اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

روزی که آمریکا اعتراف کرد: دست ما پشت عراق بود

۱۱ آوریل سال ۱۹۹۲ «جرج هربرت واکر بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعتراف کرد: «کمک واشینگتن به بغداد در جنگ ۸ ساله برای رویارویی با ایران بود نه حمایت از صدام»؛ حقایقی که انکار می‌شد به‌وضوح آشکار شد و رسوایی دروغگویی آمریکا بیش‌تر شد.

روزی که آمریکا اعتراف کرد: دست ما پشت عراق بود

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ایران در جنگ تحمیلی همیشه می‌گفت که فقط با صدام طرف نیست؛ بلکه با ابرقدرت‌های نظامی دنیا می‌جنگد که با انقلاب ایران و با پیام ایران برای جهانیان مخالفند. ایران می‌دانست که چنین است و دیگران هم می‌دانستند، اما انکار می‌کردند و به جایش ژست صلح‌طلبی می‌گرفتند. همان‌موقع، اطلاعاتی هم فاش می‌شد که نشانه حمایت مستقیم و مؤثر غربی‌ها و آمریکا از ماشین جنگ رژیم بعثی بود، ولی آمریکا تا می‌توانست این حمایت‌ها را پنهان می‌کرد تا این‌که جنگ تمام شد و بالاخره بوش پدر اعتراف کرد به آن همه خیانت‌های آمریکا به مردم ایران. معلوم شد این گناه نابخشودنی به‌واقع حقیقت دارد که دست آمریکا در خون مردم ایران است. در سال‌های جنگ تحمیلی بوش پدر معاون «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا بود و بعد هم خودش رئیس‌جمهور شد و همان‌موقع اعتراف کرد به خیانت‌های آمریکا. حالا این خیانت‌ها یا به قول خودشان حمایت‌ها از صدام برای رویارویی با ایران چه بود و با چه هدفی؟

«طارق عزیز» وزیر خارجه صدام با ریگان و بوش پدر گل می‌گوید و گل می‌شنود!

تقویت ارتش عراق توسط ۳۰ کشور

یک فهرست بلندبالا از کمک‌های آمریکا به عراق در ۸ سال جنگ تحمیلی وجود دارد که شرح همه آن‌ها چند کتاب می‌شود. این کمک‌ها از انواع نظامی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و اطلاعاتی بود و پایان نداشت انگار. تازه این فقط کمک‌های آمریکاست و بماند که ابرقدرت‌های نظامی از جمله شوروی سابق انواع هواپیماهای جنگی سوخو، میگ و توپولوف و همچنین تانک تی ۷۲، انواع توپ و کاتیوشا و موشک‌های دوربرد را در اختیار ارتش صدام قرار داد و دولت فرانسه انواع هواپیماهای میراژ و سوپراتاندارد و موشک‌های اگزوسه و رولاند را و آلمان و انگلیس انواع موشک‌ها و تجهیزات جنگی و هر چه داشتند را. در مجموع بیش‌ از ۳۰ کشور به عراق کمک می‌کردند و در این میان آمریکا، دیگران و حتی کشورهای منطقه را تشویق می‌کرد به حمایت اطلاعاتی و تجهیزاتی و سیاسی از رژیم بعثی بپردازند.

بنا به اسناد فاش‌شده کمک‌های نظامی آمریکا از سال ۱۳۶۱ افزایش یافت و آمریکایی‌ها برای شروع ابتدا روابط دیپلماتیک با عراق را ترمیم کردند و همه موانع قانونی در مسیر ارسال تجهیزات برای رژیم بعثی را از میان برداشتند.

آمریکایی‌ها در سال ۱۳۶۲ برای شروع، ۴۸ فروند بالگرد نظامی بل ۲۱۴ به عراق تحویل دادند. تأسف‌بار این‌که این بالگردها را ایران پیش از انقلاب اسلامی سفارش داده بود و حتی کارخانه سازنده‌اش هم متعلق به ایران و البته مصادره شده توسط آمریکا بود.

در کتاب «قوی‌ترین شریک جرم» اسنادی از همراهی آمریکا با صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران ارائه شده است

صدام توان مقاومت نداشت

در تمام سال‌های جنگ تحمیلی تجهیزاتی نبود که عراق لازم داشته باشد و آمریکا و دیگران برایش تأمین نکنند. همین شد که جنگ طولانی شد وگرنه صدام توان مقاومت نداشت ۸ سال. «مارین ویلمسه» در کتاب «قوی‌ترین شریک جرم» به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌نویسد: «بسیاری از قدرت‌های غربی با سلاح و اعتبارات مالی خود سهم عمده‌ای در طولانی شدن، تشدید، افزایش تلفات و دوام درگیری دو طرف داشتند. برای نمونه فرانسه و آلمان به‌طور مستمر سلاح‌های پیشرفته به عراق می‌دادند و بریتانیا برخی از قطعات یدکی تجهیزات نظامی این کشور را تأمین می‌کرد. علاوه‌ بر مداخله قدرت‌های غربی، اتحاد شوروی نیز مهم‌ترین صادرکننده سلاح به عراق به شمار می‌آمد. لیبی و سوریه طرفدار ایران بودند؛ در حالی که بسیاری از کشورهای خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی، کویت و اردن ـ که قدرت نظامی نیرومندی نداشتند ـ عمدتا با کمک‌های مالی مستمر، عراق را حمایت می‌کردند.»

وی آمریکا را مهم‌ترین بازیگر خارجی جنگ ایران و عراق می‌داند و می‌افزاید: «صرف‌نظر از دو بازیگر عمده این جنگ، دست‌کم قدرت سومی نیز در این میان ایفای نقش می‌کرد که آمریکا بود. تقریبا در همه آثاری که در آن به نوعی به جنگ ایران و عراق پرداخته شده، نقش آمریکا کم‌رنگ شده یا اصلا بدان توجه نشده است.»

صدام با کمک آمریکا و برخی کشورهای غربی و عربی، ماشین جنگی رژیم بعثی را در مقابل ایران سر پا نگه ‌می‌داشت

گناه نابخشودنی آمریکا

از همه این‌ حمایت‌های خائنانه اگر بتوان گذشت، کمک‌های اطلاعاتی به رژیم بعثی کاملا نابخشودنی است. آمریکا از همان نخستین هفته‌های آغاز جنگ چهار هواپیمای شناسایی آواکس را به منطقه فرستاد و اطلاعاتی را که آواکس‌ها از مواضع و تحرکات نیروهای ایرانی جمع‌آوری می‌کردند به همراه تصاویر ماهواره‌ای در اختیار رژیم بعثی می‌گذاشت. نشریه «ساندی تایمز» در این ‌باره نوشته است: «رابطه مستقیم میان سازمان سیا و سفارت آمریکا در بغداد برقرار شد و دولت عراق این امکان را یافت تا از وضعیت هواپیماهای ایرانی پس از برخواستن به سرعت آگاه شود. همچنین آمریکایی‌ها ادعا کردند که هر ۱۲ ساعت یک‌بار از وضعیت نیروی زمینی ایران آگاهی می‌یابند و این موضوع برای عراق امتیاز مهمی محسوب می‌شد.»

«کنت تیمرمن» خبرنگار و نویسنده سیاسی نیز در این‌ باره می‌نویسد: «دولت ریگان با تلاش چند سازمان و مشارکت وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و سیا به حمایت از عراق برخاست. یکی از عناصر مهم این حمایت، موافقت رئیس سازمان سیا با این مسأله بود که آمریکا اطلاعات بسیار حساس و ارزنده مربوط به فعالیت نیروهای ایرانی را به یاری هواپیماهای آواکس... در اختیار عراق بگذارد.»

رهبر انقلاب با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه غرب از صدام، جنگ تحمیلی را مقاومت و پیروزی مردم ایران در برابر قدرت‌های جهان می‌دانند

عاقبت چه شد؟

گناه نابخشودنی دیگر آمریکا و غربی‌ها تأمین سلاح‌های شیمیایی برای رژیم بعثی بود و این دیگر «یکی داستان است پُر آب چشم»! بگذریم؛ تمامی که نداشت این دشمنی‌ها و خیانت‌ها و آخر سر هم آمریکا به‌ نفع رژیم بعثی خودش وارد درگیری نظامی با ایران شد و شد «جنگ نفتکش‌ها».

حال، روایت رهبر انقلاب را بخوانیم از جنایات رسوای آمریکا و غرب علیه مردم ایران در جریان جنگ تحمیلی که در یک سخنرانی در سال ۱۳۹۶ جان کلام را فرمودند: «لشکرهای رژیم صدام در اول جنگ، لشکرهای معدودی بودند. امکاناتشان هم امکانات متعارف بود [اما] با گذشت زمان ـ هرچه زمان گذشت، ۶ ماه گذشت، یک سال گذشت، دو سال گذشت ـ روزبه‌روز به این امکانات افزوده شد. خب جنگ امکانات را از بین می‌برد. ما مثلاً اول جنگ یک مقدار تانک داشتیم، بعد بعضی‌اش از بین رفت؛ فرض کنید که مقداری توپخانه داشتیم، بعضی‌اش از بین رفت؛ مهمات داشتیم خیلی‌هایش از بین رفت؛ قهراً در جنگ مصرف می‌شود، جنگ امکانات را کم می‌کند.

هرچه جنگ پیش می‌رفت، امکانات رژیم بعثی چند برابر می‌شد؛ چه کسی به او می‌داد؟ فرانسه، انگلیس، آلمان، آمریکا؛ شوروی هم که ضد آمریکا بود، در این قضیه همراه آمریکا وارد میدان شد؛ آن هم به دلیل خاص خود: [چون] شوروی تعداد نسبتاً زیادی جمهوری‌های مسلمان دارد؛ حرکت اسلامی، انقلاب اسلامی در ایران موجب می‌شد که آن جمهوری‌ها به فکر هویت اسلامی خودشان بیفتند؛ دولت شوروی حاضر نبود، لذا او هم در این قضیه ـ در قضیه‌ جنگ علیه ما، در قضیه‌ مبارزه‌ علیه ما ـ کنار آمریکا، دشمن دیرین خودش ایستاد. پس شد آمریکا، شوروی، ناتو ـ [اعضای] پیمان ناتو که اروپا و آمریکا و مانند این‌ها هستند ـ و همه‌ قدرت‌های مسلط دنیا که پشت‌ سر صدام قرار گرفتند علیه جمهوری اسلامی، برای این‌که جمهوری اسلامی را از بین ببرند. هدف این بود؛ هدف، فتح خرمشهر یا قصر شیرین یا مانند این‌ها نبود، هدف این بود که بیایند؛ کمااینکه همان اول کار صدام گفت که ما امروز این‌جا مصاحبه می‌کنیم، یک هفته‌ دیگر در تهران مصاحبه خواهیم کرد؛ این‌جوری برنامه‌ریزی کرده بود.

این، عامل جنگ بود؛ یعنی جنگ تحمیلی یک توطئه‌ عظیم بین‌المللیِ قدرتمندترین قدرت‌های دنیا بود علیه جمهوری اسلامیِ تازه پدید آمده. مثل اینکه همه‌ حیوانات وحشی بخواهند به یک انسان تنها و بی‌سلاح و بی‌دفاع حمله کنند؛ در واقع این‌جوری بود.

جمهوری اسلامی، آن‌روز نه نیروهای مسلح‌ منظمی داشت، نه دستگاه اطلاعاتی مرتب و منظمی داشت ـ اول انقلاب بود دیگر، همه‌چیز به هم ریخته بود ـ جمهوری اسلامی تنها چیزی که داشت، ملت باایمان و رهبر مقتدری مثل امام بزرگوار بود؛ این تنها چیزی بود که ملت داشت. همین کشور فرانسه در وسط جنگ، پیشرفته‌ترین هواپیماها و بالگردهای خودش را داد به عراق؛ همین کشور آلمان، مواد شیمیایی و سمّی را در اختیار رژیم صدام گذاشت برای اینکه بتواند در جبهه‌های جنگ از مواد شیمیایی استفاده کند.

این‌هایی که امروز به اتهام مصرف مواد شیمیایی، فلان گروه را، فلان کشور را مورد تهاجم قرار می‌دهند، رسماً، علناً مواد شیمیایی را در اختیار صد‌ام قرار دادند که او بمب شیمیایی درست کند، سلاح شیمیایی درست کند و در جبهه‌ها به‌ کار ببرد... انگلیس‌ها کمک کردند، آمریکایی‌ها کمک کردند، نقشه‌های جنگی و ماهواره‌هایشان کمک کردند، همه‌ دستگاه‌های شیطانی عالم به این شیطانِ بدبختِ متکبرِ مغرورِ خودخواه ـ یعنی صدام ـ کمک کردند علیه جمهوری اسلامی، که این جنگ به وجود بیاید و این جنگ ادامه پیدا کند و این جنگ با پیروزی او تمام بشود. البته همه‌ این تلاش‌ها مثل تیری بود که به سنگ بخورد، به خاک بخورد؛ و علی‌رغم همه‌‌ آن‌ها، هشت سال خودشان را کشتند که یک وجب از خاک جمهوری اسلامی را در اختیار بگیرند، [اما] نتوانستند؛ در طول هشت سال ملت ایران بر تمام این قدرت‌ها پیروز شد».

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۲ فروردین مصادف با ۱۱ آوریل میلادی و ۲۸ شعبان هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «ابن حاجب» محدث و مورخ مشهور در سال ۶۳۰ قمری
ـ رحلت عالم فرزانه «ملا حسینقلی همدانی» استاد بزرگ اخلاق در سال ۱۳۱۱ قمری
ـ درگذشت «ابن تلمیذ» پزشک و دانشمند مشهور در سال ۱۱۶۵ میلادی
ـ تصرف سرزمین سیبری توسط ارتش روسیه در سال ۱۶۳۳ میلادی
ـ آغاز عملیات «بیت‌المقدس ۵» در جریان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۷ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول