

صرفه جویی 100 میلیون دلاری با تولید انبوه واکسن آنفلوآنزای ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، امیر فرشچی، نائب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز، صبح امروز در جمع خبرنگاران، در ارتباط با دستاورد مهم دستیابی به تولید ملی نخستین واکسن آنفلوآنزای فصلی (انسانی) در استان البرز با نام فلوگارد، گفت: این واکسن یکی از مهترین و استراتژیک ترین واکسن‌های سیستم درمانی دنیا است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا امروزه هنوز به توان تولید این واکسن نرسیده اند، گفت: در حال حاضر تنها یک شرکت در جهان واکسن آنفلوانزای نوترکیب تولید می کند و ما  دومین شرکت تولید کننده جهانی این واکسن هستیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز افزود: واکسن آنفلوآنزا از دیدگاه استراتژیک نقشی مهم در سیستم سلامت یک کشور دارد و خوشبختانه برای نخستین بار است که ما در تاریخ داروسازی کشورمان موفق به بومی سازی دانش تولید آن در ایران شده ایم.

وی با اشاره به اینکه شرکت «آریوژن فارمد» در یک همکاری تکنولوژیک با شرکت "نیواد فارمد" موفق به تولید انبوه واکسن آنفلوآنزای فصلی شده است، بیان کرد: در حال حاضر بر پایه یکسری مطالعات انجام شده با توجه به همزمانی شیوع بیماری آنفلوآنزا و کرونا در فصول پاییز و زمستان، مصرف واکسن آنفلوآنزا تا حد زیادی از درصد ابتلای افراد جامعه به بیماری کرونا جلوگیری می‌کند.

فرشچی با بیان اینکه تا قبل از بومی سازی تولید واکسن آنفلوآنزا تمام نیاز کشور به این محصول از طریق واردات و با پرداخت قیمت های بالا انجام می شد، افزود: از طرفی همزمان با شیوع کرونا واکسن آنفلوآنزا در سطح جهان کمیاب شد؛ در نتیجه یافتن آن و واردات این واکسن برای شرکتهای وارداتی هم سخت تر شد و با تولید داخلی آن ارزش این اقدام خیلی بیشتر نمایان می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر فقط نیاز معمول کشور به واکسن آنفلوآنزا در سال‌های قبل را مدنظر قرار دهیم، تولید داخلی آن حداقل ۳۰ میلیون دلار و در شرایط مناسب برای تولید بیشتر تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی البرز توضیح داد: همزمانی شیوع کرونا و بیماری آنفلوآنزا موجب شد که مصرف واکسن آن با افزایش همراه باشد و اگر فعلا کرونا مهار نشود به همان نسبت درخواست ها برای مصرف این واکسن آنفلوآنزا هم بیشتر می شود.

وی ادامه داد: دستیابی به تولید واکسن آنفلوآنزا در واقع اقدامی در راستای تکمیل زنجیره تکنولوژی هایی است که در شرکت آریوژن به ثمر رسیده است.

فرشچی بیان کرد: این شرکت دارویی خوشبختانه در سال ۹۹ بعد از تولید و به بازار رساندن داروی تمزیوا برای بیماران کرونایی امسال مفتخر به رونمایی از واکسن آنفلوآنزا شده است تا قدمی دیگر در راستای سلامت کشور بردارد.

وی در بخش دیگری در ارتباط با رقابت پذیری واکسن تولید شده آنفلوآنزا در ایران در قیاس با دیگر نمونه های خارجی گفت: اکنون در دنیا سهم عمده تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب فقط توسط یک شرکت معتبر انجام می شود و بر اساس مطالعه بالینی انجام شده تا کنون واکسن ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی از لحاظ اثربخشی و ایمنی مشابه اند.

مدیرعامل شرکت آریوژن فارمد با اشاره به اینکه در حال حاضر منتظر دریافت اخذ مجوز عرضه این واکسن به بازار از سوی سازمان غذا و دارو هستیم، عنوان کرد: امیدواریم که هرچه زودتر این پروسه تکمیل شود.

 وی در پاسخ به این پرسش که می توان بر روی صادرات واکسن آنفلوآنزای تولید ایران به دیگر نقاط دنیا متمرکز شد، عنوان کرد: با توجه به ظرفیتی که در حال حاضر در زمینه تولید این واکسن در کشور داریم، در کنار تلاش برای تامین نیاز داخلی در صورت دریافت درخواست های خارجی برای صادرات آن هم برنامه ریزی و اقدام خواهیم کرد.

فرشچی در مورد محصولاتی که قرار است در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت دانش بنیان آریوژن فارمد به بهره برداری برسد، افزود: تا پایان سال جاری حداقل از دو محصول دیگر رونمایی خواهیم کرد، مورد نخست یکی از آنتی بادی های مونوکلونال است که در  زمینه بیماری آرتریت روماتوئید(روماتیسم فصلی) مورد استفاده قرار می گیرد، محصول دیگر هم که فاز نهایی را طی کرده و امید است امسال بتوانیم مطالعات بالینی را به انجام برسانیم،‌ در درمان بیماری های خونی بسیار موثر است.

انتهای پیام/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول