اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

جولان کرونا زیرسایه بی‌‎تفاوتی مردم/ کسبه بازار خواستار حمایت دولت در وضعیت قرمز کرونا هستند

کم توجهی به رعایت شیوه‌‎نامه های بهداشتی مقابله با کرونا و خریدهای آخر سال و تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا شاهد پیک چهارم کرونا در کشور و قرمز شدن بسیاری از استان‎ها از جمله گلستان باشیم.

جولان کرونا زیرسایه بی‌‎تفاوتی مردم/ کسبه بازار خواستار حمایت دولت در وضعیت قرمز کرونا هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با توجه به عدم رعایت شیوه‎نامه‎های بهداشتی از سوی مردم‌ و عدم سخت‎گیری مسوولان در خصوص مسافرت‎‌های نوروزی متأسفانه پیک چهارم کرونا در کشور آغاز و رنگ بسیاری از شهرهای ایران قرمز شد، هر چند در روزهای منتهی به آخر سال شاهد کاهش چشمگیر تعداد فوتی‎‌های کرونا بودیم اما بی‎‌تفاوتی مردم در خصوص خریدهای آخر سال و افزایش دورهمی‌های خانوادگی و باز شدن مسیرها برای سفر رفتن به تعطیلات نوروزی موجب جولان کرونا در این روزها شده است تا جایی که روز گذشته ۱۹۳ فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در کشور ثبت شد، در این میان وضعیت گلستان هم چندان خوشایند نیست، ۶ شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد.

طی یک سال گذشته هر زمان کشور در وضعیت قرمز قرار می‎گرفت تعطیلی برخی مشاغل و کاهش حضور کارمندان در محل کار یکی از برنامه‌‎های اصلی ستاد مقابله با کرونا بود روز گذشته نیز استاندار گلستان در ستاد مقابله با کرونا بر کاهش تعداد کارکنان در تمام دستگاه‌های اجرایی و تعطیلی بازار  تأکید کرد، با این وجود گویی این مصوبه نه تنها در گلستان بلکه به دلیل مشکلات اقتصادی مردم در اکثر استان‎ها و شهرهای قرمز کشور نیز اجرایی نمی‌‎شود.

مردم معتقد هستند با افزایش روز افزون قیمت‌‎ها نمی‎توان مشاغل را تعطیل کرد چرا که حمایتی از سوی دولت و مسوولان انجام نمی‌‎شود.

* کسبه بازار خواستار حمایت دولت در وضعیت قرمز کرونا هستند

در همین رابطه یکی از کسبه گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تمام کسبه و کارمندان به وضعیت کرونا واقف هستند، همه ما می‎‌دانیم که این ویروس با کسی شوخی ندارد حتی ورزشکار کشور را از پای در آورد اما واقعیت تلخ در جامعه من را وادار می‎‌کند برای معیشت خانواده مغازه خود را باز نگه دارم چرا که هر روز با یک افزایش قیمت مواجه می‎‌شوم.

آقای حسینی تصریح کرد: یک ماه دیگر موعد سر رسید چک بانکی اینجانب است، اگر در روز مقرر این چک را نتوانم پاس کنم چه کسی به من کمک خواهد کرد؟ آیا مسوولانی که تصمیم به تعطیلی می‎‌گیرند به این مشکلات نیز فکر می‎کنند؟ آیا در این شرایط آنها به من کمکی خواهند کرد؟

وی اضافه کرد: وقتی من و سایر همکارانم شاهد همکاری و کمک از سوی دولت و مسوولان نباشیم مجبور هستیم‌ برخلاف میل خود برای حفظ آبرو و گذران زندگی مغازه خود را باز نگه داریم، در واقع تعطیلی کمر کسبه را زیر بار مشکلات خم می‎کند.

* عادی‌انگاری کرونا از سوی مردم و مسوولان

یک شهروند گلستانی نیز با بیان اینکه کرونا برای مردم و مسوولان عادی شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ازدحام و شلوغی در اداره‌‎ها، بانک‎‌ها و بازارها مبین این‌حرف است که کرونا دیگر برای مردم و مسوولان جدی نیست.

خانم زمانی تصریح کرد: اوایل شیوع کرونا وقتی شهری در منطقه زرد و نارنجی قرار می‎گرفت نیمی از کارمندان باید در محل کار حضور پیدا می‎کردند اما این‌امر به تازگی چندان رعایت نمی‎شود.

*رعایت شیوه‎‌نامه‌‎های بهداشتی باید دو سویه از طرف مردم و مسوولان باشد

وی با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‎‌های بهداشتی باید دو طرفه باشد، افزود: متأسفانه دولت در زمان قرمز شدن وضعیت کرونا تنها از مردم انتظار کمک دارد چند سالی می‌‎شود که مسوولان در هر شرایطی انتظار کمک از سوی مردم را دارند گویی وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده‎اند.

شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: اگر دولت از کارمندان و کسبه می‌‎خواهد با نیمی از ظرفیت در محل کار حضور پیدا کنند و برخی مشاغل نیز تعطیل شود باید اقدامی در جهت دلگرمی مردم نیز انجام دهند اینکه هر روز مشاغل تعطیل باشد و کسی پاسخگوی مشکلات مردم نباشد، راهکار تلقی نمی‎‌شود.

زمانی بیان کرد: مردم اگر اقدامی از سوی دولت مشاهده کنند بدون تردید همکاری بیشتری خواهند داشت اگر دولت واکسینه عمومی را هر چه زودتر آغاز کند مردم نیز شیوه‌نامه‌‎ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا را جدی‎تر خواهند گرفت.

*سرعت سرایت کرونا بسیار نگران‌کننده است، مردم در خانه بمانند

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان نیز در خصوص وضعیت کرونا در کشور و استان اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، تا روز گذشته (شنبه) از ۱۴ شهرستان گلستان ۶ شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی قرار داشت.

ناهید جعفری با بیان اینکه سرعت فراگیری و سرعت کرونا بسیار زیاد است، افزود: اگر اصرار به ماندن در خانه داریم به دلیل سرعت رشد و سرایت بیماری است.

وی بیان کرد: روز گذشته ۴۴۰ بیمار بستری و بیش از ۱۰۰ پذیرش جدید برای کرونا در استان داشتیم در حالی‎که هفته گذشته تعداد بیماران بستری ۳۰۰ نفر بود در واقع سرعت سرایت بیماری بسیار نگران‌کننده است و می‌‎طلبد مردم دست به دست هم دهند، شیوه‌نامه‎‌های بهداشتی را رعایت و بیشتر مراقب خودشان باشند.

* انجام تست رایگان کرونا برای بیماران

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان افزود: وقتی بیماری در پیک واقع می‌‎شود و با حجم وسیعی از بیماران مواجه هستیم تنها راه چاره آن تعطیلی برخی مشاغل و قرنطینه است باید الزامأ اقداماتی در جامعه انجام شود، از اینکه موجب زحمت بسیاری از افراد خواهد شد آگاه هستیم اما یقین داشته باشید خسارت آن کمتر از خسارت به خطر افتادن جان انسان‌هاست.

جعفری بیان کرد: برای افراد بیمار تست کرونا رایگان است در مراکز منتخب خدمات جامع سلامت و برخی مراکز خدمات جامع سلامت که در روستاهای دورافتاده هستند تست کرونا وجود دارد، با این وجود افراد در صورت مشاهده علائم بیماری کرونا با مرکز خدمات جامع سلامت یا با شماره ۳۱۵۰ ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: فرد بیمار حتمأ قرنطینه را رعایت کند افرادی که با فرد بیمار نیز در ارتباط بودند باید قرنطینه شوند.

انتهای پیام/ ۸۳۰۱۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول