اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

آب منطقه‌ای یزد: احتمال نابودی کل آبخوان‌های استان در کمتراز 40 سال وجود دارد

کارشناس ارشد شرکت آب منطقه‌ای یزد در هشتاد و پنجمین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد که با محوریت بررسی برنامه سازگاری با کم‌آبی استان برگزار شد، گفت: تداوم روند تخلیه آب از بخش کشاورزی در یزد منجر به نابودی کل آبخوان‌های استان در بازه زمانی ۱۹ تا ۴۰ سال آینده می‌شود.

آب منطقه‌ای یزد: احتمال نابودی کل آبخوان‌های استان در کمتراز 40 سال وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه مرکزی یزد، جواد محجوبی در هشتاد و پنجمین نشست کانون تفکر آب دانشگاه یزد با محوریت بررسی برنامه سازگاری با کم‌آبی استان به‌صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبیین سیمای آب استان یزد، به تشریح سند سازگاری با کم‌آبی استان پرداخت.

به گفته وی، جلب نشدن مشارکت فعال جوامع بهره‌بردار در مدیریت منابع آب، کمبود منابع مالی جهت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، تنش آبی روستاهای استان به دلیل کمبود زیرساخت‌های تأمین انتقال و توزیع آب، آلودگی منابع آب زیرزمینی به دلیل رشد فعالیت‌های صنعتی و شهرنشینی ازجمله مهم‌ترین چالش‌های موجود در تأمین آب مورد نیاز است که منجر به تشکیل کارگروه ملی آب و تصویب سند پنج ساله سازگاری با کم‌آبی ۳۰ استان کشور شد.

محجوبی، روند تخلیه آب از بخش کشاورزی بین سال‌های ۸۴ تا ۹۵ را بسیار شدید دانست و ادامه این روند در سال‌های آتی را منجر به نابودی کل آبخوان‌های استان در بازه زمانی ۱۹ تا ۴۰ سال آینده عنوان کرد که مهم‌ترین فعالیت صورت گرفته در این زمینه، تدوین برنامه سازگاری با کم‌آبی استان ظرف مدت پنج سال طی دو مرحله شامل گام تعادل و احیاء آبخوان است.

وی ضمن تشریح اجزاء سند سازگاری با کم‌آبی استان چشم‌انداز این صنعت را تأمین آب مطلوب و پایدار برای کلیه ذینفعان معرفی کرد و اهداف این صنعت را ناظر بر صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف مصرفی آب ازجمله کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت دانست.

به گفته محجوبی، تحقق کامل اهداف برنامه سازگاری به دلیل تنش شدید آبی بخش کشاورزی استان در دو مرحله پیش‌بینی ‌شده است که فاز اول این سند تا سال ۱۴۰۵ و فاز  دوم تا سال ۱۴۱۱ به طول خواهد انجامید و راهبرد موردنظر برای تحقق این سند در بخش کشاورزی، مدیریت و مدارا، در بخش صنعت و معدن، تسهیل تنفس و تشویق، در بخش شرب و بهداشت مدیریت مصرف سازه‌ای و غیر سازه‌ای و در بخش عمومی شامل اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و الگوسازی است.

وی همچنین احیا و جبران نشدن افت تجمعی سفره‌های آب زیرزمینی را در کنار دست دادن حدود ۳۰ درصد از منابع محلی آب شرب از جمله تهدیدات محقق نشدن سناریوهای محتمل در افق ۱۴۰۵ دانست که با سیاست کاهش مصرف به‌صورت پلکانی، قابل‌ کنترل خواهد بود.

کارشناس ارشد شرکت آب منطقه‌ای یزد صنایع پرمصرف را مکلف به اجرای طرح‌های مدیریت مصرف خواند که در صورت عدم ترتیب اثر، آب‌بهای موردنیاز به‌صورت پلکانی در سال افزایش خواهد یافت.

 وی در پایان با اشاره به نحوه پیاده‌سازی سیاست کاهش مصرف در بخش‌های مختلف، از تغذیه مصنوعی به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب در سال به‌منظور جبران افت سالیانه مخازن آب زیرزمینی تا افق ۱۴۰۵ خبر داد و تأکید کرد: تدوین استاندارد میزان مصرف بهینه آب، تخصیص حداقل ۵۰ درصد از یارانه برق مصرفی کشاورزی و یکپارچه‌سازی اجرای روش‌های نوین آبیاری از جمله راهکارهای سازگاری با کم آبی در استان یزد است.

انتهای پیام/د/س

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول