اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رئیس سازمان جهانی بهداشت: توزیع جهانی واکسن کرونا به‌شکل تکان‌دهنده‌ای نابرابر است

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد توزیع جهانی واکسن کووید-۱۹ به‌شکل تکان‌دهنده‌ای نابرابر است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت:  توزیع جهانی واکسن کرونا به‌شکل تکان‌دهنده‌ای نابرابر است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رئیس سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس خبری خود در ژنو اعلام کرد توزیع جهانی واکسن کووید-۱۹ به شکل تکان دهنده ای، نابرابر است.

«تدروس آدهانوم گبریسوس» رئیس سازمان جهانی بهداشت با اعلام این مطلب از کشور‌های جهان درخواست کرد تا از ابتکار «کووَکس» سازمان جهانی بهداشت حمایت کنند. هدف از این ابتکار سازمان جهانی بهداشت، تضمین دسترسی برابر کشور‌های مختلف به واکسن کووید-۱۹ است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی خود به این موضوع اشاره کرد که این سازمان، از همه کشور‌های جهان درخواست کرده است تا ظرف یکصد روز نخست سال میلادی کنونی، تزریق واکسن کووید-۱۹ را آغاز کنند. وی افزود شنبه، یکصدمین روز از سال کنونی است و از میان ۲۲۰ کشور جهان، ۱۹۴ کشور فرآیند واکسیناسیون را آغاز کرده اند، اما ۲۶ کشور هنوز این فرآیند را کلید نزده اند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت افزود توافق‌های دوجانبه در خصوص تحویل واکسن کووید-۱۹، این مخاطره را رقم می‌زند که نابرابری در دسترسی به واکسن، به شدت افزایش پیدا کند. وی همچنین تاکید کرد اکنون زمان مشارکت است، و نه سوداگری.

وی افزود «نابرابری تکان دهنده‌ای در توزیع جهانی واکسن همچنان وجود دارد. بیش از ۷۰۰ میلیون دوز واکسن در جهان مورد استفاده قرار گرفته، اما بیش از ۸۷ درصد از واکسن ها، در اختیار کشور‌های دارای درآمد بالا یا کشور‌های دارای درآمد متوسط به بالا قرار گرفته است. این در حالی است که کشور‌های دارای درآمد اندک، تنها دو دهم درصد از واکسن‌ها را در جهان دریافت کرده اند.»

وی در ادامه گفت «به طور متوسط، در کشور‌های دارای درآمد بالا، تقریبا یک نفر از هر چهار نفر، واکسن تزریق کرده است. اما در کشور‌های دارای درآمد پایین، این رقم برابر با یک نفر در میان بیش از ۵۰۰ نفر است. اجازه دهید این رقم را دوباره تکرار کنم: یک نفر در هر چهار نفر، در برابر یک نفر در هر ۵۰۰ نفر. »

«ماتشیدیسو موئتی» مدیر منطقه آفریقای سازمان جهانی بهداشت نیز پنجشنبه در نایروبی بیانیه‌ای را منتشر و در آن اعلام کرد سهم آفریقا از واکسن‌های کووید-۱۹ که تاکنون در جهان تزریق شده، کمتر از دو درصد است. در این بیانیه آمده است هر چند پیشرفت‌هایی در حال تحقق است، بسیاری از کشور‌های آفریقایی به دشواری توانسته اند از خط آغاز، فاصله بگیرند.

وی در این بیانیه نوشت دسترسی محدود به واکسن ممکن است باعث منحرف شدن تلاش‌ها با هدف مهار این بیماری همه گیر در قاره آفریقا شود، و اکنون تهدید آغاز موج سوم ابتلا به این بیماری نیز وجود دارد.

بر اساس آمار‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، ۴۵ کشور آفریقایی تاکنون واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند، ۴۳ کشور، مایه کوبی گروه‌های پرخطر را آغاز کرده اند و تقریبا ۱۳ میلیون دوز از ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسنی که تاکنون به این کشور‌ها تحویل شده، به مردم تزریق شده است.

«موئتی» افزود توزیع واکسن در قاره آفریقا به شکل همگن صورت نگرفته است، زیرا ۱۰ کشور حدود ۹۳ درصد از دوز‌های واکسن را دریافت کرده اند، و این در حالی است که مشکلات در پشتیبانی و تامین نیرو، باعث تضعیف فرآیند مایه کوبی جمعی در برابر ویروس کرونا شده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول