اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

کم‌بارش‌ترین سال خراسان‌جنوبی در ۴۰ سال گذشته

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری در حداقل ممکن بوده در ۳۰ - ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

کم‌بارش‌ترین سال خراسان‌جنوبی در ۴۰ سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند محمد فرهادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری در حداقل ممکن بوده در ۳۰ - ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

وی افزود: میانگین بارندگی‌ها در سال زراعی جاری ۳۸.۵ میلی‌متر بوده است.

افزایش  میانگین دما در استان خراسان‌جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی به افزایش میانگین دما در استان اشاره کرد و گفت: دمای هوا به نسبت مدت مشابه بلندمدت به‌طور میانگین ۳.۳ درجه افزایش یافته است.

فرهادی با بیان اینکه افزایش دمای هوا، خشکسالی را تشدید می‌کند، تصریح کرد: برابر الگوهای هواشناسی، تنها ۱۰ درصد مساحت استان بارش نرمال داشته و ۹۰ درصد بارش قابل توجهی نداشته‌اند.

وی تأکید کرد: ۱۰.۷ درصد مساحت استان با خشکسالی شدید مواجه است که این موضوع، زنگ خطری برای ما است.

تشکیل قرارگاه آب برای برون‌رفت از پیامدهای احتمالی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی عنوان داشت: شخص استاندار به جهت برون‌رفت از پیامدهای احتمالی این وضعیت، تشکیل قرارگاه استانی آب را تدبیر کرده است.

فرهادی با بیان اینکه هدف از تشکیل این قرارگاه، رصد مسائل و مشکلات مرتبط با آب و برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها در سطح شهرها و روستاهای استان است، اضافه کرد: راه‌اندازی این قرارگاه با وجود فعال بودن کارگروه خشکسالی و شورای آب، نشان‌دهنده نگاه ویژه و خاص مدیریت عالی استان به موضوع آب شرب مردم است.

وی به مصوبات نخستین جلسه قرارگاه استانی آب اشاره کرد و گفت: ما تمام امکانات استان را بسیج خواهیم کرد تا مردم دغدغه آب شرب نداشته باشند.

پساب فاضلاب جایگزین آب فضای سبز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی از موضوعاتی گفت که برای بررسی و ارائه راهکار در قرارگاه مدنظر قرار گرفته و خاطرنشان کرد: پساب فاضلاب بیرجند از منابع مطمئنی است که می‌تواند جایگزین آب فضای سبز شود.

فرهادی ادامه داد: از آنجایی که جایگزین کردن پساب، ضمن اینکه به پایداری سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند، کاهش برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و تأمین آب واحدهای صنعتی را به همراه دارد لذا دستگاه‌های متولی می‌بایست طی یک ماه آینده برای استفاده از این پساب طرح کارشناسی ارائه نمایند.

وی به موفقیت استان در اجرای طرح نصب و تعبیه سیستم‌های نوین آبیاری در سال گذشته اشاره کرد و عنوان داشت: استفاده از این سیستم‌ها به ما کمک می‌کند از منابع آبی محدودی که در اختیار داریم، استفاده بهینه و بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/3403/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول