اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

برنامه‌های فرهنگی تکراری جذابیتی برای مردم ندارند

دبیر اجرایی جشنواره «شهری در آسمان» گفت: اکثریت برنامه‌های فرهنگی استان تکراری است و جذابیتی برای مردم و هنرمندان و متولیان فرهنگی ندارند.

برنامه‌های فرهنگی تکراری جذابیتی برای مردم ندارند

رضا اسم‌خانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به برگزاری جشنواره «شهری در آسمان»، اظهار کرد: برگزاری این رویداد ادبی با موضوعات جدید را در راستای زنده نگه‌داشتن وقایع تاریخی گذشته عنوان و اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره اتفاقات تاریخی و فرهنگی گذشته برای نسل جوان امروزی بازگو خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره «شهری در آسمان» ادامه داد: شاعران و نویسندگان به عنوان صاحبان اندیشه و قلم در طول تاریخ توانسته‌اند از فراموشی رویدادها جلوگیری کنند و رویدادهای مهم را به نسل‌های بعدی انتقال دهند و به جرأت می‌توان گفت که اگر شاعران و نویسندگان نبودند اتفاقات تاریخی گذشته به فراموشی سپرده می‌شد.

وی برگزاری جشنواره «شهری در آسمان» با محوریت وقایع تاریخی گذشته را دارای محاسن بسیاری عنوان کرد و گفت: این جشنواره می‌تواند بهانه‌ای باشد برای برگزاری اتفاقات هنری دیگر در بخش‌های مختلفی که توسط دیگر ارگان‌های فرهنگی استان که می‌تواند آینده فرهنگی استان را رقم بزند.

اسمخانی با اشاره به اینکه اکثریت برنامه‌های فرهنگی استان تکراری است و جذابیتی برای مردم و هنرمندان و متولیان فرهنگی ندارند، اظهار داشت: این جشنواره که برای نخستین بار است که حول موضوعات فرهنگی تاریخی معاصر و گذشته در حال برگزاری است و قطعا بازخورد خوبی در استان خواهد داشت و موجب می‌شود تا متولیان فرهنگی در برگزاری جشنواره‌ها حول موضوعات جدید جدی‌تر باشند تا با پرداختن به موارد جدید رویدادهای تاریخی و ارزشی کشور و استان را بازگو کنند.

صاحب مجموعه اشعار کتاب «چهل برگ» با اشاره به تأثیرپذیری مردم ایران از زبان هنر و انس آنها با فرهنگ و هنر،  زبان شعر را بهترین وسیله برای نقش بستن در روح و روان مردم هنردوست زنجان عنوان کرد و گفت: مردم ایران به ویژه همشهریان زنجانی در مراسم‌هایی مانند عزاداری‌های محرم و حتی راهپیمایی‌ها نشان داده‌اند‌ که همگی بر زبان شعر و هنر اشرافیت دارند و برگزاری این رویداد ادبی پیوندی میان هنر و افکار عمومی ایجاد خواهد کرد.

دبیر اجرایی جشنواره «شهری در آسمان» با بیان اینکه در طول تاریخ پیش آمده است که برخی از رویدادهای تاریخی از نظر مورخان و محققین به دور مانده و کمتر بر آنها متمرکز شده‌اند، ادامه داد: برگزاری جشنواره‌هایی مشابه جشنواره «شهری در آسمان» که برگرفته از وقایع تاریخی هستند، در واقع حلقه اتصالی میان هنر و تاریخ است و قطعا سبب تلاش بیشتر تاریخ‌نویسان و مورخین برای تحقیق و بررسی لایه‌های پنهان اتفاقات گذشته خواهد شد.

وی در پیشنهادی شاعران و نویسندگان استان را بر پرداختن به شرح این وقایع با دخیل کردن نگاه هنری و شاعرانه ترغیب کرد و افزود: هنرمندان استان باید این موضوعات را طبق مثال بارز این سخن از واقعه کربلا، که حضرت زینب آنچه را که در کربلا دید غیر زیبایی بیان نکرد، هنرمندان نیز بایستی وقایع و اتفاقات گذشته را با زبان شعر و داستان زینبی‌وار به تصویر بکشند و به گونه‌ای بیان کنند که در ذهن مخاطبان ماندگار شده و زیبایی‌ها از قلم نیفتد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول