اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

ایران بر خسارات تأخیر در پرداخت پول های بلوکه شده در کره جنوبی پافشاری می‌کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران بر حقوق خود در پیگیری خسارات ناشی از تأخیر در پرداخت پول های بلوکه شده خود در کره جنوبی پافشاری می‌کند.

ایران بر خسارات تأخیر در پرداخت پول های بلوکه شده در کره جنوبی پافشاری می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعداز ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار با نخست وزیر کره جنوبی، با اشاره به اهمیت توسعه روابط با کشورهای آسیایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ اظهار امیدواری کرد: سفر نخست وزیر کره جنوبی منجر به رفع موانع توسعه همکاری های فیمابین شود در بخش های مختلف شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه کره جنوبی در دو دهه گذشته به یکی از ده شریک عمده تجاری ایران مبدل شده بود، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور در حدود ۱۷ میلیارد دلار بود اما در دو و نیم سال گذشته با توجه به سیاست های این کشور ، ضربه فراوانی به جایگاه اقتصادی و سیاسی کره جنوبی در مناسبات فیمابین وارد شد که امیدوارم پس از این سفر بتوانیم به شکل عملی و اجرایی شاهد بازسازی این مناسبات باشیم.

جهانگیری با اشاره به موضوع آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی، تصریح کرد: این اتفاق نیازمند اراده سیاسی است که باید در مسئولان این کشور شکل بگیرد. در عین حال ایران از حقوق خود بر پیگیری خسارات ناشی از تأخیر در پرداخت پول های بلوکه شده پافشاری می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز تأسف از عمل نکردن شرکت‌های کره‌ای به تعهدات خود در قبال شرکت های ایرانی و نیز عدم تحقق انتقال یک میلیارد دلار از منابع مالی ایران به بانک های سوئیس برای خرید واکسن کرونا با وجود قول مقامات کره جنوبی، گفت: در سال ۲۰۱۶ و هنگام سفر رئیس جمهور وقت کره جنوبی به ایران موافقتنامه های دوجانبه بسیاری میان مقامات دو کشور امضا شد که متأسفانه با پیروی سئول از تحریم های آمریکا همه آن اسناد بی نتیجه مانده است.

جهانگیری سپس آزادسازی کشتی توقیف شده کره ای به دلیل ایجاد آلودگی های زیست محیطی در خلیج فارس را یادآور شد و گفت: همانطور که بارها عنوان شده است توقیف این کشتی صرفاً به دلایل فنی انجام شد. ایران بزرگترین کشور ساحل خلیج فارس و دریای عمان است و نمی تواند نسبت به تخلفات دریایی به ویژه تخریب محیط زیست بی تفاوت باشد.

معاون اول رییس جمهور گفت: ایران معتقد است امنیت خلیج فارس صرفاً باید با همکاری کشورهای حاشیه آن تأمین شود.

جهانگیری همچنین از موضع کره جنوبی در محکومیت ترور شهید فخری زاده قدردانی کرد و گفت: ما معتقد هستیم می توانیم در عرصه های بین المللی نظیر حقوق بشر و آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری های بیشتری داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور در عین حال ایران از موضع مقامات کره جنوبی در چهل و ششمین اجلاس حقوق بشر در ژنو علیه ایران انتقاد کرد و گفت: چنین قطعنامه هایی دارای ماهیت سیاسی است و انتظار داشتیم مقامات سئول از آن حمایت نمی کردند.قطعا این قطعنامه با اهداف سیاسی تهیه شده است و بازتاب دهنده موضوع حقوق بشر در ایران نیست.

جهانگیری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با هر ابتکاری برای توسعه روابط دوجانبه موافق است، گفت: کره جنوبی باید برای توسعه مناسبات حسن نیت واقعی از خود نشان دهد.

«چانگ سیه کیون»، نخست وزیر کره نیز در این نشست رسمی با تأکید بر تلاش کشورش برای توسعه روابط دوجانبه با ایران گفت: دو کشور می توانند در زمینه پزشکی و دانشگاهی به ویژه تولید واکسن کرونا همکاری های گسترده ای داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت تشکیل کمیته مشترکی به منظور بررسی راهکارهای رفع موانع توسعه روابط، بر تلاش برای اجرایی شدن توافقات فیمابین میان روسای جمهور دو کشور تأکید کرد و اظهار داشت: پیام این سفر اعلان علاقمندی دو کشور برای توسعه روابط و ایجاد همکاری های گسترده در آینده است.

«چانگ سیه کیون» تصریح کرد: توسعه روابط اقتصادی دو کشور از اولویت‌های سئول است و دولت متبوعش تلاش می کند در رایزنی با آمریکا و اتحادیه اروپا موضوع بلوکه شدن منابع مالی ایران در کره را برطرف کند.

وی با دعوت از معاون اول رییس جمهور کشورمان برای سفر به سئول گفت: باید تلاش کنیم تا با رفع نقطه ضعف ها و مشکلات فیمابین حجم تجارت دو کشور را افزایش دهیم.

نخست وزیر کره جنوبی با بیان اینکه کره جنوبی نیز از تحریم ها متضرر شده است از تلاش دولت ایران برای رفع توقیف کشتی متعلق به این کشور قدردانی کرد.

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول