اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

توضیحات رئیس کمیته وضعیت در مورد پرونده پرسپولیس و خلیل زاده

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال گفت: وضعیت پرسپولیس و استقلال خاص است و آنها در میانه دولتی بودن و یا نبودن گرفتار هستند.

توضیحات رئیس کمیته وضعیت در مورد پرونده پرسپولیس و خلیل زاده

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس،‌ جمشید نورشرق درباره وضعیت بدهی باشگاه‌ها در فوتبال ایران اظهار داشت: این نکته واقعاً مهم است زیرا بازخورد بدهی‌ها در فوتبال ایران مناسب نیست. یادم می‌آید زمانی وضعیت به شکلی بود که با هر مبلغی قرارداد بسته می‌شد توجهی به لزوم ایفای تعهدات و پرداخت به موقع وجوه نبود. پس از مدتی اگر اختلاف‌های ناگریزی بین مربیان و بازیکنان با باشگاه‌ها به وجود می‌آمد این مسأله تبدیل به وضعیت نامساعدی برای باشگاه‌ها می‌شد.

وی افزود:‌ این امر سبب تولید و تکثیر انبوه بدهی‌ها و انتقال آنها از فصلی به فصل دیگر می‌شد. در حال حاضر طبق همکاری ارکان فدراسیون فوتبال از یکسو و سازمان لیگ از سوی دیگر مدیران و البته باشگاه‌ها وضعیت خیلی متفاوت‌تر شده است. شاید به این دلیل که انتظارمان خیلی ایده‌آل است از وضعیت موجود خیلی راضی نباشیم اما حقیقت این است تحول مهمی در طول یکسال و نیم اخیر رخ داده است.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال تصریح کرد:‌ رئیس و سرپرست دبیرکلی فدراسیون که از نزدیک با بحث بدهی‌ها درگیر هستند واقعاً می‌خواهند شرایط بدهی‌ها از وضعیت فعلی به سامان‌تر شود.

نورشرق درباره اینکه چند درصد تیم‌های فوتبال ایران درگیر بحث بدهی‌ها هستند توضیح داد: به جزء 4، 5 تیم به خصوص که وضعیت مناسبی از این لحاظ دارند سایر تیم‌ها درگیر هستند. البته حرف‌های باشگاه‌ها هم در این مورد شنیدنی است. عمده دفاع و توضیحات آنها مبتنی بر فقدان دسترسی به منابع مالی قابل انتظار است. از جهات مختلف مثل تبلیغات، حق پخش و سایر موارد انتظار دارند درآمد لازم به آنها برسد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است مدیران باشگاه‌ها با وضعیت موجود قبول مسؤولیت می‌کنند.

وی افزود: باید با تنظیم بودجه‌ای مناسب دخل و خرج باشگاه‌ها به شکلی تنظیم شود که این مشکل به مرور زمان کم و کمتر شود. تلاش کمیته وضعیت بر این بود با شیب مناسبی بدهی‌ها را صفر کنیم. در مدت کوتاهی و در‌ آینده به این سمت خواهیم رفت که یکی از الزام‌های قانونی شرکت در مسابقات اخذ گواهی قانونی مفاصا حساب از طریق کمیته وضعیت بازیکنان باشد.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه‌ها مثمر ثمر بوده عنوان کرد:‌ به تعهدات باشگاه‌ها باید در زمان مقرر عمل شود. آنها توجه دارند که فقط نسبت به بازیکنان فعلی و در خدمت خود متعهد نیستند بلکه نسبت به نفراتی که در سال‌های قبل هم برای این باشگاه بازی کرده تعهد دارند و باید به یک اندازه در مسیر تسویه دیون گام بردارند. وضعیت پرسپولیس و استقلال در این میان خاص است و آنها در میانه دولتی بودن و یا نبودن گرفتار هستند.

نورشرق ادامه داد: یک مقرره قانونی این دو باشگاه را از شمول استفاده قانونی از بودجه منع کرده زیرا در ورزش حرفه‌ای فعالیت می‌کنند از سوی دیگر باشگاه به منابع خصوصی دسترسی ندارد. باید اذعان کنم تمام باشگاه‌هایی که از آنها به عنوان خصولتی یاد می‌شود یا سایر باشگاه‌هایی که از طریق بخش خصوصی و منابع درآمدی خود اداره می‌شوند در این مسیر تلاش وافری می‌کنند.

وی تصریح کرد: ‌نامی از یک باشگاه نمی‌برم اما در یک مورد مالکیت باشگاه از طریق یک نهاد عمومی و بخش خصوصی منتقل شده بود و با وجود فعالیت نداشتن نهاد عمومی در ورزش طبق پیگیری‌های فدراسیون فوتبال بدهی‌های مربوط به دوران تصدی این نهاد عمومی با همکاری مدیران آن سازمان تسویه شد و از این لحاظ روند رو به رشدی داریم.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال درباره مشخص شدن رأی پرونده شجاع خلیل‌زاده توضیح داد: در این پرونده به دلیل اینکه شجاع خلیل‌زاده پس از پرسپولیس به یک باشگاه قطری پیوست پرسپولیس ادعایی مطرح کرد. مطابق مقررات تصمیمی که کمیته وضعیت گرفت این بود که با توجه به دخالت عنصر بین‌المللی در این پرونده و تصمیم کمیته وضعیت به این دلیل که باشگاه قطری در جریان رسیدگی حضور ندارد، صلاحیتی برای رسیدگی به پرونده نداریم. به همین دلیل اعلام کردیم نمی‌توانیم این دعوا را رسیدگی کنیم.

نورشرق اضافه کرد: کمیته محترم استیناف در ادامه این نظر ما از لحاظ شکلی نه ماهیتی تصمیم گرفت پرونده را به کمیته وضعیت بازگرداند. این بار برای اینکه تصمیم ما مواجه با اشکالی نباشد از ریاست کمیته استیناف استعلام گرفته و پس از اخذ پاسخ از وی همان تصمیم قبلی را با آرایش جدیدی اعلام کردیم. البته این نظر قابلیت اعتراض دارد و ممکن است باشگاه پرسپولیس ظرف مهلت قانونی پرونده را به کمیته استیناف ببرد.

وی درباره دلیل طولانی شدن روند اعلام رأی پرونده خلیل‌زاده گفت:‌این موضوع را انکار نمی‌کنم و ممکن است چنین باشد اما حجم پرونده‌هایی که از سوی همکاران ما در کمیته وضعیت بررسی می‌شود متعدد است. بعد رسانه‌ای یک باشگاه نباید پرونده‌های دیگر را تحت تأثیر قرار داده و آنها را از نوبت رسیدگی خارج کند. بخشی از دلیل طولانی شدن صدور این رأی همین موضوع است.

رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال ادامه داد: دلیل دیگر این است که پس از شیوع کرونا رسیدگی‌های حضوری را تقریبا به حداقل رسانده و سعی کردیم با تبادل لایحه این کار را انجام بدهیم جلسات حضوری سبب تسریع در صدور رأی می‌شد اما حالت فعلی این موضوع را کند خواهد کرد به دلیل رد و بدل شدن پاسخ‌ها از سوی طرفین ذی‌نفع امکان دارد نتوانیم به سرعت برای یک پرونده تصمیم بگیریم.

نورشرق درباره اینکه باشگاه تراکتور قبل از برگزاری بازی با مس رفسنجان درخواست کرد مهلت باقیمانده از محرومیت سعید واسعی مورد بخشش قرار بگیرد توضیح داد:‌ ما مرجعی برای بخشش نیستیم. ادعایی نزد کمیته وضعیت بررسی می‌شود که وجهه مالی دارد. به صورت مثال درباره دعاوی مربوط به فسخ قرارداد اگر غیرموجه بودن دلیل فسخ را احراز کنیم باید ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده در قانون را هم اعمال کنیم مگر اینکه شاکی پرونده از ادعای خود صرف نظر کرده و درخواست خود را مسترد کند.

وی در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران تصریح کرد: در موارد مختلف طرفین را دعوت به صلح و سازش کردیم برخی مواقع این امر مؤثر بوده و منجر به سازش شده است. در نهایت آرزو می‌کنم وضعیت فوتبال کشور از شرایطی که در آن قرار دارد به وضعیت سازمان‌دهی شده و منظم‌تری سوق پیدا کند که قطعا هم به همین شکل است تصمیم مجموعه فدراسیون این است که فوتبال کشور زیبنده نام جمهوری اسلامی ایران باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول