اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

گوشت از تولید تا مصرف چندین بار دست دلالان می چرخد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: از همان ابتدای کار که دام زنده از دامدار خریداری می‎شود، تا انتهای مسیر که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، چندین بار در میان دلالان دست به دست می‌شود

گوشت از تولید تا مصرف چندین بار دست دلالان می چرخد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان تعاون روستایی کشور، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره‌ برنامه‌های این اتحادیه برای رفع موانع تولید و استفاده از ظرفیت‌ها گفت: در سال جدید بر روی دو محور اصلی بازاریابی و کمک به عرضه دام و گوشت گوسفندی در سطح کشور و تکمیل زنجیره پشم فعالیت خواهیم کرد. 

 به گزارش پات، افشین صدر دادرس اظهار داشت: اگر گوشت گوسفندی را کیلویی 130هزار تومان در نظر بگیریم، چهار هزار و 680میلیارد تومان گردش مالی در این بخش وجود دارد که رقم بزرگی است.

صدر دادرس در ادامه به بی‌توجهی‌ها نسبت به تولید پشم و ضرورت خارج‌شدن دام سبک از تک محصولی‌بودن اشاره و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته روی پشم در کشور کار نشده و تلاش ما این است که اقتصاد دام سبک را از تک محصولی بودن خارج کنیم تا دامدار از زیر فشار فقط تولید گوشت خارج شود. 

وی گفت: بر اساس آمار، پاییز سال 99 حدود 60میلیون رأس دام سبک در کشور داشتیم و آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان‌های شمالی و رضوی بیش‌ترین تولید دام سبک را داشته‌اند.

تولید 888هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته

صدر دادرس در ادامه بیان کرد: تولید، عرضه و خودکفایی در تولید گوشت تابع عوامل زیادی است و به دلایلی خانوارها در ایران از گوشت گوساله بیش‌تر از گوشت گوسفندی مصرف می‌کنند و اگر زنجیره‌های تولید و عرضه گوشت گوسفندی شکل بگیرد، کمک قابل توجهی برای رسیدن به خودکفایی در گوشت به حساب می‌آید. 

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود در سال گذشته 888 هزار تن در کشور گوشت تولید شده است که اگر مصرف سرانه را 12کیلو در سال در نظر بگیریم، حدوداً به یک‌میلیون و 100هزار تن گوشت نیاز داریم، اما در سال گذشته بر اساس گزارش مرکز آمار مصرف سرانه گوشت قرمز به حدود شش کیلو در سال رسید که اگر همین شش کیلو را هم در نظر بگیریم، در حال حاضر در تولید این محصول خودکفا هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره راهکار کاهش هزینه‌های تولید اظهار داشت: نمی‌توان با جوی کیلوی هفت هزار تومان به دنبال گوشت کیلوی 40هزار تومانی باشیم. در حال حاضر قیمت یک کیلو شقه گوسفندی زنده بین 130 تا 140هزار تومان است و از میان 60میلیون رأس گوسفندی که در کشور وجود دارد، حدوداً بین 25 تا 30درصد آن قابل عرضه به بازار است. 

نقش 75درصدی خوراک در هزینه‌های دامپروری

وی در ادامه درباره عوامل موثر بر قیمت دام سبک اذعان کرد: حدود 75درصد هزینه دامداری را خوراک دام تشکیل می‌دهد و باید ببینیم سیاست‌ دولت‌ برای تأمین خوراک دام در سال جدید به چه شکل خواهد بود. اگرچه 70درصد از خوراک دام در ایران تأمین می‌شود، اما قیمت خوراک دام تحت تأثیر قیمت جهانی است؛ بنابراین سیاست‌های واردات، سیاست‎های توسعه کشت نباتات علوفه‌ای و برنامه‌ریزی برای توزیع نهاده‌های دامی بسیار مهم است، چون بعضی از سیاست‌ها باعث شده که قیمت نهاده‌ها به صورت تصنعی افزایش یابد. اگر قیمت نهاده‌های پایین باشد، مسلما ًروی قیمت تمام‌شده تأثیر می‌گذارد.

صدر دادرس در پایان گفت: موضوع مهم بعدی مکانیزم توزیع گوشت است. مکانیزم فعلی بدین صورت است که از همان ابتدای کار که دام زنده از دامدار خریداری می‎شود، تا انتهای مسیر که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، چندین بار در میان دلالان دست به دست می‌شود و اتفاقاتی که درباره مرغ افتاد، برای گوشت قرمز هم رخ می‌دهد. باید این مکانیزم اصلاح شود و زنجیره‌ای از تولید تا توزیع شکل بگیرد. سازمان‌های دولتی ناظر هم باید بررسی کنند و راهکارها، امکانات و ظرفیت‌ها را در اختیار هر دو بخش تولید و توزیع قرار دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول