اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات رایزنی تولیدکنندگان برای آزادسازی قیمت سیمان/رشد 60 درصدی بهای تمام شده

طبق پیشنهاد تولیدکنندگان سیمان، قیمت این محصول به نسبت یک به 30 قیمت سبد میلگرد در بورس کالا مشخص خواهد شد. اجرایی شدن این توافق نیازمند موافقت وزارت صنعت است.

جزئیات رایزنی تولیدکنندگان برای آزادسازی قیمت سیمان/رشد 60 درصدی بهای تمام شده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق توافقی که اخیراً مدیران عامل صنعت سیمان باهم داشته اند،  قیمت سیمان بر مبنای سبد میلگرد در بورس کالا با نسبت یک به ۳۰ تعیین خواهد شد و به این ترتیب قیمت‌گذاری این محصول آزاد خواهد شد. البته به گفته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان، این قضیه هنوز نهایی نشده و رایزنی با نمایندگان وزارت صنعت در این مورد در حال انجام است.

به گفته شیخان، میزان افزایش نرخ سیمان خاکستری قطعا بیش از ۳۵ درصد خواهد بود.

* قیمت گذاری 360 هزار تومانی هر تن سیمان فله

در تفاهمی که بین مدیران صنعت سیمان صورت گرفته، آمده است:

 به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنعت سیمان و ارائه راه حل های مناسب و عملیاتی در جهت برون رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کارخانه‌ها و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان ذیربط ۱۵ فروردین در محل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکیل شد.

با توجه به افزایش چشمگیر کلیه عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده در سال ۹۹ و پیش بینی افزایش هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، سوخت مصرفی حمل و نقل، کیسه‌های سیمان و ... در سال ۱۴۰۰ با عنایت به مفاد نامه ۲۶ آذر معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان حمایت به معاونت امور معادن و صنایع معدنی و نامه یکم مهر معاونت بازرگانی و دبیر کار گروه تنظیم بازار به مقام عالی وزارت در رابطه با تشریح مشکلات موجود صنعت سیمان و تأیید افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰ درصدی عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان توسط معاونین وزارت صنعت، مدیران عامل با توجه به متغیر بودن عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان در سال ۱۴۰۰ و به منظور حفظ روند تولید و اشتغال در این صنعت استراتژیک و در جهت متناسب سازی قیمت فروش داخلی با قیمت های صادراتی (مشابه فولاد) و اصلاح فرهنگ مصرف نامتناسب سیمان در موارد غیر مرتبط با سازه‌های ساختمانی (به دلیل ارزانی سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی) بر شناور کردن قیمت سیمان طبق قیمت سبد میلگرد که در بورس کالا کشف می‌شود به نسبت یک به ۳۰ (نرخ جهانی ۱ به ۷ می‌باشد) موافقت کردند و مقرر شد از ۲۱ فروردین قیمت هر تن سیمان فله تیپ ۲ تحویل درب کارخانه (بدون ارزش افزوده) به مبلغ ۳۶۰ هزار تومان افزایش یابد. قیمت سایر انواع سیمان متناسب با قیمت فوق و هزینه‌های مرتبط با بسته بندی تعیین خواهد شد.

ضمناً مدیران عامل متعهد می‌شوند با تأمین کامل نیاز مناطق تحت پوشش کارخانجات نسبت به رفع کمبود احتمالی سیمان در سایر مناطق که توسط انجمن سیمان اعلام می‌شود بدون وقفه و با هماهنگی دبیر کارگروه منطقه مورد نظر اقدام کنند.

* روشن نبودن وضعیت قیمت بزرگترین مانع پیش روی تولیدکنندگان

علی محمد بُد، کارشناس صنعت سیمان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: تغییر قیمت سیمان هنوز نهایی نشده و درخواست تولیدکنندگان برای تعیین قیمت این محصول بر مبنای نرخ میلگرد توسط وزارت صنعت در حال بررسی است.

وی ادامه داد: تعیین قیمت سیمان بر مبنای نرخ میلگرد ساز و کار پیچیده ای دارد، زیرا قیمت میلگرد مرتباً تغییر می کند اما سیمان معمولا نرخ ثابتی داشته است.

وی تصریح کرد: با این وجود همین مسئله نیز اقدامی رو به جلو است و در هر حال باید برای آزادسازی قیمت سیمان گام برداشت. این اقدام ترغیب سرمایه گذاران به افزایش ظرفیت تولید و توسعه کارخانه ها را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس صنعت سیمان، روشن نبودن وضعیت قیمت گذاری سیمان و عاقبت سرمایه گذاری در این صنعت را یکی از موانع تولید در کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» انتظار داریم دولت موانع پیش پای تولیدکنندگان سیمان را برطرف کند.

وی با بیان اینکه درخواست تولیدکنندگان، تعیین قیمت سیمان بر مبنای رابطه یک به 30 با قیمت میلگرد است، گفت: در دنیا این رابطه یک به 7 است زیرا 7 برابر سرمایه لازم برای ایجاد یک کارخانه سیمانی باید برای احداث یک کارخانه فولاد هزینه شود و در واقع یک رابطه متعادل بین هزینه های سرمایه گذاری در این دو بخش وجود دارد.

بُد با بیان اینکه در حال حاضر با مازاد 20 میلیون تنی تولید سیمان در کشور روبرو هستیم، گفت: قیمت تمام شده سیمان حدود 60 تا 70 درصد افزایش یافته و در صورت نهایی شدن قیمت گذاری سیمان بر مبنای یک 30 اُم قیمت میلگرد، رشد قیمت تمام شده پوشش داده می شود. البته از نظر سود و زیان شرکت های سیمانی تغییر چندانی ایجاد نمی شود.

به هر حال باید دید وزارت صنعت و سازمان حمایت در نهایت چه تصمیمی برای تعیین قیمت سیمان می گیرند و بهای عرضه این کالا بر چه مبنایی تعیین خواهد شد.

به گزارش فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «آیا باز هم گرانی سیمان در راه است؟»، «چرا شهرها تشنه سیمان شده‌اند؟» و «حمایت از صنعتگران در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول