اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

آخرین وضعیت واکسن آسترازنکا/ سازمان جهانی بهداشت: محاسن واکسن آسترازنکا از خطراتش بیشتر است

آژانس دارویی اروپا استفاده از واکسن شرکت انگلیسی – سوئدی آسترازنکا را «امن و موثر» توصیف کرده است اما برخی ابهامات و تردیدها همچنان در خصوص این واکسن وجود دارد که نیازمند بررسی بیشتر است. نهادهای نظارتی در انگلستان و اتحادیه اروپا هر دو تأکید کردند که مزایای دریافت واکسن بیشتر از خطرات آن است

آخرین وضعیت واکسن آسترازنکا/ سازمان جهانی بهداشت: محاسن واکسن آسترازنکا از خطراتش بیشتر است

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس،  آژانس دارویی اروپا (EMA) استفاده از واکسن شرکت انگلیسی – سوئدی آسترازنکا را «امن و موثر» توصیف کرد اما اشاره این سازمان به تشکیل لخته خون با تزریق واکسن آسترازنکا، بذر تردید را نسبت به استفاده از این واکسن نه تنها در اروپا بلکه به خارج از مرزهای اروپا نیز گسترش داده است.

*اتحادیه اروپا در حال بررسی بیشتر
امر کوک، مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا که حدود یک ماه پیش اعلام کرد آژانس در حال ارزیابی موارد لخته خون پیش‌آمده است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که واکسیناسیون باعث لخته شدن خون شود در تازه‌ترین گزارش خود برای نخستین بار ارتباط میان واکسن و لختگی خون را تأیید کرد. 

مارکو کاوالری، مسئول سیاست راهبردی واکسن در آژانس دارویی اروپا، هفته گذشته طی مصاحبه‌ای به روزنامه «Messaggero» ایتالیا گفت: «به نظر من، اکنون می‌توانیم این را بگوییم که میان بروز لخته خون و  واکسن ارتباط وجود دارد. اما ما هنوز نمی‌دانیم که چه عواملی باعث این واکنش شده است».

 

در حالی‌که تعدادی از کشورهای اروپایی پس از چند مورد از مرگ افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تزریق آن را متوقف کرده‌اند، اتحادیه اروپا  خود نیز وارد عمل شده و حمل ۳.۱ میلیون دز واکسن آسترازنکا به استرالیا را مسدود کرده و این کشور امید چندانی به دریافت ۴۰۰ هزار دز باقیمانده خود ندارد.

در ابتدا دانمارک استفاده از واکسن آسترازنکا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را به مدت ۱۴ روز متوقف کرد و سپس نروژ هم تزریق آن را تعلیق کرد. مقامات بهداشت ملی نروژ در اسلو، پایتخت این کشور دلیل این اقدام خود را با توجه به موارد دیده شده در دانمارک عوارض جانبی خطرناک عنوان کردند. 

* تلاش برای جایگزینی با واکسن اسپوتنیک

 اروپا و سایر کشورها توسعه یافته به دنبال گزینه‌های جایگزین واکسن آسترازنکا هستند.آلمان بارها آمادگی اصولی خود را برای کاربرد واکسن های تولید شده در کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا مانند اسپوتنیک وی، در صورت تائید شدن در نهاد تنظیم مقررات و نظارت دارویی اتحادیه اروپا، اعلان کرده است.کشورهای دیگر اتحادیه اروپا مانند آلمان، فرانسه و اسپانیا نیز به صف تولیدکنندگان واکسن کرونای روسی اسپوتنیک وی پیوسته‌اند. در حالی که شماری از کشورهای اروپایی در انتظار تایید واکسن روسی کرونا (اسپوتنیک وی) از سوی آژانس دارویی اروپا (EMA) هستند، شماری از کشورها نیز به صورت انفرادی و بدون آنکه منتظر این تائید بمانند، استفاده از این واکسن را تصویب کرده اند. در حال حاضر، این واکسن در مجارستان و اسلواکی به ثبت رسیده است.

* رویکرد مختلف دولت‌ها درباره آسترازنکا

در اسپانیا واکسن آسترازنکا تنها به افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌شود، داوطلبان واکسن آسترازنکا در بلژیک باید بیش از ۵۵ سال سن داشته باشند و انگلیس تزریق واکسن خود به افراد زیر ۳۰ سال را ممنوع کرده است؛ نهادهای نظارتی در انگلستان و اتحادیه اروپا هر دو تأکید کردند که مزایای دریافت واکسن بیشتر از خطرات آن است؛ با این حال آژانس اتحادیه اروپا راهنمایی‌های خود را مبنی بر استفاده از واکسن در بزرگسالان حفظ کرد. اما کارشناسان نگرانند که پیام‌های گیج کننده در مورد واکسن می‌تواند دردسرساز باشد.

تونی آر. کاکس، از دانشکده داروسازی دانشگاه بیرمنگام  می‌گوید:به نظر می‌رسد خطرات ناشی از عارضه جانبی واکسن آسترازنکا بسیار نادر است.«منظور من این است که معادل خطر غرق شدن در حمام این اتفاق بسیار نادر است، یا هواپیمایی که در خانه شما فرود آمده است».

سخنگوی دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای گفت: «هیچ‌گونه نگرانی از بابت ایمنی آزمایش‌ بالینی بر کودکان وجود ندارد، با این حال تا کسب اطلاعات بیشتر از بررسی سازمان تنظیم مقررات دارویی در باره موارد نادر لختگی خون که در بزرگسالان گزارش شده است، تزریق آزمایشی این واکسن را متوقف می‌کنیم»

سازمان جهانی بهداشت: محاسن واکسن آسترازنکا از خطراتش بیشتر است

سازمان جهانی بهداشت در واکنش به تعلیق واکسن آسترازنکا در چندین کشور اعلام کرد که محاسن این واکسن از خطراتش بیشتر است .ابهام تزریق واکسن آسترازنکا در حالی ادامه دارد که این سازمان به دلیل قیمت مناسب و شرایط آسان نگهداری واکسن به آن برای کنترل و مهار همه‌گیری امید بسته بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول