اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

صالحی: حادثه نطنز قطعا یک خرابکاری بوده/ همین الان هم غنی سازی با قوت در نطنز جلو می‌رود

رئیس سازمان انرژی اتمی امروز اعلام کرد که حادثه دیروز در تأسیسات غنی سازی نطنز قطعا یک خرابکاری بوده و افزود: ظرف چند روز آینده بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود، جبران خواهد شد.

صالحی: حادثه نطنز قطعا یک خرابکاری بوده/ همین الان هم غنی سازی با قوت در نطنز جلو می‌رود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (دوشنبه) ۲۳ فروردین ماه در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتوم در سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حادثه دیروز (یکشنبه) در تأسیسات غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز قطعا یک خرابکاری بوده است و سیستم‌های امنیتی ما سرنخ‌های خوبی را در این خصوص پیدا کرده‌اند.

* ظرف چند روز آینده بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود، جبران خواهد شد/  این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد

معاون رئیس جمهور با ذکر این نکته که دشمن دلش می‌خواهد این یأس و ناامیدی را در دل ملت ما بکارد، ولی کور خوانده است‌، عنوان کرد: الان در گزارش‌هایشان گفته‌اند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌‌ایم، شما شاهد خواهید بود ظرف چند روز آینده بخش قابل توجهی از خرابکاری‌هایی که دشمن انجام داده بود ان‌شاءالله جبران خواهد شد.

 

 

وی خطاب به دشمنان تصریح کرد: این کشور و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد. هر کاری کنید ما با قدرت و قوت جلو می‌رویم و این را نشان دادیم. بهترین نوع بازدارندگی، حفظ نشاط و روحیه و آمادگی برای نشان دادن به دشمن است که این ملت تسلیم ناپذیر است و این را در عمل نشان دادیم.

* در دل کوه سالن‌های بسیار متعدد و پیشرفته‌ای را می‌سازیم/ سرنخ‌ها کاملا پیدا شده

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: بار قبل هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین بردند، دوستان شاهد بودند که ما بخش قابل توجهی از آن سالن را همین امروز سر پا کردیم. ضمن اینکه داریم در دل کوه سالن‌های بسیار متعدد و پیشرفته‌ای را می‌سازیم.

وی یادآور شد: از نظر حفاظتی و امنیتی هم اقدامات جدی را به کار گرفته‌ایم و سیستم‌های امنیتی ما به ریشه یابی این اتفاق اخیر رسیده‌اند و بعدا خودشان اطلاع رسانی خواهند کرد. سرنخ‌ها کاملا پیدا شده و ان‌شاءالله سیستم‌های امنیتی با قدرت و قوت این مسئله را پیگیری می‌کنند.

صالحی ادامه داد: در صنعت هسته‌ای، به هیچ عنوان این گونه کارهایی ایذایی ما را متوقف نخواهد کرد. با قوت جلو می‌رویم. من اهل شعار و گزافه گویی نبودم و به آن‌چه گفتم اعتقاد داشتم و به آن‌چه گفتم، عمل کردیم.

 

 

* سیستم برق اضطراری سایت همین امروز راه اندازی شد/ همین الان غنی سازی با قوت در نطنز جلو می‌رود

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: سیستم برق اضطراری سایت همین امروز راه اندازی شد و ان‌شاءالله ظرف روزهای آینده برق اصلی نیز وصل خواهد شد و بقیه امور هم پیش خواهد رفت و خواهید دید. همین الان غنی سازی با قوت در نطنز جلو می‌رود و غنی سازی متوقف نشده است.

به گزارش فارس، صالحی با بیان اینکه بخشی از ماشین‌ها از مدار خارج شده، اظهار داشت: این ماشین‌ها باید بازنگری شود. آنهایی که آسیب دیدند، جایگزین می‌شوند و مجددا به حالت اولیه برمی‌گردند.

* ۵۰ درصد جبرانش خواهیم کرد/ راه مقابله را داریم

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: هر اتفاقی که افتاده، جبرانش چندین درصد بالاتر بوده است. گاهی ۱۰۰ درصد، گاهی ۲۰ یا ۳۰ درصد. ما این جا جبرانش را ۵۰ درصد بیشتر خواهیم کرد، تا دشمن بداند که ما هم راه مقابله را داریم، راه مقابله ما، راه شرافتمندانه و علمی و کوشش و تلاش است. راه آن‌ها، راه ذبونانه و خبیثانه است. این را بدانند که جبران گذشته نیست جبران گذشته به اضافه اقدامات دیگری است که به سمع ملت عزیز خواهد رسید.

* افتتاح مرکز پزشکی هسته‌ای اطفال

صالحی گفت: در اوایل اردیبهشت ماه در مرکز طبی اطفال که به بیمارستان امام خمینی مربوط می‌شود. مرکز پزشکی هسته‌ای اطفال در آن‌جا با کمک سازمان انرژی اتمی برای اولین بار در کشور دایر می‌شود. سازمان در این خصوص کمک فراوانی کرده است.

* مذاکرات سر جایش است و هیچ ربطی به هم ندارد

به گزارش فارس، معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره حادثه دیروز و مذاکرات در وین بیان کرد: هر چیزی جای خودش است. مذاکرات جای خودش است و این اقدامات ایذایی دشمن، نشان از توفیقات فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور داشته که به عنوان پشتوانه قوی برای مذاکره کنندگان در نظر گرفته می‌شود.

 

 

وی ادامه داد: این‌ها فکر می‌کردند که مثلا می‌خواهند این پشتوانه را تضعیف کنند که قطعا اشتباه کردند و پشتوانه ما قوی‌تر شد. مذاکرات سر جایش است و هیچ ربطی به هم ندارد. 

* قطعا خرابکاری بوده و حادثه اتفاقی فنی نبوده/ ارتباطی با حادثه تیر ۹۹ ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اتفاقی که در نطنز افتاده قطعا خرابکاری بوده است و یک حادثه اتفاقی فنی نبوده است. سیستم‌های امنیتی ورود کرده و رد پای مسئله را روشن کردند و مشخص است. فعلا در این خصوص اظهارنظری نمی‌کنیم و سیستم‌های امنیتی اگر مصلحت دانستند به اطلاع خواهند رساند. 

وی افزود: سانتریفیوژهایی که صدمه دیدند با سانتریفیوژهای هم نوع خودش جبران و جایگزین می‌کنیم. با یک اصلاحاتی که کیفیت و کارآمدی سانتریفیوژها را حداقل ۵۰ درصد بالا می‌بریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار داشت: حادثه روز یکشنبه ارتباطی با حادثه تیرماه سال ۹۹ مرتبط با مرکز مونتاژ سانتریفیوژها ندارد و این دو حادثه از هم جدا هستند. آن حادثه مرتبط با سالن مونتاژ بوده که آن را جبران کردیم و الان تعداد سانتریفیوژهای نسل جدید ما در حد قابل قبولی بالا رفته است و نمی‌خواهم عدد بدهم. 

 

 

*  این حادثه ربطی به حادثه تیرماه ۱۳۹۹ ندارد/ عمدتا از سانتریفیوژهای IR1 بودند

وی تصریح کرد: این حادثه ربطی به حادثه تیرماه ۱۳۹۹ ندارد. عمدتا سانتریفیوژهای آسیب دیده از نوع ماشین‌های IR1 بوده که ما جبران می‌کنیم و IR1 که جایگزین خواهند شد ۵۰ درصد ارتقای کیفیت می‌دهیم، با یک تغییرات کوچکی که دشمن بفهمد. هر قدم ایذایی رابردارد ما به حالت قبل برنمی‌گردیم و به حالت بسیار بالاتر برمی‌گردیم.

صالحی گفت که دیشب در این خصوص به آژانس اطلاع داده شده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا سوختی که قرار است برای راکتور تهران ساخته شود در سطح دنیا شناخته شده؟ گفت: در دنیا هم تازه وارد عرصه ساخت این نوع سوخت شده‌اند و این نوع جدیدی از سوخت ۲۰ درصد است که قرار است برای راکتور تهران بسازیم. مرکز نظام ایمنی ما ملاحظات ایمنی و فنی را در نظر می‌گیرد. سوخت را می‌گذاریم در راکتور و برای مدتی تاب آوری آن را در نظر می‌گیریم.

* افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتومی

وی همچنین در ابتدای اظهاراتش با اشاره به افتتاح مرکز فناوری کوانتومی که امروز صورت گرفت، نیز گفت: امروز روز بسیار خوب و خوشحال کننده‌ای است. شاهد افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتومی هستیم. آزمایشگاه‌هایی که دوستان در این چند سال زحمت کشیدند. مردم خواهند دید فرزندانشان چه قدم‌های بلندی را در قرن ۲۱ برداشتند. فناوری کوانتومی حوزه بسیار مهمی است مثل تحول در دنیایی که برق داشت و دنیای بدون برق. 

 

 

 

 

وی افزود‌: این فناوری در حوزه‌های مختلف مثل ارتباطات، شبیه سازی و ... کارایی دارد. سازمان انرژی اتمی از سال ۱۳۹۵ مطالعات را در این حوزه شروع کرد و الان به سرعت در این حوزه‌ قدم برمی‌داریم و با تعدادی از دانشگاه‌ها قرارداد بستیم و تجهیزات مکمل آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها را در اختیارشان می‌گذاریم.

رئیس سازمان انر‌ژی اتمی اظهار داشت: روز به روز سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شده است. هندوستان حتی در حد میلیاردی در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند. به عنوان یک کشور پیشتاز در غرب آسیا از همه کشورها تا به امروز جلوتر هستیم. در حد بضاعت در قسمت‌های مهم آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی گفت: نقشه راه فناوری کوانتومی برای اتحادیه اروپا پنج شش سال پیش تعیین شده است. ما از ۱۳۹۵ شروع کردیم و خیلی عقب نیستیم، ولی سرمایه‌گذاری آنها با ما قابل مقایسه نیست. اما برکتی که در کار ماست، برکت بزرگی است. با سرمایه اندک و در یک بستر معنوی و اعتقادی کار می‌کنیم. شعار نمی‌دهم.

* حال عمومی کمالوندی خوب است

صالحی همچنین درباره اتفاقی که دیروز برای بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان اتفاق افتاده، گفت: اتفاقی که برای برادر عزیزمان آقای کمالوندی روی داد، حادثه ناگواری بود. ما برای بازدید به نطنز رفته بودیم که ناگهان کنترل را از دست دادند و افتادند. مچ پایشان آسیب دید و مقداری از سر و نزدیک چشم آسیب دیدند. اقداماتی در کاشان برای ایشان انجام شد و به زودی به تهران منتقل می‌شود و حال عمومی‌شان خوب است.

 

 

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح دیروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با فارس از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز خبر داد و گفت که این حادثه تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشته است. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز عصر در واکنش به این حادثه در تاسیسات نطنز، گفت: ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه و تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس با این تروریسم هسته‌ای، حق خود را برای اقدام علیه عاملان، آمران و مباشران محفوظ می‌دارد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول