اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

عملیات «بیت‌المقدس ۵» و نوروزی که با پیروزی ارتش شیرین‌تر شد

۲۲ فروردین سال ۶۷ ارتش با طراحی حمله‌ای تصمیم گرفت ضربه‌ای به ماشین جنگی عراق بزند و به این شکل روحیه رزمندگان را نیز بالا ببرد. بنابراین عملیات بیت‌المقدس ۵ با رمز «یا اباعبدالله‌الحسین» آغاز شد.

عملیات «بیت‌المقدس ۵» و نوروزی که با پیروزی ارتش شیرین‌تر شد

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ زهرا بختیاری: سال ۶۶ سالی بود که بحث‌ها و مذاکرات برای پذیرش قطعنامه و پایان جنگ، بسیار داغ و حساس بود. عراق از جهتی می‌کوشید ایران قطعنامه را بپذیرد اما از طرف دیگر دست از تجاوزهایش بر نمی‌داشت.

با شروع سال ۶۷ یعنی کمتر از ۴ ماه تا پذیرش قطعنامه دشمن سعی داشت از جهات مختلف به جبهه ایران ضربه وارد کند. اول اینکه همچنان در طول این هشت سال عناصر ضد انقلاب و دشمن بعثی سعی داشتند به هر طریق که می‌توانند بین سپاه و ارتش اختلاف بیاندازند، زیرا اتحاد بین این دو بازو نظامی ایران را خطری برای رسیدن به اهداف خود قلمداد می‌کردند.


نقشه عملیات «بیت المقدس ۵»

تا زمان ریاست جمهوری بنی صدر نیز تا حدودی این مقاصد را جلو بردند زیرا با چراغ سبز رییس جمهور که آن برهه فرماندهی کل قوا را نیز بر عهده داشت، بستر مناسبی برای این اختلاف افکنی فراهم آمده بود. اما با عزل بنی صدر این توطئه با موانع بیشتری مواجه بود هر چند دشمن همچنان دست بردار این اختلاف افکنی نبود.

دومین هدفی که دشمن سعی داشت در سال ۶۷ پیش ببرد تجاوز بیشتر به خاک کشور بود و می‌خواست همچنان تا می‌تواند به پیروزی‌هایش بیافزاید. صدام تمام دانشگاه‌ها را تعطیل کرده بود و تا می‌توانست مردهای عراقی را به اجبار برای جنگ با ایران می‌فرستاد.


تصاویری از عملیات «بیت المقدس ۵»

۲۲ فروردین سال ۶۷ ارتش جمهوری اسلامی با طراحی حمله‌ای تصمیم گرفت ضربه‌ای به ماشین جنگی عراق بزند و به این شکل روحیه رزمندگان را نیز بالا ببرد. بنابراین عملیات بیت المقدس ۵ با رمز «یا اباعبدالله الحسین(ع)» آغاز شد و مهمترین هدف تصرف کامل بر منطقه عمومی پنجوین بود که به لحاظ استراتژیک از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بود.

در این عملیات لشکر ۲۸ کردستان نیروی زمینی ارتش در اولین ساعات روز، حمله را آغاز کرد و توانست علی رقمی میادین مین فراوان، با قاطعیت تا ۱۵ کیلومتر بر عمق خاک دشمن پیشروی کند. این پیشروی تا حدی بود که دشمن بعثی مجبور شد ارتفاعات مرزی را خالی کرده و عقب‌نشینی کند. با برآمدن آفتاب، هوانیروز نیز که سلحشوری‌هایش در طول جنگ بر کسی پوشیده نیست و دلاور مردانی چون شهید احمد کشوری و علی اکبر شیرودی را تقدیم اسلام کرد، به پشتوانه نیروی زمینی وارد عمل شد و توانست بسیاری از ادوات جنگی دشمن را با خاک یکسان کند.


تصاویری از عملیات «بیت المقدس ۵»

حمله هوانیروز به مواضع دشمن نیز تصرف «تنگه نال» را در منطقه عمومی پنجوین  به همراه داشت. تنگه‌ای که به لحاظ موقعیتی برگه برنده‌ای بود برای هر طرفی که به آن تسلط پیدا می‌کرد. همچنین در این عملیات ارتفاعات حساس و مهم ۱۶۷۰ و ۱۳۸۰ معروف به «شاخ شوکت» در شمال‌غربی پنجوین مشرف بر شهر نظامی «بوبان» نیز آزاد شد.

از دستاوردهای دیگر عملیات بیت المقدس ۵ که محدود اما مهم بود، می‌توان به  انهدام ۴۰ تا ۸۰ درصد از تیپ‌های ۹۶ و ۴۲۴ از لشگر۷، انهدام گردان‌های ۱ و ۲ و ۳ از تیپ ۸۶ لشگر ۲۷، انهدام گردان‌های ۱ و ۳ از تیپ ۳۶ پیاده لشگر ۲ گردان الحارثه از لشگر ۸،  انهدام گردان صلاح‌الدین نقشبندی و گردان‌های ۸ و ۱۸ توپخانه از لشگر ۲۷، اشاره کرد.


تصاویری از عملیات «بیت المقدس ۵»

پیروزی قاطع در این عملیات، درست چند روز مانده بود به ۲۹ فروردین، حاصل شد. روزی که حضرت امام به نام ارتش جمهوری اسلامی نام‌گذاری کرده بودند و قویاً به پشتیبانی از این بازوی نظامی جمهوری اسلامی صراحتاً از وجود ارتش دفاع کرده بودند.


تصاویری از عملیات «بیت المقدس ۵»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول