اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

میزگرد فارس‌من؛ پشت‌پرده مطالبه ده‌ها هزار نفری برای تحقیق‌وتفحص از ستاد ملی کرونا چیست؟

عملکرد ناموفق ستاد ملی کرونا در ماه‌های اخیر با انتقادات بسیاری از سوی مردم همراه بوده است، آن طور که مخاطبان فارس من خواستار تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد ملی کرونا شده اند.

میزگرد فارس‌من؛ پشت‌پرده مطالبه ده‌ها هزار نفری برای تحقیق‌وتفحص از ستاد ملی کرونا چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس، ستاد ملی کرونا عملکرد چندان روشنی ندارد، سخت‌گیری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پیک نخست،کروناهراسی در میان مردم، موافقت تلویحی با سفرهای نوروزی در آستانه پیک چهارم کرونا و سیاست‌های دوگانه در مواجهه با تورهای‌گردشگری و اماکن مذهبی تنها بخشی از سیاست‌های اشتباه و نانوشته ستاد ملی کرونا است، سیاست‌هایی که حالا مخاطبان فارس من را به ثبت کمپین‌های متعددی در این‌باره وا داشته است.

یکی از این کمپین‌ها «لزوم تحقیق و تفحص از ستاد ملی کرونا»  است. ثبت کنندگان این پویش معتقدند اعضای ستاد ملی کرونا نه تنها اقدامات مطلوب و اثرگذاری را برای مقابله با کرونا تدوین نکرده بلکه به فعالان طب اسلامی نیز بی توجه بوده‌اند. فارس من ثبت کنندگان این پویش را در میزگردی گرد هم آورد. متن زیر حاصل برگزاری این میزگرد است؛

 

حمیدرضا ضیایی، پزشک و محقق طب اسلامی و سنتی:

وزارت بهداشت مستقلا اراده‌ای از خود ندارد

اواخر بهمن سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد ستاد ملی کرونا تشکیل و مورد تأیید رئیس جمهور قرار گرفت. وزارت بهداشت نیز باید بحث کرونا را جمع می‌کرد اما نتوانست، این عدم موفقیت به دلیل تابعیت مطلق محض از سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذای جهانی است.

افرادی که در ستاد کرونا هستند اکثرا تحصیل کرده پزشکی و اغلب تحصیل کرده آمریکا و... هستند و با تخصص‌های غیرمرتبط. البته این تخصص‌ها مشکلی ندارند اما اکثرا تابع مطلق از سازمان بهداشت جهانی هستند.

 

 ستاد کرونا رژه‌ خیابانی خودروها را زود فراموش کرد!

ستاد ملی کرونا از زمان آغاز شیوع این ویروس در کشور، سمپاشی معابر و اماکن عمومی با خودروهای آتش نشانی و بعضا خودروهای نظامی را در دستور کار قرار داد. امروز از آن ها می پرسیم اگر این مواد و این سمپاشی مطلوب بود چرا تنها منوط به اوائل کرونا شد و امروز فراموش شده است؟ این یک خیانت بود و آن مواد چه آسیب هایی به مردم واردکرد!

 

فاطمه قاسمی، روانشناس:

کرونا هراسی، اقدامی که ستاد ملی کرونا در دستور کار قرار داد

پس از ورود کرونا، ترس و هراس بسیاری در جامعه القاء شد. یکی از بنیادی‌ترین غریزه‌های انسان ترس است و گاهی با استفاده از این ابزار انسان‌ها را برای انجام برخی امور، مجبور می‌کنند. به همین علل بیشتر کرونا هراسی کردند و در رسانه ها از کرونا گفتند و اخبار مرگ و میر را به صورت روزانه اعلامی می‌کردند.


ترساندن مردم از کرونا در کوتاه مدت جواب می‌دهد اما پس از مدتی اثربخشی خود را از دست خواهد داد اتفاقی که افتاد که در ۱۳ فرودین ماه سال گذشته، مردم رعایت کردند و هیچ گاه بیرون نیامدند. مردم پس از این اقدامات، نیاز داشتند تا ترس را برون ریزی کنند و سلامت روانی اشان به خطر نیفتد. براین اساس به یک دریچه هایی نیاز داشتند تا هیجانات را تعدیل کنند و برگزاری مراسم های معنوی از این دست هستند که تعادل روانی را به مردم می‌بخشند.

 

خانم میرزاییان، پژوهشگر حوزه رسانه:

رسانه‌ها در کرونا به درستی مدیریت نشدند!

متاسفانه در ماجرای کرونا، رسانه‌ها برای مواجهه با این رخداد مدیریت نشدند. ابتدا به شدت هجمه بسیاری برای مقابله با کرونا اعلام شد و ایجاد وحشت کردند. پس از این بود که رسانه‌های معاند مانع تبعیت مردم از تصمیم گیری‌های مدیران کشور شدند. این رسانه ها تنها آمار کرونا در ایران را پوشش دادند و همین یکی از مهمترین موضوعات بود که ایران را تحت الشعاع قرار داد و متولیان هم نتواستند رسانه‌ها را مدیریت درستی کنند.

حمیدرضا ضیایی:

ستاد ملی اشتباه کرد؛ روزی با دست‌کش و روزی دیگر با مواد شوینده

اوائل کرونا استفاده از دستکش را مهم می‌دانستند اما چهارماه بعد گفتند این دستکش‌ها برای مقابله با کرونا کارآیی ندارد، چرا که سازمان بهداشت جهانی موضوع را رد کرده است. یک روز دیگر با وایتکس می‌آمدند تخت های آی سیو را می‌شستند، هر مریضی که می‌آمد طبیعتا با مشکل مواجه می شد. وایتکس عاملی است که باعث مشکلات ریوی تشدید شود، حتی افراد عادی نیز با مشکلات جدی روبه رو می‌شوند.

 

آقای رئیسی باید به پرونده ستاد ملی کرونا ورود کند

داروهای سازمان بهداشت جهانی توصیه شده در ایران مورد استفاده قرار گرفت. در حقیقت اولین و بیشترین تحقیقات دنیا با حدود ۴۰ درصد در ایران صورت گرفت و داروها برای مقابله با کرونا و عفونت استفاده شد که نباید استفاده می‌شد و مصرف کنندگان آن با مشکلات جدی روبرو شدند و از دنیا رفتند! در پی این اقدامات بود که آقای ملک زاده به همین بهانه و دیگر بهانه‌های دیگر استعفا کرد و وزیر بهداشت نیز او را مقصر اصلی این اتفاقات جلوه داد.

آقای رئیسی تاکنون نتوانسته به موضوع عملکرد ستاد ملی کرونا ورود پیدا کند، چرا که پرونده‌های بسیاری وجود دارد که رئیس قوه قضاییه به آن باید ورود پیدا می‌کرد.

 

فاطمه قاسمی:

همه چیز را گردن مردم انداختند!

انداختن بار مسئولیت فجایع بوجود آمده بر دوش مردم و احساس گناه و سرزنش در کنار القای هیجان ترس مفرط تنظیمات روانی فرد را به هم می‌ریزد و رفتارهای پیش بینی نشده‌ای از طرف مردم را شاهد هستیم که گاه خیلی رعایت می‌کنند گاه اصلا ادعا می‌شود اعتقادی ندارند و تصمیمات غلط و دوگانه عامل اصلی ایجاد چنین بحران‌های است و ما هم نگران سلامت جسم مردم و هم سلامت روحی آنان هستیم.

حمیدرضا ضیایی:

ستاد ملی کرونا باید پاسخ بدهد که چرا واکسن آسترانزکا را وارد کرد؟

این گونه از فرمایشات رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۹ دی ماه بر می‌آید که تنها منظور این نیست که واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی نباید از این کشورها بارگیری شوند، علاوه بر آن باید به کشورهایی هم توجه کرد که با این دو کشور همکاری مالی و تجاری و دارویی دارند.

معاهده کواکس به خاطر این تشکیل شد که احتمالا ایران درباره واکسن‌های خارجی گارد و موضعی می‌گیرند، ایران هم عضو معاهده کواکس شد و با این حال، واکسن‌های چه برندهایی دیده شده است؟ واکسن آسترانزکا، نواکس، جانسون، سانوفی، اسپوتنیک، جز این سبدها هستند و باید بدانیم کدام کشور این‌ها را تولید می‌کند؟

ستاد ملی کرونا باید پاسخ بدهد که چرا واکسن آسترانزکا که در اسفندماه ۱۳ کشور اتحادیه اروپا استفاده از آن را به خاطر عوارض زیاد آن ممنوع کردند چرا شما دستور دادید پس از ممنوعیت، آن را برای درمان به ایران وارد کنند؟ توصیه می کنیم هر واکسنی که ستاد ملی کرونا تأیید کرد تزریق نکنید عکس آن را عمل کنید.

 

 فاطمه قاسمی:

آقایان در وزارت بهداشت اعلام کردند که داروهای اعلام شده طب سنتی درباره درمان کرونا هیچ مبنای علمی ندارند، بدون آن که آن را بررسی کند و یا صدای افراد محقق را بشنوند.چرا سیاست کرونا بر پایه پیشگیری قرار نمی‌گیرد درحالی‌که ما ببینیم کشور چین به‌صورت خاص اعلام کرده که من به وسیله داروهای سنتی خودم توانستم کرونا را درمان کنند و ستاد کرونا هیچ توجهی به این مبانی مبانی علمی که در کشورهای دیگه استفاده می‌شود و بیان می‌شود ندارد.


ایجاد ترس و رعب و وحشت در ایام کرونا مهم است که متأسفانه می‌بینیم که از پزشکان بیمارستان سینا بیان می‌کنند که یکی از علت‌های مرگ در اثر کرونا نه آلوده‌شده به ویروس کند بلکه ترس از کرونا و سکته قلبی بوده و این آمار بسیار بالایی دارند اما متأسفانه می‌بینیم به‌جای آنکه به مردم آرامش بدن درعین‌حال آموزش و مدیریت متأسفانه فقط باعث ایجاد ترس و رعب و وحشت از این بیماری می‌خواهند که مردم بیشتر رعایت بکنند درصورتی‌که همه واقف به تاثیر کوتاه مدت این روش هستند.

 

خانم میرازییان:

متاسفانه در ماجرای کرونا، رسانه ها برای مواجهه با این رخداد مدیریت نشدند. ابتدا به شدت هجمه بسیاری برای مقابله با کرونا اعلام شد و وحشت ایجاد کردند. پس از این بود که رسانه‌های معاند مانع تبعیت مردم از تصمیم گیری های مدیران کشور شدند این رسانه ها تنها آمار کرونا در ایران را پوشش دادند و همین یکی از مهمترین موضوعات بود که ایران را تحت الشعاع قرار داد و متولیان هم نتواستند رسانه‌ها را مدیریت درستی کنند.

 

 آقای قاسمی؛ حامی پویش:

من احساس می کنم با توجبه اطلاعاتی که داریم خطری که وجود دارد همین آینده احتمالا ماسک ما را با مشکل مواجه کند. امروز می بینیم که ما برای ایمنی تلاش می کنیم  اما احتمالا همین ایمن در آینده شناسایی شود که ناایمن شود.

خانم قاسمی:

مراکز مذهبی همچنان تعطیل اما جولان در مترو ادامه دارد
می گویند که از طریق ازدحام در مترو و اتوبوس که فضای بسته هستند و با ارتفاع سقف نهایت دو متر تا دو و نیم متر یا نهایت سه متر که اما با ازدحام بالا و صددرصدی امکان انتقال کرونا وجود ندارد و این‌ها بسته نمی‌شود. اما در مراکز مذهبی که فاصله‌ها رعایت می‌شود که تعداد محدود که سقف بلند و تهویه مناسب دارند اولین جایی‌که باید تعطیل شود این مراکز و هیئات و اماکن هستند و این یکی از مهم‌ترین سوالاتی که مردم با آن روبرو هستند.

همچنین در مورد چینش ستاد کرونا رهبر انقلاب در سال گذشته فرمودند که نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانیم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن‌وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد اما در عمل می‌بینیم که همواره هیچگونه مدیریتی در جهت برگزاری مناسک مذهبی انجام نمی‌شود و تمام ممنوعیت های مذهبی به طور بی سابقه ای یک ماه جلوتر اعلام میشوند.

خانم میرزاییان:
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ دکتر قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در اعتراض به رفتارهای دوگانه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: دکتر دوگانه تفریح_مذهب که خیلی الان دارد ایجاد چالش می‌کند، من نمی‌دانم الان وضعیت ترکیه چگونه است، ولی بر اساس اخبار غیررسمی، وضعیت ترکیه بهتر از عراق نیست، ما در مورد عراق محدودیت ایجاد می‌کنیم اما ترکیه تعداد زیادی در حال رفت و آمد هستند.


رییس جمهور علت این دوگانگی رفتار را حادثه خوزستان اعلام می‌کند در حالی که این دوگانگی رفتاری قبل از حادثه خوزستان هم از مدت‌ها قبل اعمال شده بود و روحانی ماجرای قرمز شدن خوزستان را بهانه این امر اعلام کرد که قابل پذیرش نیست.


قاضی‌زاده هاشمی در ادامه اعتراض خود می‌گوید: ما مراکز مذهبی را کنترل می‌کنیم، اما قشم کیش و غیره آزاد است! این دوگانه دارد ایجاد اذیت و آزار روحی می کند، حداقل جامعه مذهبی کشور را، می‌گویند اگر واقعاً بحث کنترل هست باید برای همه جا باشد، بنده خودم به عنوان یک پزشک معتقدم باید قرنطینه باشد و اگر درباره مراکز مذهبی انجام می‌شود، چرا برای مراکز تفریحی نباید اعمال شود که ما جوابی برای پاسخگویی نداشته باشیم؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول