اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

پشت پرده کمبود سیمان در قشم چه می‌گذرد؟

سناریو کمبود اقلام ضروری مردم این بار در حالی قشموندان را برای خرید سیمان به صف کرده که اظهارات تولیدکنندگان بیانگر توزیع این محصول بیش از نیاز جزیره است.

پشت پرده کمبود سیمان در قشم چه می‌گذرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، نیمه دوم سال 1399 در ادامه سناریو کمبود اقلام ضروری در نقاط مختلف کشور و به صف شدن مردم برای تهیه پوشاک، مرغ، روغن و برخی اقلام دیگر، این بار نوبت به سیمان رسید.

موضوعی که پای اصحاب رسانه و حتی رسانه ملی را برای واکاوی مسئله و دریافت پاسخ صریح مسوولان مربوطه را میان کشید و هر بار به رسم دیرینه نهادینه شده در نظام مدیریتی، وعده‌های سرگشاده‌ای برای حل آن در کمتر از یک هفته ارائه شد.

وعده‌های متعددی در این راستا و حتی اخباری مبنی بر حل معضل منعکس شد و امروز می‌توان مدعی شد این معضل اجتماعی در فضای رسانه‌ای رسمی در میان موضوعات مختلف دچار فرامومشی و یا نوعی بی‌اعتنایی شده است.

با این وجود جامعه همچنان با مشکل کمبود سیمان دست به گریبان است و معدود پروژه‌هایی که از سایه سنگین کرونا در امان مانده‌اند را نیز معضلی بنام سیمان زمین‌گیر کرده است؛ عدم استمرار در پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و عدم راستی آزمایی وعده‌های مسوولان، از معضلات رسانه‌ای این مسئله به شمار می‌رود.

این مهم در حالی است که جزیره قشم از نعمت وجود شرکت سیمانی با ظرفیت یک هزار و 200 تُن در روز نیز برخوردار است که البته نگارنده خود را موظف می‌داند یادآور شود این معضل منحصر به قشم نبوده بلکه استان هرمزگان و دیگر نقاط کشور را نیز درگیر کرده است.

مدیران سیمان، که قرار بوده هفته قبل میهمان نماز عبادی-سیاسی جمعه شهرستان قشم نیز باشند، با تغییر رنگ کرونایی قشم از زرد به نارنجی و قرمز و به دنبال آن تعطیلی نمازهای جمعه از این توفیق محروم ماندند.

امروز اما مدیرعامل شرکت سیمان قشم در دفتر امام جمعه شهرستان قشم حضور یافت تا پاسخگوی مطالبات مردمی در حوزه کمبود سیمان باشد.

نظارت کارآمد، حلقه مفقوده حل معضل سیمان در قشم

حمیدرضا صدیقی‌مقدم مدیرعامل شرکت سیمان قشم اظهار داشت: ناهماهنگی برخی ارگان‌های دولتی در نیمه دوم سال 1399 منجر به ممنوعیت انتقال بین استانی سیمان، قطع برق و عدم تخصیص گاز به عنوان سوخت شرکت‌های سیمان شد.

وی افزود: بروز این مشکل، برخی کارخانه‌های سیمان را از مدار تولید خارج کرد که بدیهی‌ترین ثمره آن کمبود سیمان در کشور است.

مدیرعامل شرکت سیمان قشم تصریح کرد: از بهمن‌ماه 1399 شرکت سیمان قشم تحت فشار مضاعف قرار گرفت و برای رفع نیاز شهرستان، صادرات این شرکت که اساس تاسیس و ادامه حیات آن به شمار می‌رود متوقف شد.

صدیقی‌مقدم ادامه داد: روزانه حدود یک هزار تُن سیمان در سطح جزیره قشم توزیع می‌شود که رقم ماهیانه آن 25 هزار تُن است و نیمه اول فرودین سال 1400 نیز حدود 14 هزار تُن سیمان با نرخ پاکتی 22 هزار و 500 تومان توسط 34 عامل در این شهرستان توزیع شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که نیاز شهرستان قشم در شرایط عادی و رونق پروژه‌ها نیز با این حجم از توزیع برآورده می‌شود اما جای سوال است که در شرایط کرونایی با توقف بسیاری از پروژه‌ها چگونه این حجم از توزیع پاسخگوی نیاز جزیره نیست؟

مدیرعامل شرکت سیمان قشم گفت: مردم در حالی با کمبود مواجه هستند که بعضا دسترسی به سیمان با 2 برابر قیمت رسمی در سایت‌های خرید و فروش کالا ممکن است و از این رو باید نظارت‌ها تقویت شود.

ورود دستگاه‌های نظارتی به معضل سیمان قشم باید اثربخش باشد

حجت‌الاسلام میثم تارم امام جمعه شهرستان قشم نیز اظهار داشت: سیمان از نیازهای ضروری مردم و توسعه زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید به شمار می‌رود و باید این مشکل برطرف شود.

وی ورود قاطع و اثربخش دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی به موضوع کمبود سیمان در قشم را خواستار شد و تصریح کرد: مسئله را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد چرا که صف کشیدن برای تامین سیمان و دیگر اقلام در شان مردم انقلابی جزیره قشم نیست.

انتهای پیام/88050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول