اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

برداشت گیاهان مرتعی به قصد فروش ممنوع است/ برخورد قاطع منابع طبیعی کردستان با برداشت بی‌رویه گیاهان خوراکی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در صورت مشاهده برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به قصد فروش و عرضه در بازارهای مصرف با فرد خاطی و متخلف برخورد می‌شود.

برداشت گیاهان مرتعی به قصد فروش ممنوع است/ برخورد قاطع منابع طبیعی کردستان با برداشت بی‌رویه گیاهان خوراکی

طاهر کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ گونه گیاهی خوراکی شاخص در استان وجود دارد، اظهار کرد:‌ کنگر، ریواس، شنگ، غازیاغی، انواع تره و پیاز کوهی مانند پیچک، کنیوال، لوشه، منه و هاز و...از گونه‌های شاخص گیاهان خوراکی در استان هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های حفاظت، احیا و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع و ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را بدنبال دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: برخی از مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران به دلیل کم اطلاعی اقدام به برداشت بی‌رویه و غیر اصولی این گیاهان می‌کنند.

وی تاکید کرد: مردم از برداشت انبوه گیاهان دارویی و خوراکی خودرو به قصد فروش و عرضه در بازارهای  مصرف خودداری کنند و با افراد خاطی و متخلف به صورت قانونی برخورد خواهد شد.

کرمی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و کمبود بارش ‌مناسب در سال‌جاری گفت: وضعیت مراتع به گونه‌ای است که باید در بهره‌برداری از این نعمت‌های الهی نهایت دقت صورت بگیرد و در برداشت اصولی و صحیح عمل کنیم.

وی افزود: برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آن در طبیعت انجام شود مردم از روش‌های نوین برای برداشت بهره‌ بگیرند و از برداشت بی‌رویه خودداری شود تا به رویشگاه‌ها و ریشه یا بذر گیاهان آسیب وارد نشود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از 2 هزار گونه گیاهی باشد و اکثر مردم این دیار نیازهای غذایی خود را در فصل بهار از گیاهان بهاری تامین می‌کنند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول