اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

بررسی صحت مطلب، پیش از انتشار حداقل اخلاق سیاسی در فضای مجازی است

یک کارشناسی سیاسی و اجتماعی گفت: حداقل میزان رعایت اخلاق سیاسی در فضای مجازی این است که پیش از انتشار یک مطلب، از صحت و سقم آن اطمینان پیدا کنیم.

بررسی صحت مطلب، پیش از انتشار حداقل اخلاق سیاسی در فضای مجازی است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، دویست و نود و دومین نشست تخصصی کارشناسی جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی، توسط اندیشکدۀ فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با مشارکت دانشگاه جامع امام حسین (ع) با موضوع «اخلاق سیاسی در فضای مجازی» با حضور محمدعلی شایسته‌نیا عضو جامعۀ اسلامی مهندسین و کارشناسی سیاسی و اجتماعی در محل این اندیشکده برگزار شد.

وی در تشریح شاخصه‌های اخلاق سیاسی گفت: معتقدم اخلاق دو مولفۀ بنیادی دارد، نخست آن که زندگی انسان را نیکو می­‌کند، در وهلۀ دوم علت کمال و رشد انسان می­شود، به زعم بنده جامعۀ اخلاقی ورای جامعه دینی است، یعنی امکان دارد یک اجتماع انسانی دین مدار نباشد اما در رفتار خود اصول اخلاقی را رعایت کند، چرا که قدمت مباحث اخلاقی از مقولۀ دین مداری بیشتر است. مثال عرض می‌­کنم؛ «اخلاق تا اندازه ­ای در زندگی بشر اهمیت دارد که برخی انسان‌­ها حتی بعد از عمل اشتباهی مانند سرقت نیز تلاش می‌­کنند که اصول اخلاقی را رعایت نمایند، گاهی شنیدیم که سارقان پس از سرقت، اموال مسروقه تلاش می­کنند تا آن­ها را به مساوات بین یکدیگر تقسیم کنند بنابراین «انصاف» در رفتار یک مطالبۀ عمومی در جامعۀ انسانی است.

کارشناسی سیاسی و اجتماعی اضافه کرد: گاهی اخلاق با آداب اشتباه گرفته می‌شود. در حقیقت هر آن‌چه در مسیر تعالی و پیشرفت انسان را یاری کند، مشمول حوزۀ مباحث اخلاقی است، هرچیزی که انسان را از این مسیر دور کند نیز ضداخلاق محسوب می­گردد. ما در آموزه ­های دینی خود داریم که «هر چیزی را برای خود می‌پسندی، برای دیگران نیز بپسند»، بر همین اساس که می‌گوییم انصاف یکی از شروط اصلی اخلاق مداری است، معنای «انصاف»، نداشتن معیارهای دوگانه برای تشخیص حق از باطل است، در حقیقت فرد اخلاق مدار فقط معایب دشمنان و رقبای خود را نمی‌بیند، رفتار او در مواجهه با اشتباهات جریان موافق و مخالف خود یکسان است.

شایسته نیا گفت: مثال واضح آن امواج خبری است که گاهی در فضای مجازی شاهد آن هستیم. گذاره‌ای منفی در خصوص فرد یا جریانی مطرح می‌شود، افراد زیادی متأثر از این جو هیجانی شروع به نکوهش آن فرد یا جریان می‌کنند، بعد از گذشت مدت زمانی مشخص می‌شود که موضوع صحت نداشته است اما چگونه می‌توان اتهاماتی را که مطرح شده از اذهان عمومی پاک کرد؟ تبعات منفی چنین اتفاقی باعث شده تا ارزش دادن به نشر اخبار صحیح و تقبیح کردن نشر مطالب باطل از اصول اساسی «اخلاق عملی» در جامعه باشد. حفظ حقوق سایرین و پرهیز از تضییع حق دیگران یکی دیگر از اصول مهم اخلاقی است که باید جامعه نسبت به آن توجه جدی داشته باشد.

شایسته نیا معتقد است که یکی از علل اصلی بروز برخی رفتارهای غیر اخلاقی توسط برخی از افراد که ظاهری مذهبی دارند، نشأت گرفته از غلبۀ هیجان بر منطق در رفتارهای ما است، بارها پیش‌آمده که در فضای مجازی پیامی برای ما ارسال شده است ولی ما بدون اطمینان از صحت وسقم آن، دست به انتشارش زده‌ایم! حال سوال این است؛ اگر بعد از ارسال آن پیام به 50 کاربر دیگر فهمیدیم که واقعیت نداشته است، آیا امکان جبران زیان‌های مادی و معنوی آن را داریم؟ امکان این را داریم که به هر50 نفر بگوییم، مطلب اشتباهی را به اطلاع آن‌ها رسانده‌ایم؟! آن‌ها چطور، می‌توانند تمام افرادی را که پیام را دریافت کرده‌اند از این اشتباه آگاه کنند؟ درست است که عده‌ای سیاست را دستیابی به اهداف با کمک هر ابزاری می‌دانند اما مبانی دینی ما این نظر را مردود می‌داند بنابراین فکر می‌کنم که غلبۀ جریان بر منطق مهمترین علت این مسئله باشد.

این کارشناس سیاسی اجتماعی ادامه داد: اخلاق اسلامی مرحله‌ای فراتر از اخلاق غربی است، از دیدگاه اسلامی عالم محضر خداست، به همین دلیل مسلمان واقعی هیچگاه در فضای مجازی نشر اکاذیب نمی‌کند. خالی از لطف نیست که مثالی از وارونه نمایی حقیقت و تقلب در فضای مجازی عرض کنم؛ «به خاطر دارید که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) اخیراً در بحث کرونا، صراحتاً از ممنوعیت واردات واکسن کرونای انگلیسی و آمریکایی به کشور صحبت کردند ولی برخی رسانه‌ها مغرضانه به نحوی وانمود کردند که گویی جمهوری اسلامی ایران با واردات هرنوع واکسن به کشور مخالف است، بخشی از کاربران فضای مجازی نیز در این حرکت نادرست آن‌ها را همراهی کردند، حتی اگر فکر می‌کنند که انتقادات درستی به تصمیم نظام دارند اما اخلاقی نیست به تحریف سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی بپردازند، می‌تواند مستندات ادعای مفید بودن این واکسن را ارائه کنند.

شایسته نیا گفت: عقلانیت مبنای رفتار اسلامی است، استدلال منطقی در اسلامی به اندازه‌ای اهمیت دارد که پیامبر گرامی اسلام (ص) در این خصوص می‌فرمایند؛ «اگر سخنی از قول من شنیدید که مغایر با عقل شما بود، آن را به دیوار بکوبید» (نقل به مضمون). این گذاره که هرچیزی در فضای مجازی منتشر می‌شود، حقیقت صرف است، واقعیت ندارد، تفکری غلط است که جریان‌های رسانه‌ای به آن دامن زده‌اند. اشتباه ما این است که معیارها را با افراد می‌سنجیم، در حالی که باید افراد ها را در ظرف معیارها مورد ارزیابی قرار دهیم.

این کارشناسی سیاسی و اجتماعی دربارۀ اثر وضعی پخش شایعات عاری از حقیقت، خالی از لطف نیست که خاطره‌ای از شهید باهنر را مرور کنیم، ایشان در سمیناری گفتند؛ «اگر یک کسپول اکسیژن را که اشتباهاً با گازهای مسموم ظرفیتش کامل شده است در یک سالن سرپوشیده باز کردید و فردی متوجه اشتباه شما شد، تذکر هم داد، به طور طبیعی کپسول را از کار خواهید انداخت اما سوال این است که چطور می‌خواهید اثر گازهای سمی را که تا لحظه استشمام کردهانس‌اند از بدن افراد خارج کنید؟!در خصوص شایعات فضای مجازی نیز همینطور است به این معنا که اگر شایعه‌ای بین 50 نفر پخش شود، دیگر نمی‌توان تبعات منفی آن را به طور کل خنثی کرد بنابراین حداقل میزان رعایت اخلاق سیاسی در فضای مجازی این است که پیش از انتشار یک مطلب، از صحت و سقم این مطالب اطمینان پیدا کنیم.

وی ادامه داد: انظباط ساختاری مسئلۀ مهم دیگری است که باید برای تحقق اخلاق سیاسی در فضای مجازی به آن دست پیدا کنیم، البته نظم ساختاری در کنار ایجاد فضایی مناسب برای طرح دیدگاه‌های مختلف موضوعیت پیدا می‌کند. جامعۀ ایران باید به نقطه‌ای برسد که اعضای آن در فضای مجازی الفاظ ناشایست به یکدیگر نسبت ندهند، این که فردی در مورد شخص غائب صحبت کند، سپس آن فرد غائب در مکانی دیگر پاسخی به او بدهد، کار درستی نیست، روش صحیح مواجهه با تفکرات متفاوت، مباحثۀ اقناعی بین طرفین است، چرا که ما اعتقاد داریم، اندیشۀ اسلامی بر حق است بنابراین دلیلی ندارد با مخالف خود مباحثه کنیم.

شایسته‌نیا گفت: منافقین از کفار در فضای حقیقی همینطور فضای مجازی برای نظام اسلامی مخاطرات بیشتری دارند، اشکالی ندارد که کسی با نظام اسلامی مخالف باشد، چرا که تکلیف آن فرد مشخص است، چالش اصلی زمانی پیش می‌آید که شخصی خود را به هیبت مسلمانی در می‌آورد اما در باطن رفتاری دارد که هیج قرابتی با اندیشۀ اسلامی ندارد، تمیز دادن این 2مفهوم در فضای مجازی فقط با افزایش سطح سواد رسانه‌ای عموم مردم ممکن خواهد بود، دانشی که عمق داشته باشد و مخاطب با کسب آن از سطحی نگری رها شود.

به زعم وی بین دو عبارت «برانداز» و «منتقد» تفاوت اساسی وجود دارد. حضرت امام خمینی (ره) در نامۀ تاریخی خود به میخائیل گورباچف رهبر شوری می‌نویسند؛ «جوانان کمونیست در جستجوی حقیقت بودند که از مسیر منحرف شدند» (نقل به مضمون) اگر جوانی امنیت، شغل یا آیندۀ خوب خواست لزوماً با کشور عناد ندارد، وی فقط منتقد شرایط است بنابراین ما باید تلاش کنیم تا او را نسبت به حقایق نظام و کشورآگاه کنیم، ممکن است برخی ظاهر موجهی از نظر ما نداشته باشند اما برای اعتلای این کشور تلاش کنند، مانند برخی از نخبگان صنایع مختلف که در ظاهر با ما تفاوت دارند اما برآیند فعالیت آن‌ها در راستای اهداف انقلاب اسلامی است به ضرس قاطع می‌گویم؛ «بسیاری از این افراد اگر احدی به کیان ایران تعدی کند با جان خود مقابلش خواهند ایستاد». سخن جوانان کشور باید شنیده شود، اساساً رشد مطالبات جوانان از برکات انقلاب اسلامی است، حقیقتی که رسانه‌های معاند در فضای مجازی و حقیقی سعی در انکار آن دارند بنابراین افسران «جنگ نرم» در کشور باید به این باور برسند که «در لحظۀ نبرد حضور دارند و باید مبارزه کنند».

این کارشناس در ادامه خاطر نشان کرد، نفوذ یکی از چالش‌های اصلی کشور است، برخی در ظاهر حرف انقلاب را می‌زنند اما در حقیقت به دنبال آسیب رساندن به این کشور و انقلاب هستند که مصداق عینی واژۀ «نفاق» است. اعتقاد من این است که دلیل رواج برخی بی‌انصافی‌ها در فضای حقیقی و مجازی کشور، حضور همین افراد است که در دل اعتقادی به بنیان‌های این انقلاب ندارند با توجه به فضای فعلی کشور به عنوان کلام آخر باید بگویم؛ «جناح‌های سیاسی باید تا جایی رقیب یکدیگر باشند که ابزار دشمن برای پیشبرد اهداف خود نشوند، باید بیاموزیم منافع ملی بر منافع جناحی ارجحیت دارد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول