اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

فعالیت جهادگران کوهبنانی؛ از اشتغالزایی برای معلولان تا بازسازی منازل مناطق زلزله‌زده

در شهرستان کوهبنان گروه‌های جهادی بسیج از ابتدای انقلاب تا به امروز خدمات گسترده‌ای را داشته‌اند و در این عرصه ستاره‌های درخشانی بودند که عمر خودشان را وقف خدمت‌رسانی به مردم در مناطق محروم کردند.

فعالیت جهادگران کوهبنانی؛ از اشتغالزایی برای معلولان تا بازسازی منازل مناطق زلزله‌زده

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، در نخستین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی جهت خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به‌دست بنیانگذار کبیر انقلاب برخی از نهادهای خدمت‌رسان از جمله جهاد سازندگی شکل گرفت.

جوانان و نوجوانان بسیجی در قالب گروه‌های جهادی با حضور در روستاها و ‌مناطق محروم به یاری مردم می‌شتافتند و در حفر چاه، لایروبی قنوات، برداشت محصولات کشاورزی، ساخت استخر و حمام عمومی و... همکاری داشتند که این مهم در محرومیت‌زدایی و عمران روستاها موثر بود.

در ادامه با شروع جنگ تحمیلی خدمات گروه‌های جهادی گسترده‌تر شد، به گونه‌ای که در مساجد به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم، ارسال مایحتاج رزمندگان به جبهه، نام‌نویسی از داوطلبان و....اقدام می‌کردند.

پس از جنگ نیز همین گروه‌های جهادی بودند که در راستای سازندگی کشور و توسعه مناطق روستایی پیشگام بودند.

طی سالیان گذشته همواره شاهد حضور و خدمات ارزنده گروه‌های جهادی در حوادثی نظیر سیل، زلزله  و...بوده‌ایم اما چند سالی است که با توجه به شعار سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری گروه‌های جهادی فعال‌تر شده‌اند و با استقبال بی‌نظیر اقشار مختلف خصوصا جوانان و نوجوانان دانشجو و دانش‌آموز روبه‌رو شده‌اند و در دورترین مناطق خدمات ارزشمندی را به یادگار گذاشته‌اند.

 در بحران کرونا نیز با فعالیت شبانه‌روزی گروه‌های جهادی و جوانان بسیجی در راستای تهیه و توزیع ماسک، مواد شوینده و بهداشتی، کمک‌های مومنانه در قالب توزیع سبد کالا و... بسیاری از مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور کاهش پیدا کرد.

کمک‌های مومنانه طی دوران گسترش ویروس کرونا از مساجد و پایگاه‌های مقاومت ظهور و بروز داشت که این مهم امید و نشاط را به جامعه تزریق کرد.

در شهرستان کوهبنان هم گروه‌های جهادی بسیج از ابتدای انقلاب تا به امروز خدمات گسترده‌ای را داشته‌اند که در این عرصه ستاره‌های درخشانی بودند که عمر خودشان را وقف خدمت‌رسانی به مردم در مناطق محروم کردند و بعضی از این اشخاص الان در جوار حضرت حق آرمیده‌اند.

از توزیع کمک مؤمنانه تا ساخت مسکن محرومان 

سیدحسین روح‌الامینی از جمله جوانان کوهبنانی است که از دهه هشتاد با جذب جوانان و نوجوانان بسیجی در تکیه شهید روح‌الامینی فعالیت جهادی خود را رقم زد و در عرصه‌های مختلف و به روش‌های گوناگون خدمت‌رسانی کرد.

جوان فعال کوهبنانی طی سالیان گذشته به همت‌ دوستان بسیجی خود در حوادث طبیعی همانند سیل و زلزله، دوران گسترش ویروس کرونا، ساخت منازل مسکونی محرومان، توزیع کمک‌های مومنانه و... کارهای ارزشمندی انجام داده است.

روح‌الامینی مسؤول قرارگاه جهادی بنی‌الزهراء (س) کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: روزهای آغازین انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس این جوانان بودند که با درایت و پشتکار خود دست به عمل زده و نشان دادند که کشورمان جوانان شایسته و با درایتی را در برابر انواع مشکلات و تهدیدهای داخلی و خارجی دارد.

وی ابراز داشت: بعد از دوران دفاع مقدس نیز جوانان با روحیه جهادی و انقلابی خود شروع به ساختن کشورمان کردند و در مقاطع مختلف تاریخ نشان دادند که همواره در کنار ولایت و رهبری قدم بر می‌دارند.

گروه جهادی بنی‌الزهراء (س) کوهبنان از سال ۱۳۸۳ تشکیل شد

فعال جهادی کوهبنان افزود: گروه جهادی بنی‌الزهراء (س) شهرستان کوهبنان در سال ۱۳۸۳ به‌صورت رسمی شروع به‌کار کرد و طی سالیان گذشته در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی کرده است.

وی ابراز داشت:  طی سال‌های متمادی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، تربیتی و اقتصادی خدمت‌رسانی داشتیم در حالی که اولین تجربه جهادی در حوزه علمیه روستای طرز راور به تولیت استاد سید محمدرضا غیاثی کرمانی را آغاز کردیم.

از تولید فیلتر هوای خودرو تا ایجاد کارگاه دوخت لباس کارگران معدن

روح‌الامینی یادآور شد: در بحث تربیتی هم برنامه‌ای تحت عنوان امیر بیان نهج‌البلاغه را آغاز کردیم و با توجه به شعارهای اقتصادی که مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای عزیز که سال‌ها را نامگذاری می‌کردند، به فکر طرح‌های کوچک زودبازده افتادیم و با افتتاح اولین کارگاه،  تولید فیلتر هوای خودرو را شروع کردیم و بعد از گذشت چند سال در حال حاضر چند پروژه کارگاه خیاطی چند منظوره در راستای آموزشی و ایجاد اشتغال داریم که در این طرح بعضی از افراد معلول ضمن آموزش در کارگاه مشغول می‌شوند که در حال حاضر 15 نفر در همین راستا مشغول به‌کار هستند و به دوخت لباس کار معادن، لباس و فرم مدارس مبادرت دارند.

وی خاطر نشان کرد: کارگاه پخت شیرینی خانگی و مزرعه پرورش گیاهان دارویی را داریم که با توجه به اقلیم همچنین آب و هوای مساعد کوهبنان تولید گل گاوزبان، زعفران، به‌لیمو و...با کیفیت عالی در شهرستان انجام شد.

مسؤول قرارگاه جهادی بنی‌الزهراء (س) کوهبنان گفت: محصولات تولید شده برای اولین بار برای بازاریابی در نمایشگاه سلیمانیه عرضه شد البته در آینده به‌دنبال بسته‌بندی ‌مواد تولید شده هستیم.

وی تاکید کرد: در بحث عمرانی با حضور فعال پس از زلزله‌های کرمانشاه و کوهبنان در ساخت منازل افراد آسیب‌دیده متاثر از زلزله حضور داشتیم و در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفت.

روح‌الامینی ادامه داد: در بحث بین‌الملل منازلی که در نیمه شعبان شناسایی کردیم‌ نسبت به بازسازی،  رنگ آمیزی،  لوله‌کشی و ساخت سرویس بهداشتی‌و حمام  اقدام و در اربعین از همین منازل برای اسکان زائرین استفاده کردیم.

قصد داریم در بازسازی سوریه خدمت کنیم

وی تاکید کرد: با رایزنی‌های انجام شده در آینده نزدیک با حضور در سوریه برای بازسازی منازل مسکونی شهدای مظلوم مدافع حرم  اقدام خواهیم کرد.

روح‌الامینی بیان داشت: با حضور در بی‌آبی خرمشهر و خریداری منبع آب با پویش یا ساقی‌العطشان در محل‌هایی که مشخص شده بود با همکاری دوستان گروه جهادی منبع‌های آب را نصب کردیم.

وی ابراز داشت: در  سیل گلستان در آق‌قلا و حمیدیه و در حال حاضر در روستای فیروز آباد بندر ماهشهر در حال ساخت منزل محرومان هستیم.

مسؤول گروه جهادی بنی‌الزهراء (س) کوهبنان بیان داشت: در بحث کروناویروس وارد عرصه خدمت‌رسانی شدیم و ضد عفونی اکثر محله‌ها و  شهر در چند مرحله، اهداء دپارچه تولید ماسک به قرارگاه شهید ماشاءالله رشیدی، توزیع ۱۷۵ دست لباس عیدانه دخترانه و پسرانه  به ارزش هر دست دویست هزار تومان از جمله اقدامات هستند.

روح‌الامینی از توزیع ۵۰ عدد ژل ضد عفونی، کمک به مردم سیل‌زده زهکلوت، قربانی چندین راس گوسفند برای رفع بلا در روز نیمه شعبان، اهدای بسته‌های فرهنگی سفینه‌النجاه، اجرای پویش محله مهربان خبر داد و افزود: در این طرح  کسانی از ویروس منحوس کرونا ضرر و زیان شغلی دیده باشند در حد توان از تعدادی از این عزیزان حمایت خواهد شد.

وی از پخت و توزیع غذای گرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونا، همکاری با گروه‌های جهادی دانش‌آموزی در ساخت منازل مسکونی روستایی، توزیع سبدهای معیشتی، ماسک، دستکش و بسته‌های بهداشتی با همکاری دفتر امام جمعه و خیریه‌ها در چند مرحله خبر داد.

سیدکاظم نوبهار از جهادگران بخش طغرالجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قرار گاه فرهنگی اجتماعی سردار شهید ماشاءالله رشیدی به فرماندهی برادر جانباز و رزمنده حسین رشیدی در تمام سختی‌ها و عرصه‌های مختلف در سطح منطقه به‌عنوان عضو پیشرو در انقلاب اسلامی در کنار بسیج سرافراز حضوری فعال و اثرگذار داشته و دارد.

وی تاکید کرد: برنامه‌ها و امور جهادی این قرارگاه طی یک بیش از سال گذشته بیشتر در حوزه مبارزه با شیوع ویروس کرونا، حمایت و کمک به قشر آسیب‌پذیر جامعه بوده، باید اینگونه گفت که قرارگاه سعی کرده تا از تمام ظرفیت‌ خود، در همکاری با نیروهای بسیج، سپاه پاسداران و همچنین به‌صورت خودجوش و مردمی در ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی استفاده کند تا به فرمایش و تأکید مقام معظم رهبری در خصوص کمک‌های مؤمنانه و طرح مواسات و همدلی با نام سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی جامه عمل بپوشاند.

معاون فرهنگی و سخنگوی قرارگاه فرهنگی اجتماعی سردار شهید رشیدی افزود: نیروهای جهادی این قرارگاه از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا تاکنون خدمات فرهنگی و اجتماعی خود را در قالب گروه های جهادی و مشارکت در طرح شهید سلیمانی با هماهنگی سپاه ثارالله و ائمه جمعه ارائه نموده است.

وی تاکید کرد: از همان روزهای نخست گسترش ویروس کرونا که دلهره خروج از منزل، آمد و شد برای انجام کوچک‌ترین فعالیت‌ لرزه بر انداممان می‌انداخت نیروهای جهادی هر روز و هر لحظه به دنبال خدمت بودند از ضدعفونی کردن معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها، مغازه‌ها و خودروها و... تا تولید و توزیع ماسک و دستکش رایگان در بین مردم دریغ نکردند.

توزیع 100 هزار عد ماسک توسط قرارگاه فرهنگی شهید رشیدی

نوبهار از ضدعفونی معابر و اماکن عمومی، بازار شهر و همچنین روستاهای بخش طغرالجرد در چندین نوبت توسط برادران گروه جهادی قرارگاه، ایجاد و راه‌اندازی کارگاه دوخت ماسک توسط نیروهای جهادی و واحد خواهران قرارگاه فرهنگی اجتماعی سردار شهید ماشاءالله رشیدی و تولید بیش از ۱۰۰ هزار ماسک تاکنون و توزیع آن در سطح استان، شهرستان و بخش با قیمت مناسب و تعاونی همچنین در بعضی مواقع توزیع به‌صورت رایگان بین اهالی، محافل و مجالس ملی مذهبی منطقه از جمله مراسم نماز جمعه خبر داد.

فعال گروه جهادی بخش طغرالجرد افزود: این کارگاه همچنان در راستای دوخت پوشاک و ماسک به کار خود ادامه داده و برای سه نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب و اعلام سراسری رزمایش مواسات، طی چندین نوبت کمک‌های مؤمنانه با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سپاه ثارالله توسط قرارگاه به ارزش تقریبی دو میلیارد ریال بین جامعه هدف و اقشار نیازمند توزیع شده است.

 معاون فرهنگی قرارگاه شهید ماشاءلله رشیدی بیان داشت: حضور گروه جهادی قرارگاه به تعداد ۲۰ نفر در منطقه سیل‌زده زهکلوت و ساخت ۲۰ چشمه سرویس بهداشتی و همچنین خرید یک دستگاه سمعک برای نوجوان آن منطقه به ارزش ۳۰ میلیون ریال و کمک ۲۰ میلیون ریالی به خانواده نیازمند در آن منطقه،  طبخ و توزیع غذای گرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عید غدیر، ایام محرم و صفر، ایام فاطمیه و همچنین در شب میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) توسط نیروهای جهادی قرارگاه و توزیع بین اهالی و همچنین خانواده‌های نیازمند از جمله اقدامات هستند.

وی خاطر نشان کرد: با یک طرح ابتکاری توانستیم در دوران کرونا دستکش‌های یکبار مصرف تهیه شده از پلاستیک فریزر را با حضور نیروهای جهادی در بسته‌های ده جفتی توزیع کنیم.

نوبهار ایجاد ایست و بازرسی‌های نیروهای جهادی قرارگاه در قالب اعضای بسیج در مبادی ورودی‌های شهر جهت جلوگیری از ورود افراد غیربومی و خودروهای ممنوع‌الورود در ایام عید نوروز سال گذشته،  همت نیروهای جهادی در خرید یک قطعه زمین برای یکی از نیازمندان منطقه و پیگیری جهت ساخت آن را از دیگر اقدامات گروه جهادی بخش طغرالجرد عنوان کرد.

وی در پایان گفت: تمام این فعالیت‌ها با همکاری فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج کوهبنان، پایگاه‌های مقاومت بسیج شهرستان، گروه‌های جهادی بنی‌الزهراء (س) و قرارگاه فرهنگی اجتماعی سردار شهید ماشاءالله رشیدی بخش طغرالجرد انجام شده است.

گزارش از: علی‌اصغر نامجوکوهبنانی

انتهای پیام ۸۰۰۱۲/ب/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول