اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی با تدوین استانداردملی جدید ارتقا می‌یابد

سال گذشته با تلاش شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 10 استاندارد جدید در این حوزه تدوین شد.

سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی با تدوین استانداردملی جدید ارتقا می‌یابد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از رسالت‌های مهم شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداردسازی فعالیت های آزمایشگاهی است. شبکه تلاش می کند تا از روش‌های گوناگون مانند حمایت از آزمایشگاه‌ها در زمینه کالیبراسیون تجهیزات، استقرار استاندارد ISO/IEC 17025، آموزش مدیران، ارتقای کیفیت خدمات و تدوین استانداردها این موضوع را محقق کند. در واقع انجام آزمون در آزمایشگاه‌ها بر اساس روش‌های درست و صحه‌گذاری شده و بر اساس استاندارد، موجب اطمینان از نتایج و افزایش اثربخشی آن می‌شود.

سال گذشته شبکه آزمایشگاهی ۲۵ عنوان استاندارد را به منظور تدوین به سازمان استاندارد پیشنهاد داد که از این میان، ۱۰ مورد برای تدوین به عنوان استاندارد ملی پذیرفته شد. این استانداردها در زمینه روش انجام آزمون است و در کمیته های مختلف صنایع شیمیایی، فلزشناسی، آب و آبفا، اندازه شناسی و مهندسی پزشکی، مطرح و بررسی شدند.

در حال حاضر، مراحل تدوین 9 استاندارد به طور کامل به پایان رسیده و در مرحله دریافت شماره ملی هستند. «تعیین مساحت سطح ویژه پودرهای فلزی به روش جذب سطحی فیزیکی»، «روش آزمون مساحت سطح کاتالیست و حامل های کاتالیست»، «راهنمای تصحیح اثرات بین عنصری در آنالیز طیف سنجی پرتو ایکس» و «راهنمای آنالیز عنصری با طیف‌سنج فلورسانس پرتو ایکس براساس تفکیک طول موج»، تعدادی از این استانداردها است.

شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با تشکیل کارگروه های تخصصی تلاش کرده است زمینه به اشتراک گذاری دانش و تجربه کارشناسان و متخصصان آزمایشگاهی کشور را فراهم کند. اعضای این کارگروه ها از کارشناسان آزمایشگاه‌های مختلف از سراسر کشور هستند. یکی از فعالیت‌های تخصصی این کارگروه‌ها، تدوین استانداردهای ملی دستگاهی و روش‌های انجام آزمون است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول