اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

۵۰۰ پرستار در استان بوشهر جذب می‌شوند

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: اکنون ما به تعداد بیشتری پرستار نیاز داریم، که در آزمونی که در بهمن‌ماه ۹۹ برگزار شد ۵۰۰ نیروی جدید را جذب کردیم و در سال جاری نیز ۵۰۰ نیروی دیگر از طریق آزمون جذب خواهند شد.

۵۰۰ پرستار در  استان بوشهر جذب می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، سعید کشمیری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه واکسیناسیون افراد دارای بیماری خاص در حال انجام است، اظهار داشت: در این مرحله با بیماران خاص (بیماران مبتلا به ام.اس، دیالیزی و سرطانی) تماس گرفته خواهد شد و برای واکسیناسیون فراخوانده می‌شوند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: در حال حاضر در استان بوشهر ۴۰ درصد از کادر درمانی که باید واکسینه می‌شدند و سالمندان ساکن خانه سالمندان واکسن زده‌اند.

وی اضافه کرد: تاکنون در استان بوشهر ۱۰ هزار دوز واکسن دریافت کرده‌ایم و ۱۰ هزار دوز دیگر باید دریافت کنیم تا کادر درمان تکمیل شود و فعلا تعدادی محدودی برای سهمیه خصوصی (مطبها و درمانگاه‌های خصوصی) وارد شده که به زودی واکسیناسیون انجام می‌شود و هزینه آن رایگان است.

کشمیری افزود: با توجه به اینکه برخی پاکبانان با زباله‌های عفونی در ارتباط هستند، واکسیناسیون ایشان در اولویت قرار گرفته است که در حال حاضر در استان بوشهر نیز این کار در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در آینده افراد برای واکسیناسیون باید پرونده الکترونیک سلامت در مراکز بهداشتی داشته باشند و کسانی که پرونده ندارند ممکن است از قلم بیفتند.

کشمیری با اشاره به شماره تماس ۴۰۳۰ برای اطلاع از وضعیت پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد: هنوز فراخوانی برای واکسیناسیون همگانی انجام نشده ولی مردم می‌توانند پرونده را تشکیل دهند تا این آمادگی ایجاد شود و اسامی افراد استخراج شود.

وی ادامه داد: در استان بوشهر تمامی افرادی که در روستا زندگی می‌کنند پرونده الکترونیک سلامت دارند و در شهرها این رقم بالای ۹۰ درصد است و مابقی نیز باید برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

تزریق واکسن فقط در مراکز اعلام شده توسط دانشگاه صورت می‌گیرد
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: واکسن زنجیره سرمایی خاصی دارد و برای نگهداری آنها یخچال‌های خاصی مورد نیاز است همچنین از آنجا که بیمار ممکن است واکنش‌هایی نسبت به واکسن بروز دهد بهتر است در مراکز تحت مراقبت تزریق صورت گیرد.

کشمیری گفت: واکسیناسیون به صورت رایگان صورت می‌گیرد و واردات تنها از سیستم مرکز بهداشت انجام می‌شود، حراست و بازرسی دانشگاه بر آن نظارت کامل دارند و پوکه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

اولویت‌بندی در سند ملی واکسیناسیون
دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: طبق سند ملی واکسیناسیون، اولویت اول با کادر درمان ICU، بعد کادر درمان آزمایشگاه و رادیولوژی و دیگر بخش‌هاست، پس از آن نوبت به بیماری‌های خاص شامل تالاسمی، دیالیز و ...می‌رسد؛ اولویت بعدی سالمندان بالای ۵۵ سال و بعد از آن افراد زیر ۵۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

کشمیری افزود: تاکنون ۵۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک‌وی روسی وارد کشور شده که برای واکسینه کردن ۲۵۰ هزار نفر است و بعد از آن واکسن باهارات هندی و آخرین محموله نیز از کره‌جنوبی وارد شده که در مجموع یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد شده و تا کنون نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند.

مکانیسم واکسن‌های تزریق‌شده در ایران
کشمیری گفت: هر واکسن مکانیسم خاص خود را دارد؛ بعضی از آنها مانند واکسن هندی، ویروس کشته شده است و بعضی دیگر مانند واکسن روسی ویروس سرماخوردگی است که یک قطعه از ویروس کرونا در آن جایگذاری شده است.

وی افزود: در نهایت همه این واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن را نسبت به این بیماری فعال می‌کند و این را نیز باید مورد توجه قرار داد که شخصی که واکسن می‌زند ممکن است دوباره بیمار شود ولی بیماری خفیف است، به این معنا که اگر کسی واکسن زد میزان بستری وی کم شده و در صورت بستری شدن احتمال کمتری وجود دارد که در بخش ICU بستری شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تولید واکسن در ایران با مکانیسم ویروس کشته‌شده است بیان داشت: مطابق قولی که داده شده تولید واکسن در ایران تا پایان خرداد ماه به تولید انبوه می‌رسد و روزانه حداقل دو میلیون دوز واکسن تولید خواهدشد که توانایی تزریق روزانه یک میلیون دوز واکسن در کشور وجود دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عمر کرونا کم است، تحقیقات در مورد این ویروس نیز کم است، بنابراین طبق گزارشات منتشر شده، واکسن‌های کرونا حداقل شش ماه مصونیت دارند و پس از تزریق واکسن نیز همچنان باید از ماسک استفاده کرد و فاصله اجتماعی را رعایت کرد.

کشمیری تصریح کرد: در حال حاضر هیچ واکسن رسمی و تأیید شده‌ای برای افراد زیر ۱۸ سال تولید نشده است.

بهترین واکسن واکسنی است که به آن دسترسی دارید
دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: نمی‌توان گفت واکسن بدون عوارض است ولی قطعا منافع آن بیش از مضراتش است.

کشمیری با اشاره به موارد منع مصرف واکسن کرونا اضافه کرد: اگر کسی نسبت به واکسن‌ها به‌خصوص واکسن آنفلوآنزا حساسیت نشان داده است نباید فعلا از این واکسن استفاده کند.
وی افزود: هر واکسن بروشوری دارد که باید مطابق آن نسبت به تزریق اقدام کرد به عنوان مثال واکسن باهارات هندی برای افراد بالای 55 سال نباید تزریق شود زیرا هیچ تحقیقی بر روی این افراد صورت نگرفته است.

هر فرد دارای علامت را بیمار مبتلا به کرونا درنظر بگیریم
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در استانی با جمعیت بالای یک میلیون و دویست هزار نفر، ابتلای روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به کرونا، نشان از ورود به یک بحران جدیست.

کشمیری اظهار داشت: جابجایی جمعیتی در این شرایط فاجعه است و تجمعاتی مانند مراسم فاتحه و عروسی باعث بروز فجایعی می‌شود که گاه جبران‌ناپذیر است

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر با اشاره به رنگ‌بندی شهرستان‌ها بیان داشت: به زبان ساده، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هر شهرستان، اگر در روز ۶ نفر به تعداد بستری‌های مثبت بخش کرونا اضافه شود، این شهرستان قرمز است و به همین ترتیب افزوده شدن چهار نفر نارنجی،  دو نفر زرد و یک نفر آبی است.

وی اضافه کرد: ماهیت این بیماری به گونه‌ای است که ۸۰ درصد از مبتلایان بدون علامت هستند، ۲۰ درصد علامت‌دار می‌شوند و تنها عده‌ای از علامت‌دارها نیاز به بستری پیدا‌ می‌کنند.

کشمیری افزود: در کرونای انگلیسی هم همین نسبت وجود دارد و تفاوت آن با نوع قبلی در این است که تعداد مبتلایان در افراد جوان بیشتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش حجم مراجعه و وضعیت انفجاری کرونا در کشور با کمبود کیت تشخیص مواجه هستیم و از این پس هر فرد دارای علامت را بیمار مبتلا به کرونا در نظر می‌گیریم.

کشمیری اظهار داشت: هزینه بستری بیماران در بخش کرونای بیمارستان‌ها تنها پنج درصد فراشیز است که مبلغ کمی است و اگر کسی هم بیمه نباشد با یک مراجعه ساده به بیمه خدمات درمانی می‌تواند بیمه شود.

وی اضافه کرد: اگر فردی قادر به پرداخت ماهیانه بیمه نیز نباشد، دولت تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته که تا آنها بیمه شوند.

در استان بوشهر، کرونا تنها در مراکز دولتی درمان می‌شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در شهرستان گناوه، ICU بیمارستان سوانح و سوختگی و بخش بستری بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دارند؛ در شهرستان دیلم بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم (ع)، در شهرستان کنگان بیمارستان امام خمینی (ره)، در شهرستان عسلویه بیمارستان نبی‌اکرم (ص)، در شهرستان دشتی بیمارستان زینبیه، در شهرستان دشتستان بیمارستان شهید گنجی، در شهرستان تنگستان بیمارستان امام حسین (ع)، در شهرستان دیر بیمارستان امام هادی (ع) و در شهرستان جم بیمارستان توحید بخش بستری بیماران کرونایی دارند.

کشمیری اضافه کرد: در شهرستان بوشهر نیز علاوه بر بیمارستان شهدای خلیج فارس، بیمارستان قائم(عج)، بیمارستان سلمان فارسی تأمین اجتماعی و بیمارستان تخصصی قلب بیماران مبتلا به کرونا بستری و تحت درمان هستند.

وی تصریح کرد: اکنون ما به تعداد بیشتری پرستار نیاز داریم، که در آزمونی که در بهمن‌ماه ۹۹ برگزار شد ۵۰۰ نیروی جدید را جذب کردیم و در سال جاری نیز ۵۰۰ نیروی دیگر از طریق آزمون جذب خواهند شد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: جهت برخورد با تجمعات به مراکز بهداشت مراجعه کنید، مراکز بهداشت با هماهنگی با دادستانی و نیروی انتظامی با اینگونه تخلفات برخورد خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول