اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پیام متحدان امارات در جنوب یمن به روسیه و تهدید عربستان سعودی

نماینده اداره کل امور خارجی گروه شبه‌نظامی موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» در دیدار با سفیر روسیه در یمن به خروج از توافق ریاض تهدید کرد.

پیام متحدان امارات در جنوب یمن به روسیه و تهدید عربستان سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروه شبه‌نظامی موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-متحد امارات)  به روسیه اعلام کرده که در صورت عدم مشارکت داده شدن در هرگونه مذاکرات حل و فصل جامع بحران یمن که سازمان ملل و کشورهای بزرگ به دنبال انجام آن هستند، به توافق ریاض پایبند نخواهد ماند.

به نوشته پایگاه خبری «العربی نیوز» یمن، «عادل الشبحی» نماینده اداره کل امور خارجی المجلس الانتقالی در دیدار با «ولادیمیر دیدوشکین» سفیر روسیه در یمن بر این امر تاکید کرد. این دیدار روز پنجشنبه پیش در ریاض صورت گرفت.

الشبحی می‌گوید که در دیدار با سفیر روسیه به او اعلام کرده که المجلس الانتقالی الجنوبی در صورت عدم مشارکت داده شدن در مذاکرات حل فراگیر بحران یمن، به توافق ریاض یا هرگونه رایزنی‌های دیگری پایبندی نخواهد ماند.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکر کشی کردند و برای فرار از اتهام‌ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرف‌های درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، «استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصار الله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه» بوده است.

وی توضیح داد: نادیده گرفتن المجلس الانتقالی در تدارک مرحله بعد و مشارکت در هرگونه مذاکراتی به منزله عبور از مسأله جنوب یمن است و در این صورت المجلس الانتقالی به اجرای توافق ریاض یا هرگونه رایزنی‌هایی که طرفی اصلی در آن به شمار نیاید، پایبند نخواهد بود.

در مقابل دیدوشکین نیز گفت که کشورش به کمک برای پایان دادن جنگ و برقراری صلحی فراگیر در یمن ادامه خواهد داد.

این گفت‌وگو پس از دیدار مشابه میان سفیر روسیه در یمن و «فؤاد راشد»  رئیس شورای عالی جنبش اعتراض و جدایی طلب یمن موسوم به «الحراک الثوری» صورت گرفت که طی آن، درباره ابتکار پیشنهادی الحراک الثوری و تلاش‌هایش برای برعهده گرفتن موضوع نمایندگی جنوب یمن به جای المجلس الانتقالی گفت‌وگو شد.

طبق این گزارش، هر یک از دو گروه المجلس الانتقالی و الحراک الثوری تلاش دارند تا خود را نماینده مردم جنوب یمن در مذاکرات راه حل فراگیر منازعه در یمن معرفی کنند و برای این امر حاضر به امتیازدهی به هر یک از سفرای پنج کشور عضو دایمی در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول