اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

افزایش ۹۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به نوروز ۹۹/ شرکت‌های ایرانی حق پی‌گیری قرارداد با بوئینگ را دارند

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های ایرانی به لحاظ حقوقی حق دارند قرارداد خود را با بوئینگ پی‌گیری کنند.

افزایش  ۹۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به نوروز ۹۹/ شرکت‌های ایرانی حق پی‌گیری قرارداد با بوئینگ را دارند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌محمد اسلامی‌ در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در سال جاری میلادی قرارداد خرید هواپیما با بویینگ را پیگیری کرده‌اند؟ اظهار داشت: ایران‌ایر و شرکت‌هایی که قرارداد داشته‌اند، به طور طبیعی حقوقی دارند که طرف قرارداد باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر این شرکت‌ها قرارداد خود را پیگیری کرده باشند، به لحاظ حقوقی کار درستی انجام داده‌اند.

بنابراین گزارش پس از امضای برجام و اجرایی شدن این قرارداد بین‌المللی، ایران‌ایر اقدام به سفارش ۸۰ فروند هواپیما از نوع B۷۳۷ مکس و B۷۷۷ از شرکت هواپیماسازی بوئینگ کرد و موفق شد مجوز اوفک، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی که زیر نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند را برای خرید این هواپیماها به دست آورد، اما با خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ و لغو مجوزهای اوفک، این قراردادها به حالت تعلیق درآمد و عملا بویینگ هیچ هواپیمایی را به شرکت‌های ایرانی تحویل نداد؛ اکنون گزارش‌هایی در برخی رسانه‌های خارجی منتشر شده است که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از ابتدای سال جاری میلادی مذاکرات خود را با بویینگ برای پیگیری وضعیت این قراردادها آغاز کرده‌اند.

* ممنوعیت تردد به ۳۹ کشور

‌محمد اسلامی همچنین ‌درباره محدودیت و ممنوعیت فعالیت تورهای مسافرتی به ترکیه، به خبرگزاری دولت گفته است: همه تورها موظف به عمل به مصوبات ستاد ملی کرونا هستند و این اقدام باید متوقف شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی پروازها به ترکیه به دلیل تبادلات تجاری برقرار است،‌ چون ترکیه نقطه اتصال به سایر کشورهای جهان است.

وی درباره تمدید دو هفته‌ای محدودیت‌ها در سفر به عراق گفت: سفر به عراق به دلیل وضعیت قرمز استان خوزستان از قبل از عید ممنوع شده بود که این محدودیت‌ها با توجه به نشست قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تا دو هفته دیگر تمدید شد.

اسلامی با اشاره به اینکه ما ممنوعیت تردد به ۳۹ کشور را داریم و سفر به انگلیس همچنان ممنوع است، گفت: فعلا سفر به عراق و ترکیه در کشورهای همسایه ممنوع است و سفر به بقیه کشورهای همسایه هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی از تشدید کنترل در مبادی مرزی خبر داد و گفت: تستهای پی سی آر در مرزها گرفته می شود و هلال احمر هم اخیرا با مصوبه ستاد ملی وارد عمل شده و مقرر شده با توجه به آموزش‌هایی که به همین منظور دیده‌اند، از افراد تست بگیرند تا مبتلایان به کرونا وارد کشور نشوند.

* افزایش  ۹۰ درصدی سفرها نسبت به نوروز ۹۹

وی درباره سفرهای نوروزی، اظهار کرد: امسال سفرهای نوروزی نسبت به شرایط عادی کشور مانند سال ۹۷، کاهش داشته‌ایم، در نوروز ۹۸ هم سفرها به دلیل وقوع سیل کم شد اما سفرها نسبت به نوروز ۹۸، میزان ۱۹ درصد افزایش داشت و نسبت به نوروز ۹۹ که همه جا قفل بود و تردد نبود، حدود ۹۰ درصد افزایش داشت.

به گفته اسلامی حدود و چهار و نیم میلیون نفر امسال با وسیله نقلیه عمومی(اتوبوس، سواری و مینی‌بوس) سفر کردند این تعداد با نفر صندلی است نه شماره ملی و ممکن است یک نفر رفت و برگشت داشته باشد که در این صورت تعداد نصف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با هواپیما و ۸۰۰ هزار نفر با قطار سفر کردند، حدود ۳ میلیون با سواری شخصی جابجا شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که ممنوعیت سفر به ترکیه با تور تا چه زمانی ادامه دارد؟ گفت: این مصوبه سه شنبه هفته گذشته ابلاغ شده است و زمان پایان ممنوعیت سفر با تور به ترکیه مشخص نیست.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول