اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

داغ‌ترین کمپین‌های علیه فارس در «فارس‌ من»؛ هواداران سعید محمد: خبرگزاری فارس عذرخواهی کند

مطالبات فراوانی برای انتقاد از خبرگزاری فارس در سامانه «فارس ‌من» ثبت شده؛ این گزارش مرور برخی از آنهاست.

داغ‌ترین کمپین‌های علیه فارس در «فارس‌ من»؛ هواداران سعید محمد: خبرگزاری فارس عذرخواهی کند

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ صدها پویش جدید هر روز در فارس من به ثبت می‌رسد؛ پیشنهاد، انتقاد یا مطالبه از دستگاه‌ها یا مسؤلین مختلف کشور. مخاطب بعضی‌ها ولی خود خبرگزاری است؛ فارس. انتقاد از این‌که چرا فلان گزارش علیه یک شخصیت سیاسی منتشر شد؛ اینکه چرا بعضی نقدها یا مطالبات علیه مسؤلین کشور را درست‌درمان ضریب ندادیم؛ یا چرا امکانات و بروزرسانی‌های جدید برای فارس‌من رونمایی نشد؟ این گزارش مرور برخی از آنهاست؛

 

اول| گلایه از فارس بابت انتشار یک گفتگو علیه سعید محمد

مهر ۱۳۹۷؛ آخرین روزهای فرماندهی سرلشکر جعفری. سعید محمد بعنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منصوب شد. محمد و همه بچه های سپاه حسابی در قرارگاه «خاتم» درخشیدند. نمونه؟ پروژه‌های متعدد همین سال‌ها از ابرپروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا ساخت کشتی اقیانوس‌پیما و تا احداث آزادراه غدیر. پروژه‌هایی که برای دشمنان این کهن بوم‌وبر البته مایه‌ی سرشکستگی بود. نام و نشان فرمانده ۵۳ ساله قرارگاه همین‌طوری روی زبان‌ها افتاد.

کمپین دعوت از آقای محمد برای شرکت در انتخابات در «فارس من» تشکیل شد. کمپینی که توانست ظرف مدت کوتاهی هزاران امضا جمع‌آوری کند؛ در بخشی از این پویش آمده است: «کشورمان نیازمند یک رئیس‌جمهور جوان و انقلابی است تا بتواند مشکلات را حل کرده و به اوضاع کشور سروسامان بخشد. لذا از این کمپین یعنی دعوت از دکتر سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، حمایت کنید.»

 

«ضمن تشکر از حمایت‌های بی‌دریغ جنابعالی در پیشبرد ماموریت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفاء می‌دهم.» این متن استعفای او است؛ آقای محمد هفدهم اسفندماه رسماً اعلام کاندیداتوری کرد.

هفته گذشته اما انتشار یک گفتگو با یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه حسابی صدا کرد. وی در خلال گفت‌وگو با خبرنگار ما از «تخلف» آقای محمد در عدم مراعات سلسله‌مراتب اداری در منفک شدن از سپاه گلایه کرد. همکاران ما در گروه سیاسی هم به رسم امانت این گفتگو را منتشر کردند. البته که انتشار چنین مطلبی در فارس برای هواداران آقای محمد چندان خوشایند نبود. برای همین کمپین مفصلی در فارس من برای عذرخواهی خبرگزاری تشکیل شد. 

 

همان زمان هم مسئولین فارس در مورد این گفتگو توضیح دادند و اینکه به جهت حساسیت موضوع، متن و تیتر خبر مطابق توافق قبلی با مصاحبه شونده نهایی شد و تغییراتی که لازم بود لحاظ شد. خیلی طبیعی است که برخی سازمانها و نهادها از طریق رسانه بخواهند پیامی را به جامعه منتقل کنند. اینجا وظیفه رسانه امانت داری است و خبرنگارحق ندارد تمایلات شخصی خود را در نظر بگیرد. اما به هر حال فارس بابت تکدر خاطر مخاطبان عمیقاً متأسف است. 

 

دوم| گلایه از فارس؛ چرا برخی کمپین‌های گلایه از مسؤلین منتشر یا پیگیری نمی‌شود؟
 
مشکلات کم نیست؛ از گرانی‌ها گرفته تا بیماری لعنتی که بختک شده به جان همه‌. نگرانی‌ و گلایه‌های مردم به‌جا است. مرور روزانه مطالبات مردم در «فارس من» نمودار روشنی از همین نگرانی‌ها است. البته که افکار عمومی حسابی شاکی است. از مسؤلین دولتی بیشتر؛ مردم معتقدند سوء تدبیر بیداد می کند! ادبیات بعضاً تُند این مطالبات راوی همین دردها همین گرفتاری‌ها است. همین حالا هم بخشی قابل توجهی از وقت مسئولین خبرگزاری صرف پاسخگویی به شکایت مسئولین در دادگاه‌ها می شود. 

حتی ممکن است برخی از مطالبات هم به ظاهر غیرمنطقی به نظر برسد. اما فارس من بستری برای مردم است که بتوانند همه ابهامات و اعتراضات خودشان را به گوش مسئولان برسانند و مسئولان هم از این فرصت برای اقناع و توضیح به مردم استفاده کنند. باور کنید از این موضوع ضرر نمی‌کنیم باید سعه صدر مان را بالا ببریم این تعامل مسیر پیشرفت ایران عزیزمان را هموارتر خواهد کرد.

 

همین چند وقت پیش بود که مطالبه انحلال خبرگزاری فارس در فارس من به ثبت رسید. این بهترین فرصت برای خبرگزاری فارس بود که دلایل و استدلالات مطرح کنندگان این مطالبه را بشنود و ایرادات احتمالی خود را اصلاح کند. البته این سوژه به حد امضای کافی نرسید و جلسه‌ای برگزار نشد اما حل کردن گره‌های ذهنی مردم برای نظام اسلامی و همه ارکان مدیریتی آن که مردم را ولی نعمت خود می‌دانند امری واجب و ضروری است. مجددا از همه مسئولان خدوم کشور درخواست می‌کنیم تا با سعه صدر بیشتر شنوای مطالبات مردم بوده و دلسوزانه به پاسخگوی آنها باشند. البته بدیهی است فارس به مخاطبانش متعهد است که مسئولان غیر پاسخگو را به مردم معرفی کند.

 

چرا پیگیری‌های «فارس‌من» برای این دست مطالبات به نتیجه نمی‌رسد؟ درد ما هم هست! مستحضرید که پیگیری خبرنگار وقتی به نتیجه می‌رسد که آقایان مسؤل برنامه‌ای برای پاسخگویی داشته باشند. وقتی مسؤلی اساساً بر مدار بی‌خیالی است، چه باید کرد؟ پاسخگویی پیش‌کش؛ بدتر اما کسانی هستند که حتی تاب انتشار انتقادات مردم را ندارند. آن هم در این شرایط سخت؛ وقتی حداقل کاری که می‌توان انجام داد نشستن پای درددل‌های آنها است.

 

باور کنید کافی است یک مطالبه مردمی علیه فلان مجموعه منتشر شود؛ تلفن پشت تلفن. فشار پشت فشار! بعضی آقایان مسؤل از هر وسیله‌ای برای حذف یا سانسور مردم استفاده می‌کنند. کاش کمی سعه صدر وجود داشت. کاش کمی هم‌دردی بود. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مُجمل!

 

سوم|چرا قابلیت دنبال کردن اضافه نمی‌شود؟ 
«فارس من» حالا نزدیک به ۳ میلیون مخاطب دارد. بیشتر از بسیاری از شبکه‌های اجتماعی حتی. جمع ایرانیان حاضر در توئیتر فارسی مثلاً همین حالا کمتر ۲ میلیون نفر است. البته که باید امکاناتی شبیه شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان فراهم کرد. برای تعامل هرچه راحت‌تر سردبیران با هم؛ برای دنبال کردن محتواهای مورد علاقه؛ برای هرچه کاربرپسند شدن نرم‌افزار سامانه. همین موضوعات مطالبه مردمی هم هست.

مثلاً این پویش که از فارس من می‌خواهد امکان «دنبال کردن» صفحات کاربران موردعلاقه را فراهم کند: «به غیر از گفت‌وگوهای زیر پویش‌ها هیچ راه دیگری برای سردبیران برای هماهنگی و راه‌اندازی پویش‌های هماهنگ و جلب حمایت از آنان نیست. هیچ نوع توانایی برای ارتباط بین دنبال‌شدگان و دنبال‌کنندگان تشکیل گروهای هم فکر و گفتگو در فارس من نیست و همه چیز در بهترین حالت و پیام‌رسان‌های غیر از خبرگزاری فارس حواله داده شده.»

 

به روی چشم؛ پیشنهاد کاملاً واردی است. همکاران من در تیم فنی خبرگزاری شبانه‌روز درحال تلاش برای فراهم آوردن زیرساخت‌های چنین امکانی هستند. البته که قابلیت «دنبال کردن» هر صفحه یا شخص در فارس من فراهم شده است. قابلیتی که هر لحظه درحال تکمیل و رو به بهبودی است. برای این منظور کافی است به صفحه شخصی مورد نظر رفته و آیکون مربوط را کلیک کنید. بعد از آن مستمراً به محتوای موردنظر در صفحه شخصی دسترسی خواهید داشت.

 

چهارم| جای خالی فارس من در اندروید!
استفاده از تلفن‌های هوشمند عادت خیلی‌ها است؛ بسیاری از امورات روزمره حالا به‌سادگی از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شود. البته که مطالبه مردم برای حضور فارس من در تلفن‌های هوشمند کاملاً به‌جا است. جمعی از کاربران مثلاً نوشته‌اند: «اگر برای فارس من یک نرم افراز اندروید ساخته شود مشارکت مردم در موضوعات و اثرگذاری مطالب خیلی بیشتر خواهد شد اگر ممکن هست خبرگزاری فارس نرم افزار ویژه بخش فارس من بسازد.»

در حال انجام است؛ مسؤلیت طراحی و برنامه‌نویسی نرم‌افزار فارس من برعهده همکاران من در گروه فنی است. امیدواریم باتکمیل مقدمات نرم‌افزاری به‌زودی از این نرم‌افزار رونمایی شود. فارس من در خدمت شماست؛ مطالبات شما با کمترین محدودیت در حال انتشار است. حتی اگر گلایه یا انتقاد از خبرگزاری فارس باشد. منتظر اخبار خوب از فارس من باشید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول