اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سند پیشنهادی حفاظت پایدار از جنگل‌های زاگرس بررسی می‌شود

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به سند پیشنهادی راهبردی حفاظت و مدیریت پایدار بوم‌سازگان زاگرس، گفت: یک میلیون و 400 هزار هکتار از این جنگل‌ها طی 10 سال گذشته تحت تأثیر پدیده خشکیدگی با درجات مختلف قرار گرفته است.

سند پیشنهادی حفاظت پایدار از جنگل‌های زاگرس بررسی می‌شود

 سیداسماعیل صالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اینکه یک میلیون و 400 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس طی 10 سال گذشته تحت تأثیر پدیده خشکیدگی با درجات مختلف قرار گرفته است، گفت: آفات، امراض، تغییرات اقلیمی، افزایش دما، ریزگردها و بهره‌برداری‌های ناپایدار و خارج از توان جنگل توسط انسان از عوامل ایجاد این خشکیدگی‌ها است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سند راهبردی حفاظت از جنگل‌های زاگرس توسط سازمان جنگل‌ها تدوین و برای بررسی نهایی به استان‌ها ارسال شده است تا نظرات استانی در آن لحاظ شود.

وی افزود: در حدود 70 درصد از گیاهان دارویی و صنعتی در این ناحیه رویشی و 40 درصد از منابع‌آبی شیرین کشور از منطقه رویشی زاگرس تأمین می‌شود.

صالحی با بیان اینکه سند راهبردی حفاظت از جنگل‌های زاگرس دارای 13 بند و 4 تبصره است، اضافه کرد: دستیابی به انسجام سازمانی و مدیریت جامع در بوم‌سازگان زاگرس، سالم‌سازی و افزایش تاب‌آوری، بهبود معیشت جوامع محلی و حذف بهره‌برداری‌های ناپایدار با مشارکت مردم، سازگاری طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی با بوم‌سازگان زاگرس، تحقیقات آموزشی و ترویج دانش بومی و آشکارسازی تغییرات و پایش بوم‌سازگان از راهبردهای این سند به شمار می‌آید.

وی توضیح داد: در این سند باید به صورت ویژه به نقش مشارکتی مردم در حفاظت از جنگل‌های زاگرس پرداخته و همچنین عوامل موثر بر تخریب و زوال جنگل‌ها شناسایی و در از بین بردن آن‌ها اقدام شود.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول