اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اردوغان: تنش اوکراین و روسیه باید از طریق مسالمت میز حل شود

رئیس جمهور ترکیه در دیدار با همتای اوکراینی خود خواستار حل تنش روسیه و اوکراین از طریق دیپلماتیک شد.

اردوغان: تنش اوکراین و روسیه باید از طریق مسالمت میز حل شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور ترکیه خواستار راه حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز برای کاستن از تشدید تنش بین اوکراین و روسیه شد.

به نوشته  روزنامه «حریت» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شنبه در دیدار «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در استانبول بر ضرورت تبدیل منطقه دریای سیاه به یک حوزه صلح و همکاری تاکید کرد.

اردوغان در نشست خبری با زلنسکی گفت: «ما معتقدیم که بحران موجود باید به روش صلح آمیز و دیپلماتیک و بر اساس تمامیت ارضی اوکراین و قوانین بین المللی حل شود.

سفر زلنسکی به استانبول در حالی صورت گرفت که تنش بین اوکراین و روسیه در مورد منطقه «دونباس» افزایش یافته و روسیه در حالی کی‌یف را مقصر تشدید تنش‌ها می‌داند که حضور نظامی خود را در مرزهای اوکراین شدت بخشیده است.

اردوغان در این نشست خبری افزود: «هدف اصلی ما این است که دریای سیاه همچنان دریایی از صلح، آرامش و همکاری باشد. ما نمی‌خواهیم تحت هیچ شرایطی در جغرافیای مشترکمان تنش افزایش یابد.» 

وی افزود: «ما امیدواریم که تشدید نگران کننده اخیراً در صحنه در اسرع وقت پایان یابد، آتش بس ادامه یابد و درگیری‌ها از طریق گفت‌وگو بر اساس توافق نامه‌های مینسک حل شود.

 وی با تأکید بر اینکه ترکیه به شدت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین دفاع می‌کند، گفت،ما موضع اصولی خود را در مورد به رسمیت نشناختن الحاق کریمه تاکید می‌کنیم.

وزارت دفاع ملی ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که  وزیر دفاع اوکراین جلسه جداگانه‌ای با وزیر دفاع برگزار و دو طرف در مورد روابط دو جانبه و موضوعات دفاعی و امنیتی منطقه گفت‌وگو کردند.

اوکراین هفته گذشته روسیه را به تجمع هزاران نیروی نظامی خود در مرزهای شمالی و شرقی این کشور و همچنین شبه جزیره کریمه متهم کرده بود. دو طرف طی این مدت دست به تحرکات نظامی زده‌اند. تنش بین روسیه و اوکراین بعد از آن شروع شد که شبه جزیره کریمه اوکراین سال ۲۰۱۴ در جریان بحران و تنشهای نظامی در شرق اوکراین با برگزاری یک همه پرسی به روسیه ملحق شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول