اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مجلس راهبرد کلان صنعت هسته‌ای تدوین می‌کند/ حذف اعمال نظر دولت‌ها در صنعت هسته‌ای

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی از تدوین راهبرد کلان صنعت هسته‌ای توسط مجلس خبر داد و گفت: برای این کار مکاتبات لازم انجام شده و می‌کوشیم با رفت و آمد دولت‌ها صنعت هسته‌ای آسیب ببیند و می‌کوشیم افراد غیرمتخصص از این صنعت کنار بروند.

مجلس راهبرد کلان صنعت هسته‌ای تدوین می‌کند/ حذف اعمال نظر دولت‌ها در صنعت هسته‌ای

هادی بیگی‌نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: متأسفانه هنوز راهبردی در صنعت هسته‌ای کشورمان وجود ندارد و بعد از بازدید 12 نفر از نمایندگان مجلس که 4 نفر از آنان عضو کمیسیون انرژی و مابقی عضو کمیسیون امنیت ملی از مراکز هسته‌ای کشورمان داشتند این سوال در اذهان نمایندگان وجود داشت و نمایندگان در این سفر به این نتیجه رسیدند که صنعت هسته‌ای کشورمان فاقد یک راهبرد منسجم است و بنا داریم در مجلس برنامه‌ای بلندمدت و راهبرد کلان در این باره تدوین کنیم.

وی افزود: باید مشخص شود از صنعت هسته‌ای بنای چه دستاوردی را داریم؛ می‌خواهیم درآمدزایی داشته باشیم و یا امنیت آفرینی کنیم یا اینکه بنای اشتغال‌زایی داریم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قطعا می‌توان از صنعت هسته‌ای هم درآمدزایی داشت و هم امنیت ایجاد کرد و به آن به عنوان یک برنامه استراتژیک نگریست ضمن اینکه قطعا اشتغال‌زایی خوبی هم برای کشور خواهد داشت.  در عین حال سطح علمی کشور را هم می‌توانیم با این صنعت افزایش دهیم و از فواید آن مانند برق هسته‌ای حداکثر استفاده را ببریم.

بیگی‌نژاد گفت:‌در نظام جمهوری اسلامی صنعت هسته‌ای باید یک راهبرد داشته باشد و مجلس یازدهم برای این کار اولین قدم را برمی‌دارد و هم اکنون در حال مکاتبات اولیه هستیم تا از تمامی نهادهای حاکمیت پیشت صنعت هسته‌ای ایستاده و یک راهبرد کلان، دقیق و برنامه‌ریزی شده و استراتژیک داشته باشیم که با رفتن یک دولت و آمدن دولت بعدی تغییرات گسترده در صنعت هسته‌ای نداشته باشیم.

وی گفت: مجلس یازدهم اقدامات لازم برای تدوین راهبرد کلان صنعت هسته‌ای را انجام خواهد داد و قطعا همه مسؤولین همراه این کار خواهند شد و بنا داریم دست به دست یکدیگر داده و کاری اساسی در این زمینه انجام دهیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر نقشه راه یا چشم‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت در صنعت هسته‌ای داشته باشیم همه بخش‌های مختلف حاکمیت و از جمله دولت برای اجرای این فرامین پای کار خواهند بود و هیچ دولتی نمی‌تواند اخلالی در این روند ایجاد کند.

بیگی‌نژاد گفت:‌ متأسفانه متخصصین صنعت هسته‌ای نمی‌توانند برای این صنعت تصمیم بگیرند و برخی نهادهای غیرمتخصص درباره صنعت هسته‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند بدون آنکه سازمان انرژی اتمی در این قضیه مؤثر باشد؛ سازمان انرژی اتمی به عنوان نهاد متخصص این کار نمی‌تواند درباره صنعت هسته‌ای نظر نهایی را بدهد که برای مثال کدام مدل از سانتریفیوژ را داشته باشیم و برای او تعیین تکلیف می‌کنند که کدام نسل از سانتریفیوژ باشد و کدام نسل نباشد و عملاً سازمان انرژی اتمی بله قربان‌گوی خیلی‌ها شده است و نبایستی این سازمان متخصص عروسک دست عده‌ای باشد.

وی گفت: نمایندگان مجلس در بازدید از مراکز هسته‌ای از 4 مرکز غنی سازی نطنز، مرکز فرآوری اورانیوم اصفهان، آب سنگین خنداب اراک، فُردوی قم بازدید کردند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون انرژی مجلس به صورت ویژه موضوع تدوین راهبرد کلان برای صنعت هسته‌ای را دنبال خواهد کرد و به همین دلیل قرار است فردا (سه‌شنبه 24 فروردین) علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست کمیسیون انرژی حاضر شده و در این باره توضیحات لازم را داده و با اعضای این کمیسیون تبادل نظر کند ضمن اینکه صالحی همچنین توضیحاتی هم درباره عملیات خرابکاری صورت گرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز به نمایندگان مجلس ارائه خواهد کرد.

بیگی‌نژاد گفت: فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس که سابقه ریاست سازمان هسته‌ای را دارد بعد از عملیات خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز به نمایندگان عضو کمیسیون انرژی اعلام کرد که به شخصه این موضوع را دنبال کرده و تمام توان خود را برای دفاع از دستاوردهای صنعت هسته‌ای به کار می‌گیرد و ذره‌ای از این دستاوردها و منافع ملی کشور عقب‌نشینی نخواهم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول