اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گرد و خاک سیمان در بازار مصرف/ سیمان هم در بازار نایاب شد

زمزمه‌های افزایش قیمت و خیز تولیدکنندگان سیمان برای افزایش قیمت در سال جدید و احتکار این محصول در مصالح‌فروشی‌ها و عاملان فروش و عدم توزیع و نظارت درست باعث شده است تا این روزها سیمان به مشکل اصلی سازندگان و کارگرانی ساختمانی تبدیل شود.

گرد و خاک سیمان در بازار مصرف/ سیمان هم در بازار نایاب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چند وقتی است که واحدهای عرضه سیمان و مصالح‌فروشی‌ها در سطح استان زنجان از عرضه سیمان خودداری و یا اعلام می‌کنند که سیمان برای فروش ندارند.

عدم عرضه سیمان در این روزهای بهاری که روزهای شلوغی و اصلی برای کارهای ساختمانی در مناطق سردسیری و به ویژه شهر زنجان است باعث شده تا کارهای ساختمانی تعطیل و عملا این اتفاق باعث بیکاری هزاران نفر شود، چرا کارهای ساختمانی به هم پیوسته است و مخصوصا سیمان عامل اصلی در احداث بناهای مختلف و کارهای عمرانی است.

استان زنجان دارای دو کارخانه فعال سیمان است و کمبود و عدم عرضه سیمان که در واقع تلاش واحدهای تولیدی برای افزایش قیمت آن تا بیش از 50 درصد است، اقدامی که که زمزمه‌های آن، چند وقتی است که به گوش می‌رسد.

البته فروش سیمان به صورت غیر مجاز توسط واحدها ادامه دارد و این محصول را با قیمت‌های بالاتر و به قیمت حدود 40 هزار تومان در بازار غیر رسمی به فروش می‌رسانند.

کمبود سیمان در بازار باعث شده تا بازار سیاه تشکیل شده و سیمانی که باید به قیمت 25 هزار تومان طبق نرخ مصوب عرضه شود به صورت قاچاق و به قیمت 35 تا 40 هزار تومان خرید و فروش شود

 

سکوت مسؤولان استان و دستگاه‌های مسؤول و ناظر در این زمینه جای تاسف دارد، چرا که این اقدام در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال مانع زدایی انتخاب شده است، جای سؤال و پرسش دارد، سؤالی که باید تعزیرات حکومتی و سازمان صمت و در راس آن استانداری پاسخ دهند.

کمبود سیمان در بازار باعث شده تا بازار سیاه تشکیل شده و سیمانی که باید به قیمت 25 هزار تومان طبق نرخ مصوب عرضه شود به صورت قاچاق و به قیمت 35 تا 40 هزار تومان خرید و فروش شود.

تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی

تاثیر نبود سیمان در بازار به طوری است که باعث شده در روزهای اخیر کارگاه‌های ساختمانی تعطیلی و کارگران فصلی و ساختمانی که بعد از فصل زمستان دل به بهار و تابستان بسته بودند تا چند برای امرار معاش کار کنند بیکار و در میدان‌های شهر دنبال کار باشند.

کارگرانی که در میدان 15 خرداد دور هم جمع شده‌اند، ضمن گلایه از نبود سیمان با اشاره به اینکه چند روزی است که سیمان پیدا نمی‌شود، می‌گویند: چند روزی بود که در ساختمان نیمه کار مشغول به کار شده ‌بودیم که به یک باره به دلیل نبود سیمان تعطیل شدیم.

یکی از آنها با بیان اینکه از یک طرف گرانی‌ها و از یک طرف نبود امنیت شغلی و از طرف دیگر کرونا فشارهای زیادی را بر کارگران فصلی وارد کرده است، ادامه می‌دهد: با همه این شرایط سخت کنار آمده‌ایم اما کمبود سیمان هم اجازه کار را از ما گرفته است.

بیات با بیان اینکه واقعا مسؤولان وضعیت سخت زندگی را نمی‌بینند که بی‌خیال شده‌اند، می‌گوید: آخه این چه وضعیتی است هر روز یک کالایی کمیاب و یا نایاب می‌شود.

یکی دیگر از کارگران ساختمانی با بیان اینکه بنا است، می‌گوید: سیمان الفبای کار ساختمانی است و بدون سیمان همه کارها تعطیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برقکار، کچکار، نقاش و ... همه مشاغلی که با ساختمان درگیر هستند، با نبود سیمان بیکار می‌شوند، تصریح کرد: وضعیت کارگران فصلی و ساختمانی سخت است و نبود سیمان هم آنرا سخت‌تر کرده است.

در مقابل یک ساختمان نیمه کاره در حال ساخت هم چند نفری در حال گفت‌وگو هستند، نزدیک می‌شوم و احوالپرسی می‌کنم، یکی از آنها که به نظر می‌رسد صاحب کار است محکم سیگار خود را پک می‌زند و می‌گوید بفرمایید، امری بود، می‌گویم چرا کارتان تعطیل شده است، با کمی عصبانیت می‌گوید: مفتشی!

کمی جام می‌خورم و خودم را جمع می‌کنم و با صدای آرام می‌گویم نه خبرنگارم، با عصبانیت دوباره می‌گوید بفرمایید خبرمان را تهیه کنید و از بدبختی ما بنویسید، به مسؤولان بگویید که تاوان بی‌کفایتی آنها را ما می‌پردازیم!

چند گام راه می‌رود و دور می‌شود، دوباره با عصبانیت بیشتر برمی‌گردد و می‌گوید کجا صحبت کنم که مسؤولان صدایم را بشنوند، آب دهانم را قورت می‌دهم و می‌گویم ضبط می‌کنم بفرمایید، می‌گوید با گوشی!

لیوان چای را به طرفم می‌گیرد و می‌گوید: کارم ساخت و ساخت نیست و ساختمانی که می‌سازم برای خودم است از زمستان گذشته گود برداری و برخی کارها را انجام دادیم تا در فصل بهار و تابستان کارمان را به اتمام برسانیم، اما حالا که کارمان را شروع کردیم با مشکل مواجه هستیم.

پول می‌دهیم ولی سیمانی دستمان را نمی‌گیرد

می‌گوید سیمان که دیگر تحریم نیست همین چند 10 کیلومتری زنجان تولید می‌شود، آخر سیمان را چرا به این وضعیت درآورده‌اند، پول می‌دهیم ولی سیمانی دستمان را نمی‌گیرد.

کمی از آن شدت عصبانیت اولیه‌اش کم شده است و با آرامش بیشتر ادامه می‌دهد: هر روز یک قیمت به سیمان می‌گویند البته اگر پیدا شود، یک روز 28 ، روز دیگر 30 روز دیگر 32 هزار تومان و... آخه دردمان به چه کسی بگوییم. این هم شد مدیریت.

می‌خواهم عکس بگیرم می‌گوید ترا خدا عکس نگیر و اسمم را هم ننویس می‌آیند و کارم را تعطیل می‌کنند، اذیت می‌شوم.

در این زمینه متولی اصلی تامین بازار مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان است، شخصی که این روزها و در آستانه ماه مبارک رمضان روزهای سختی را پیش رو دارد، وضعیت ‌بی‌ثبات شکر و روغن و در روزها اخیر هم مرغ که خود قصه‌ای طول و دراز دارد.

مدیر کل صمت استان زنجان در این باره به اشاره به اینکه در بحث سیمان و تامین بازار آن در استان با توجه به وجود دو واحد تولیدی مشکلی نداریم، اظهار کرد: در بحث سیمان فله که هیچ مشکلی وجود ندارد و مشکل فقط در بحث سیمان پاکتی و آن هم سیمان به اصطلاح سیاه است.

ناصر فغفوری با بیان اینکه دیروز جلسه‌ای تشکیل و در زمینه تامین بازار تصمیمات لازم اتخاذ شده است و از امروز سیمان به حد لازم به بازار عرضه خواهد شد، تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به وجود دو واحد تولیدی و همچنین عرضه سیمان کردستان در استان زنجان قاعدتا در استان نباید مشکلی باشد اما زمزمه افزایش قیمت باعث شده تا در بازار کمبود به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه از تولیدکنندگان استان خواسته‌ایم که بیشترین تولید خود را در استان توزیع کنند، تصریح کرد: همه تلاش مسؤولان تامین نیاز بازار استان و سپس صادرات به خارج از استان است.

مدیر کل صمت استان زنجان با بیان اینکه قیمت فعلی سیمان در حدود 25 هزار تومان است و احتمالا تا حدود 27 هزار تومان افزایش قیمت خواهیم داشت، تصریح کرد: عدم عرضه سیمان به بازار تخلف است و نباید عاملان فروش دست به چنین کاری بزنند.

وی با بیان اینکه سیمان خمسه تولید 3 هزار تنی روزانه خود را ادامه می‌دهد و هیچ کاهشی در تولید نداشته است، افزود: سیمان زنجان نیز روزانه یک سوم تولید سیمان خمسه را دارد و این واحد نیز کاهش تولید نداشته است.

 تولید سیمان در استان زنجان هیچ کاهشی نداشته است و کماکان با همان روال گذشته به کار خود ادامه می‌دهند

 

فغفوری با بیان اینکه بیشترین بخش مشکلات در بحث توزیع است، افزود: سیمان خمسه روزانه 200 تن سیمان پاکتی در استان عرضه می‌کرد و بقیه به صورت فله و عمده در اختیار بتون ریزها و مصرف کنندگان بزرگ قرار می‌گرفت.

مدیرکل صمت استان زنجان با بیان اینکه به تولید کنندگان سیمان تاکید شده است که اولویت بازار استان است، تصریح کرد: برخی اطلاعاتی که به من رسیده است نشان می‌دهد که برخی از کسانی که در روزهای آینده برای ساخت و ساز اقدام خواهند سیمان خود را خریده و همین امر باعث شده تا در بازار کمبود احساس شود.

 پیگیری شکایت، نیازمند ثبت شکایت کتبی است

وی با بیان اینکه شکایت‌ها به صورت تلفنی وجود دارد ولی کسی به صورت عملی اقدام به شکایت نمی‌کند تا پیگیری کنیم، تصریح کرد: متاسفانه برخی در این زمینه سوءاستفاده کرده‌اند و همین امر هم باعث کمبود شده است و در این زمینه شاید کارخانجات هم سوءاستفاده کرده و برای تامین بخشی از نیازهای خود از عرضه خودداری کرده‌اند!

قیمت جدید سیمان تا پایان هفته اعلام خواهد در حالی که این افزایش از 25 به 27 هزار توان خواهد رسید

 

فغفوری با بیان اینکه تا پایان هفته قیمت جدید اعلام خواهد شد، افزود: اما این افزایش آنچنان نیست و واحدها باید تا تصویب قیمت جدید کماکان به عرضه تولیدات خود در بازار مصرف اقدام کنند و اگر تخلفی را مشاهده کنیم قطعا رسیدگی و برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/2308/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول